VästSvenska AirsoftFöreningen
http://www.vsaf.se/forum/

Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019
http://www.vsaf.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=9017
Sida 1 av 1

Författare:  sPunk [ 01 jun 2019, 15:22 ]
Inläggsrubrik:  Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019

Lite entusaistiskt hoppas jag på sommarväder! Ni vet, typ bara någon minusgrad..

Författare:  Cpl. Shithead [ 08 jun 2019, 17:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019

Tja finns det .28 kulor att köpa?? 2 påsar isåfall

Författare:  Norén [ 09 jun 2019, 17:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019

Tack för idag! Det var skoj :D

Författare:  Commander [ 09 jun 2019, 20:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019

Kul spel!

Medicförslaget behöver dock en del tweaking :)

Exempelvis blir det lite svårt om man som revivad inte har träffduk på sig. Man kan inte försvara sig på något sätt och om en fiende ser dig skjuter dom dig med autoskurar. Blir lite "farligt".

Tror det är lättare om en revivad bara får undvika bleedout men inte göra något mer och därmed fortfarande ha duken på sig.

Metoden är bra i grunden, speciellt till denna speltyp. Verkligen bra att premiera rensning av kringmiljön.

Författare:  sPunk [ 10 jun 2019, 19:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019

Sommarvädret levererades som utlovat.

Tanken var lite att det inte spelar någon roll ifall man blir skjuten med eller utan gevär, men du har en poäng, man kan ju inte skjuta nedhållande och därför ökar risken att man blir träffad.

Sedan finns ju förstås den psykologiska effekten, känslan av att man är lite hjälplös.

Intressant att höra vad ni andra tyckte, tycker ni att "faran" gör att ni inte skulle spela upplägget igen? Eller gör den att ni skulle föredra att vi bara kör vanlig medic?


Själva idén med upplägget är att:

* Förluster svider. Man tar bara strider man behöver ta. Varje förlust medför stor risk för svedan av att behöva avbryta ett uppdrag samt att resultatet blir lidande.

* Det traditionella medicsystemet gör att en förlust låser en grupp i strid tills den utplånats. Om man medicar de som är utskjutna är man tillbaks på full styrka och fortsätter striden. Alla strider är till siste man.

Tanken med systemet vi experimenterade med är just att man skall kunna dra sig ur. Förutsättningen för att det skall funka är dock dels att de döda kan gå, dels att de gående döda inte är odödliga, eftersom man då bara kan knalla och bli medicad vid behov.

* Spawn är ett system som straffar den som blir utskjuten med att man får ha lite tråkigt. Det känns lite konstigt eftersom vi spelar för att det är kul. Tanken med systemet är att straffet skall vara speltekniskt, och räknas mot resultatet i stället, att ge folk maximal tid att spela så att även den som blir utskjuten hela tiden hinner ha lite kul. Bleedouten som dödar hela gruppen har dels som syfte att göra striden dyr, dels att garantera att inte någon får sitta och ha tråkigt för länge.

Det att man behöver rörliga döda som kan bli dödade gör att det är lite svår att åtgärda problemet du pekar ut Commander. Man vill ju inte heller att de rörliga döda skall knalla runt med dödsduk men ändå vara legala mål. Möjligtvis att man kan ha dödsduk i en avvikande färg så folk vet att ta det lite varligt. Å andra sidan kan jag tycka att ett vapen på ryggen visar det rätt väl, och eftersom man kan springa så lär folk fortfarande skjuta auto. Kanske hjälper det om folk lär sig att hålla ihop mer, när man har kortare bleedout. Då är det förhoppningsvis lättare att slippa vara huvudmålet för en bredsida.


Jag noterade själv att:

5 sek revive funkade bra.

15 min bleedout var för mycket. Det var ingen större risk att någon blödde ut och det var tråkigt lång väntan. Skall testa 10 min.

Det ändrar speltekniken något, "airsoftspaning" med 1 gubbe längst fram som tar smällen funkar inte. Man måste hålla ihop i relativt täta grupper. Det innebär att camping är väldigt effektivt, så scenarier måste motverka sådana tendenser. Systemet är tänkt för stora spel där camping är ett mindre problem dock.

Man behöver ha en rutin för hur man spawnar. först söka av området något så när, sedan sätta sig i försvarsposition och sedan spawna på ett kommando.

Man förlorar ett för vissa uppskattat tillfälle att sitta och ta igen sig. Jag är inte helt säker på hur allvarligt problemet är, jag tänker att det kan hanteras med att gruppen planerar in-game pauser. På mindre spel kan ju den som behöver gå av banan och vila vid behov. Helst skulle jag se att alla är beredda att spela hela dagen, många gånger avgörs spel av vilken sida som har många som går och sätter sig i spawn.

En stor fördel med systemet är att man kan ha relativt kul även när man inte dominerar striden. Man straffas inte genom att behöva sitta och vänta eller gå fram och tillbaks hela tiden ifall man blir utskjuten ofta. Det vanliga systemet straffar den som inte är där för att vinna strider väldigt hårt. Det gör att man faktiskt kan smyga runt och göra vad man kan även när man är extremt underlägsen, exempelvis om hälften går och fikar. Speciellt i scenarier där de olika sidorna inte har resultat som går att jämföra.

Författare:  sPunk [ 27 dec 2019, 01:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sommarväder! - Söndag 9 Juni 2019

Redovisning!

9 medlemmar, 9*50=450
11 Gäster, 11*100=1100

Total 450+1100=1550

Insatt 191230, meddelande "190609 spunk bergsjön"

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/