Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 15:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 26 aug 2018, 17:39 
Online
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Ok, detta är ett försök till ett nytt koncept, vilket kräver endel beskrivning!

Syftet med detta upplägget är att möjliggöra att fler kan ha roligt!

De flesta av våra spel upplever jag på sista tiden har varit intensiva speedballhistorier där den som inte är rejält kittad och på hugget får räkna med att bli översprungen gång på gång och spendera mestadelen av tiden i respawn.

Jag tror att det är en naturlig följd av att gapet mellan hårdsatsande veteraner med minutiös kännedom om området och dem optimala airsoftutrustningen och en medelgod hobbyspelare till sist har vuxit sig för stort. I dag kan de hårdsatsande spelarna i princip själva rensa bort alla andra från spelområdet varje gång, vilket gör att det är väldigt svårt att lägga upp varierade spelupplägg som erbjuder alla något.

Därför kommer deltagarna på spelet indelas i två klasser, varje klass spelar sitt eget upplägg:

- Obegränsade klassen;
*Där du kan köra så hårt du vill med valfri utrustning så länge den följer säkerhetsreglerna.
* Fokus är tävling och speedballupplägg. Trigger time.
* Arrangören kommer att placera grupper och individer här som annars skulle dominera det andra upplägget. Det är dock frivilligt att själv välja att placera sig här om arrangören inte gör det.
* De som spelar i den obegränsade klassen har strikta rules of engagement gentemot upplevelsespelarna. Kort sagt så är det upplevelsespelarna som får initiera eventuell strid.
* Den obegränsade klassen ansvarar själva för att dela upp sig i två sidor.

- Upplevelseklassen;
* Där du skall kunna ha ett givande spel även om du är nybörjare, spelar med milsimutrustning, inte är i toppform, inte orkar vara på helspänn eller är mer intresserad av upplevelsen eller rollspelsmomenten än striden.
* Här är fortfarande valfri utrustning tillåten, så länge den är tillåten enligt VSAF's spel- och säkerhetsregler.
* Villkoret för att delta här är att du eller din gruppering inte ensamma kommer att dominera spelet och förstöra spelupplägget. Alla som kan leva upp till detta är välkomna, även spelare som normalt spelar i den obegränsade klassen. Arr avgör om det kan fungera.
* Spelupplägget har mer fokus på upplevelse, uppdrag, rollspel. Det kan hända att det blir mer väntan eller vandring och mindre trigger time.
* Det kan förekomma uppdrag riktade mot grupper i den obegränsade klassen men dessa är alltid frivilliga.
*Upplevelsespelarna har vissa rules of engagement gentemot de obegränsade spelarna för att dessa skall kunna spela i fred.

Även för upplevelseklassen så behöver man inordna sig i scenariet, följa sina uppdrag och ledningen. Det är viktigt för att scenariet skall funka för alla att folk inte rör sig själva och hittar på egna uppdrag.

Spelet blir av om minst 10 upplevelsespelare är anmälda


Storyline;
De politiska motsättningarna har gått överstyr i republiken Bryssland. Oppositionen hade ett väsentligt stöd i de beväpnade styrkorna och har nu utlyst väpnad kamp.
Samtidigt i delrepubliken Brutalien har den nya regeringen försökt fjärma sig från stridigheterna och tagit en försiktigt separatistisk inställning.

Med en federal arme som är upptagen och en federal regim som inte reagerar på brutaliska separatistiska utspel så har den angränsande delrepubliken Aggressivien gjort utspel som anspelar på att skydda sina egna intressen i Brutalien. I Brutaliens gränsområde mot Agressivien anses nämligen det aggressiva folket ha sina rötter.

Rebellerna och de federala styrkorna försöker hålla sig väl med de Brutaliska och Aggressiva myndigheterna i förhoppningen att få dem på sin sida, samtidigt som de ansenliga Brutaliska och Agressiva självförsvarsstyrkorna är allt för koncentrerade på att hålla varandra under kontroll för att vilja bli involverade.

Scenariet utspelar sig i brutaliens gränsland mot aggressivien. De federala styrkorna inleder en kampanj för att driva rebellerna ur området. Samtidigt undersöker de brutala försvarstyrkorna påståenden om att Aggressivien utnyttjar kaoset för att

Bryska federala armén och Bryska rebellarmen spelas av obegränsade klassen, Brutala och aggressiva styrkor spelas av upplevelseklassen.

Bryska federala armén: Jaga rebellerna ur området; en serie med försvarsnästen måste intas och försvaras.

Bryska rebeller: Bit er fast i området. Ni har en serie nästen till ert förfogande. Om ni blir utjagade ur det sista, utför motanfall!

Brutala självförsvarsstyrkor och Aggressiva agenter:
En serie uppdrag skall utföras i området.


Rules of Engagement, Obegränsade klassen:
* Medlemmar i upplevelseklassen som rör sig inom 30m från en stationär obegränsad spelare som tillkännagivit sin närvaro får engageras.
* I övrigt får inte medlemmar ur upplevelseklassen engageras. Vid förflyttning skall de kringgås.

Upplevelseklassen:
* Hörsamma uppmaningar från medlemmar i obegränsade klassen inom 30 meter om att backa, eller räkna med att bli bekämpade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 26 aug 2018, 18:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 507
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
sPunk skrev:
Ok, detta är ett försök till ett nytt koncept, vilket kräver endel beskrivning!

Syftet med detta upplägget är att möjliggöra att fler kan ha roligt!

[i]De flesta av våra spel upplever jag på sista tiden har varit intensiva speedballhistorier där den som inte är rejält kittad och på hugget får räkna med att bli översprungen gång på gång och spendera mestadelen av tiden i respawn.


No offense sPunk men du har inte spelat på ett par månader och testat senaste tidens spel. Tycker du kunde lämnat ditt "speedball" utpekande ur den här tråden. Den hade klarat sig utan det.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 26 aug 2018, 19:57 
Online
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Det var inte heller menat som någon offence mot dig commander.

Jag upplever att det blir det jag kallar speedball, även när jag arrangerar, eftersom det hela tiden blir en uppgörelse mellan de mest effektiva spelarna. Så har det varit i flera år, du får minnas att sista tiden är ganska lång när man har spelat i 10+ år.

Om jag hade trott att det hade gått uppnå det jag eftersträvar med ett annat, enklare upplägg så hade jag provat det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 26 aug 2018, 20:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 507
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Jo, men du får tänka på att vi även har nya spelare som inte spelat 10+ år som kanske inte gillar att bli brandade till en viss speltyp, aka speedsoftare.

Jag tar inte åt mig direkt men andra kanske gör.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 26 aug 2018, 20:50 
Online
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Oj!

Jag har nog underskattat hur fult ordet speedball är. För mig är det ett helt legitimt sätt att spela, det är att man koncentrerar sig på att lösa ut eldstrider.

Sedan tror jag inte att man blir stämplad som något bara för att man har spelat en typ av spel. Eller ens om man tycker att någonting är roligt. Jag skulle tro att de flesta airsoftare uppskattar både speedball och andra typer av spel. Ingen prestige i det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 01 sep 2018, 20:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 657
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Jag tänkte komma ut och vara med innan spelet börjar och göra lite ljudnivåmätningar som ett led i att ta fram de nya reglerna som aviserats.

Ni som vill får gärna hjälpa till genom att ta med vapen ut som skulle vara intressanta att mäta på! Det skulle vara värdefullt att få mätningar ur följande kategorier:

* "Out-of-the-box"-aeg'er. Alltså "vanliga" bössor som inte modifierats.
* Alla andra aeg'er.
* HPA-karbiner.
* Boltsnipers (en Novritch SSG hade varit bra eftersom de blivit väldigt populära, men gärna andra också).
* Shotguns.
* Pistoler, både elektriska, gas och CO2.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alla skall ha roligt!
InläggPostat: 29 okt 2018, 17:26 
Online
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Kassören: meddelande: sPunk analysvägen 180902

Medlemmar: 13 (x50 = 650)

Gäster: 3 (x80 = 240)

Summa 890:-

Pengarna insatta tisdag 181029


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010