Aktuellt datum och tid: 29 mar 2024, 14:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 09 apr 2017, 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 apr 2017, 19:40
Inlägg: 5
Förnamn: Max
Efternamn: Sellgren
Tjena, har länge tänkt att börja med Airsoft och efter att jag lånat en bössa och spelat i lördags så har jag valt att investera i ett kit :) Tänkte förhoppningsvis få allt innan spelet den 23'de april för att vara med i bockaby. Problemet jag har är att jag gärna vill ha en bössa som skjuter lite längre men med min budget blir det lite svårt att skaffa både CQB och distans vapen. Så om någon skulle kunna berätta lite mer om hur det är med CQB där och kanske lite tips på vilka sorters setups man kan köpa isåfall :D

Det geväret jag kollar på just nu skjuter 390 fps, om detta är CQB eller inte skulle va schysst att få lite information om :)

Anledningen för en starkare bössa är för jag vill helst spela på banor som bergsjön - vattentornet med väldigt lite CQB.

Tack i förväg

_________________
Akta, jag skjuter skarpt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 10 apr 2017, 02:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 apr 2014, 16:39
Inlägg: 122
Ort: Göteborg
Förnamn: Oscar
Efternamn: Jägerby
Hej!

För det första är det lite av en myt att cqb trimmade vapen inte skjuter långt, man kan få cqb vapen att gå redigt bra och det är vanligt att folk för med det i skogen oxå.
Självklart är det så att en cqb bössa går en viss längd och efter de måste man höja utgångshastigheten för att få den att nå längre men ofta handlar det mer om att kulan ska nå fram snabbare och därav mindre Changs att personenman slutet på hinner ducka undan.

Men i ditt läge hade jag kollat in specna arms (finns på gunfire) då dem ska vara bland det mest prisvärda i den klassen, redigt bra med det märker är att man kan byta fjäder snabbt och enkelt vilket är en fördel för dig då du enbart behöver en bössa och kan byta fjäder beroende vilket trim du behöver utan att bryta ner bössan till grunden
Finns även versioner av specna arms med mosfet vilket jag kan rekommendera att man ska jag i en bössa.

Utöver det tycker jag du borde satsa på uppgradering av pipa och gummi vilket inte är svårt att installera, gör du det så kommer du få en kanonbössa.

Beställer du från gunfire passa på att handla lite Krims krans så som sikte, magasin osv då det är billigare utomlands

_________________
Råttjägarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 10 apr 2017, 06:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 mar 2007, 00:34
Inlägg: 86
Ort: Göteborg
Förnamn: Adi
Efternamn: Hadzic
Själv spelar jag ganska ofta med CQB trim i Bergsjön. Terrängens utformning är sådan att man ofta strider på nära håll (runt kullarna) och behöver sällan något supertrim.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 10 apr 2017, 09:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 apr 2017, 19:40
Inlägg: 5
Förnamn: Max
Efternamn: Sellgren
Kollade lite på gunfire och kikade på denna bössan https://gun-fire.co.uk/product-eng-1152 ... f-Tan.html

Den passar min prisklass perfekt och ser bra ut på papper och i betygen :)

Den verkar ha en 290 mm pipa, Men står inget om diameter. Hur viktigt är det?
Jag antar att jag måste köpa en ny 290mm pipa då?

Skulle även vilja veta vad det innebär att byta gummi :roll: .

_________________
Akta, jag skjuter skarpt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 10 apr 2017, 13:23 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Att byta gummi refererar till att byta ditt hopp-gummi till ett som är bättre. De som säljs med vapnet som standard brukar inte vara de bästa i världen, så ett byte till ett bra gummi medför ofta att du får en rakare och längre bana.

Diameter på pipa kan resultera I kraftökning eller -minskning, beroende på modell, så det kan vara nog så viktigt :)

Hurovida dina 390fps är CQB eller ej beror på kulvikt, se trimtabell på http://www.vsaf.se/index.php?p=13

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 10 apr 2017, 13:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 apr 2017, 19:40
Inlägg: 5
Förnamn: Max
Efternamn: Sellgren
Voodoo 1 skrev:
Att byta gummi refererar till att byta ditt hopp-gummi till ett som är bättre. De som säljs med vapnet som standard brukar inte vara de bästa i världen, så ett byte till ett bra gummi medför ofta att du får en rakare och längre bana.

Diameter på pipa kan resultera I kraftökning eller -minskning, beroende på modell, så det kan vara nog så viktigt :)

Hurovida dina 390fps är CQB eller ej beror på kulvikt, se trimtabell på http://www.vsaf.se/index.php?p=13


Ah det är logiskt. Antar att gummi inte kan va för dyrt :) Får kika vidare på pipor då jag är lite confused fortfarande vilka pipor som passar på vad osv :D

_________________
Akta, jag skjuter skarpt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 10 apr 2017, 14:18 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Nejdå, gummi e inte så värst dyrt. Kan vara lite av en djungel dock, att hitta vad som funkar för vilka behov (och det finns en uppsjö av olika teorier också....).

Så länge du inte väljer en riktig tight bore eller wide bore pipa, så är ändringen av utgångshastighet oftast inte enorm. Men kolla upp vad du har för hastighet på nuvarande först, sen kan du ju se om du vill öka, sänka eller stanna kvar (bör stå I spec'en på ditt vapen vad nuvarande pipa är för storlek).

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CQB vs längre distance till bockaby
InläggPostat: 13 apr 2017, 10:33 
Offline

Blev medlem: 23 feb 2017, 18:54
Inlägg: 3
Förnamn: Johan
Efternamn: Dahlborg
Specna arms med SAEC medför ännu snabbare byte av fjäder och detta helt utan verktyg.
https://www.youtube.com/watch?v=gMo8ivyHIB8

Maila gunfire så rekommenderar de delar. För materialkostnaden byter de hopup, innerpipa, kollar utgångshastighet etc utan kostnad vid nyinköp. Hopup är nästan gratis så det är en given uppgradering. Lycka till!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010