Aktuellt datum och tid: 16 apr 2024, 22:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 15 feb 2018, 11:43 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2092
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Det är väldigt viktigt att ni kommer!

Annars kan föreningen tas över och pengarna distribueras till någon annan.

Eller så kan föreningen byta inrikting åt något håll du inte är bekväm med.

I bästa fall kan du berätta för nästa års styrelse vad du tycker föreningen skall göra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 15 feb 2018, 14:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 665
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Med tanke på diskussionerna som startats på sista tiden (balans, olika inriktningar) tror jag att det kan vara ett bra tillfälle att avsätta lite tid för att ta upp dem på mötet. Det är ofta lättare att diskutera ansikte mot ansikte när alla är på plats. Även om vi inte tar faktiska, officiella beslut om saker så är det bra ifall (särskilt den erfarna delen av) föreningen kommer fram till en samsyn och ungefär vad vi bör ha för policy i de olika frågorna.

För att avsätta tid för sådana diskussioner, bör jag skriva någon sorts officiell motion eller räcker det med det här foruminlägget?

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 12:12 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Om det bara är en diskussion, så bör det räcka att skriva det här, så tar vi med det på agendan. Om inte du alltså har en specifik motion i ämnet, i vilket tillfälle du behöver komma in med den :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 17:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Det kanske kan vara bra att publicera de motioner som inkommit hittills i god tid så vi slipper dubbelarbete med att skriva motioner som redan existerar. Det är även fördelaktigt ifall vi slipper sitta och gå igenom mängder av liknande förslag. Det kan även vara bra för folk att få gott om tid på sig att läsa igenom de motioner som för att hinna bilda sig en uppfattning i frågan.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 19:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 mar 2012, 18:42
Inlägg: 41
Förnamn: Johan
Efternamn: kjelltoft
Jag undrar vilka konkreta förslag som egentligen har kommit av allt diskuterande det senaste?

Här är en del av dem som jag kommer ihåg:

*Ta bort bolt-b.

*Kameror och om man skulle kunna ha någon typ av sponsring av dem.

*Ändra på medic reglerna så att man inte får medic:a under strid.

*Frågan om att ha ett "casual-spel" en gång i månaden.

*Frågan om att bygga skydd.

Jag har säker missat något men det här var det lite mer konkreta förslag jag kommer ihåg att jag sett.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 19:48 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
KjelleChoppa skrev:
Jag undrar vilka konkreta förslag som egentligen har kommit av allt diskuterande det senaste?

Här är en del av dem som jag kommer ihåg:

*Ta bort bolt-b.

*Kameror och om man skulle kunna ha någon typ av sponsring av dem.

*Ändra på medic reglerna så att man inte får medic:a under strid.

*Frågan om att ha ett "casual-spel" en gång i månaden.

*Frågan om att bygga skydd.

Jag har säker missat något men det här var det lite mer konkreta förslag jag kommer ihåg att jag sett.

Väldigt kortfattat kan jag ju säga att inget av ovanstående har kommit in som motion.
Konkrete förslag eller inte, om det är något man vill ha lagt till i form av regeländring, så måste det skrivas en motion om det som då måste röstas igenom.
Ang bygge, det blir ju i stort sett tagits upp på vartenda årsmöte, det slutar tyvärr oftast med mycket snack, lite verkstad. Jag själv är alldeles för att bygge något, men har tyvärr sällen tid. Men i vanlig form, så kan det röstas fram ett basbudget för bygge, sen behövs en kalkyl för set man vill göra så föreningen kan släppa medel till köp av material.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 20:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Detta skickade jag för ganska exakt en månad sedan.

Motion 1

Ge styrelsen i uppgift att under året ta fram ett regelsystem för användning av kameror som åtgärd för ett rättssäkert träfftagande.

Regelsystemet ska behandla:
Hur och av vem/vilka bevis på systematiskt dåligt träfftagande ska behandlas. Vilka beviskrav som ska gälla. Vilka åtgärder som krävs för att uppnå önskad effekt givet beviskravet. Hur beslutsprocessen ska se ut.

Målsättningar med regelsystemet:
Att ge så många som möjligt en så bra spelupplevelse som möjligt genom att inom föreningen ramar klara av att på ett rättssäkert och demokratiskt vis hantera ärenden där träfftagande är ett skäl till negativ spelupplevelse eller osämja mellan spelare.

Budget: 3000kr för inköp av extern hårdisk för säker överföring och lagring av föreningens videomaterial.

Läs diskussionstråd: viewtopic.php?f=29&t=8421


Motion 2

Försäljning av kameror med tillhörande objektiv för medlemmar.

Syfte: Föreningen kan genom att sälja kameror visa att den erbjuder ett alternativ för individer som ifrågasätter träfftagande under föreningens spel.

Tekniken utvecklas mycket snabbt pga. stor efterfrågan inom RC communityn varför nya modeller också släpps relativt frekvent.

Målsättning: Erbjuda medlemmar ett smidigt och säkert sätt att skaffa en "hitcam".

Övrigt: Kameran+objektiv ska vara prisvärda och bevisat klarat uppgiften väl.

Budget: initialt inköp: 5 enheter + objektiv -> 5000kr

Notera att detta inte är en utgiftspost utan en investering med förväntad nollvinst och mervärde för föreningen som helhet.

Läs diskussionstråd: viewtopic.php?f=29&t=8421


Motion 3

Regler för balansering av spel

Ge styrelsen i uppgift att under året ta fram regler för hur balansering av sidorna ska utförmas för att på så vis lyfta bördan från den individuella arrangören.

Reglerna bör utformas under kontinuerlig dialog med de stora intressegrupperna för att på så vis skapa förutsättningar för att resultatet blir något som båda grupper kan acceptera och inser nyttan av.

Syfte: Använd det goda diskussionsklimatet inom föreningen för att få till stånd en kompromiss som leder till att så många som möjligt vill komma till VSAF. Både organiserade och oorganiserade spelare.

(Ja det är svårt att hitta en lösning som man kan komma överens om men alternativet till att inte komma fram till en lösning är också mycket kostsam för alla parter)

Läs diskussionstråd: viewtopic.php?f=29&t=8452

Budget: 0kr


Motion 4

Tävlingsmoment

Utred möjligheterna för VSAF att skapa ett regelsystem och resultatlista för framtida tävlingsmoment.

Syfte: Förstärka VSAFs roll som central aktör och innovatör inom airsoft.

Budget: 0kr


Motion 5

Frågor kring dagens regelverk

Medicregel: Bör spelare kunna ta skydd bakom en utskjuten spelare medans hen medicar?

Vapenträff: Klargöring kring vad som gäller när inget annat delges under arrangörens genomgång.

Pangregeln: Klargöring kring vad som gäller när inget annat delges under arrangörens genomgång.

Budget: 0kr


Motion 6

Bebyggelse

Ge VSAF som helhet i allmämhet och VSAFS styrelse i synnerhet som uppgift att med de medel föreningen tillhandahar börja utveckla marken VSAF nyttjar.

Syfte: Idag så är vi i VSAF duktiga spelare och vi blir generellt bättre varje år. Detta gör det svårt för nybörjare att få en positiv spelupplevelse. I dagsläget är det svårt för kompisgäng som har alternativ till att spela med VSAF att se varför de ska komma till just våra spel när vi för en nybörjare endast har en bit skog till vårt förfogande. Bergsjön är grym som spelmark men detta tar tid att inse.

Målsättning: Skapa ett mervärde för kompisgäng att spela med oss istället för att spela själva.

Läs diskussionstråd: viewtopic.php?f=29&t=8156

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 21:44 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Sport, du har alldeles rätt, läste lite för fort, sorry...... det är den typen av dag idag.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 01 mar 2018, 23:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
No worries :)

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 04 mar 2018, 01:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2004, 17:19
Inlägg: 288
Ort: Kungälv
Förnamn: A
Efternamn: T
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja det är rätt skönt att man slutat med denna hobbyn, vad är det som händer egentligen? bevismateriel för träfftagande, vad hände med ärligheten? och vad är det för tankar som går egentligen när man snackar tävlingar? what? när blev airsoft paintball, då kan ni ju sluta användandet av all gear osv, då ska alla ha samma bössa samma trim samma kläder, så det blir "fair" fight, asså gubbar, vad är detta?? här sätter man sig en kväll för att kolla om man ens har kvar sitt loggin, och såg att just det är årsmöte igen, vad händer det för sköj, och möts av galenskap, well hoppas ni får igenom det ni vill, men det låter ju som att grundtråden av att ha roligt, och att ha en teamkänsla och en gemenskap är totalt borta, allt låter som det är speedball som gäller och fullface mask, ja dom goâ åren är ju totalt borta med råge, hoppas några av oss gamla minns den roliga tiden, well må gott, hoppas ni får ut något av denna "elit tävlings" hobby :D Tack för alla goa minnen iaf. //Dirz

_________________
727 Peace is our Profession, War is just a Hobby.

"Work out your own salvation with fear and trembling."
Philippians 2:12


BOHICA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 04 mar 2018, 08:28 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Ja du Dirz, det kan ju vara svårt att veta vad som försiggår om man inte har spelat, eller varar inloggat, på länge och därmed inte följd diskussioner, samtal och tråder båda på spel och på nätet.

Exempelvis så är det ju ingen som har sagt att all spelverksamhet ska bli tävlingsorienterad, det är menat som et komplement för de som är intresserade och inte något som ska ersätta vanliga spel.

Kamerateknik kan förenkla att bli av med fusk/dålig träfftagning (och dålig träfftagning är ju inget nytt fenomen) på ett enklare sätt utan tvivel och diskussion. Något som redan används en del (se YouTube för överväldigande bevis) så frågan här är mer om vi kan tillhandahålla dem billigare till medlemmar om vi exempelvis kan deale till oss ett bra pris vid massinköp och huruvida vi kan använda dessa för ett mer rättvist spel.

Grundidén är fortfarande att ha kul, att set ska vara spännande och adrenalinfylld att spela, men ibland måste vi ju utveckla hobbyn för att den ska gå framåt. Detta är i dagsläget enbart motioner, så om det överhuvudtaget blir något som röstas genom är ju långt ifrån säkert.

Och det är fortfarande den roliga/avslappnade söndagsspeltypen som är den alltdominerande, så har du lust att komma ut igen o ha kul, så kommer du känna igen detta också (och du ska vara så välkommen) :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 04 mar 2018, 15:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Allt börjar som galenskap för någon. Internet var en fluga för somliga medans det för andra som varit delaktiga och följt utvecklingen var något med stor potential. Det var på det hela taget rätt tur att vi lyssnade på de som faktiskt satt sig in i teknikens potential istället för de som med illa underbyggda känsloargument proklamerade hur bra allt var förr.

Jag har snart spelat aktivt i den absoluta merparten av 10år. Det var inte bättre när jag började än det är idag. Tvärt om. I takt med att träfftagandet blivit bättre så har spelare kunnat utvecklas och bli bättre. Idag har vi lag som faktiskt är bra samtidigt som de tar sina träffar. Det skapar potential för dess motspelare att höja sin nivå. Detta är en positiv utveckling. Detta att vi blivit både bättre som spelare och bättre på att följa reglerna är inte något som framgår med självklarhet för en nybörjare varför ett system för att kontrollera träfftagande tjänar både till att inge förtroende för sporten som helhet samtidgt som det går att på ett rättssäkert sätt besluta vad man ska göra med de spelare som inverkar negativt på airsoft genom att systematiskt missbruka reglerna.

Kameror existerar redan på spelplanen oavsett. Jag kan inte se det negativa i att som förening ta vara på denna teknik istället för att riskera att spelare känner sig tvungna att outa varandra på nätet för att få en effekt. Det händer att folk missar att ta sina träffar i all ärlighet. Detta är lika ofrånkomligt som offside i hockey, systematiskt dåligt träfftagande å andra sidan är som ett cancer. Det sprider sig och har stor negativ potential ifall det får fäste.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 05 mar 2018, 14:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag har skrivit ihop ett förslag som ser över de regler vi har, och dels försöker anpassa dem efter hur vi faktiskt spelar idag (ta bort saker som ingenjör t.ex).

Sen finns det förslag kring bolt-B och medic får förändringar.
Kortfattat: För att ha bolt ska spelare vara erfaren och ha sidearm. Bolt B tas bort.
Medic blir lite svårare, kan inte längre göras i smyg, liggande i skydd bakom kompis. Det åtgärdar dock inte alls på allvar de balanseringsprobelm jag talade om i annan tråd, utan handlar mer om att få bort den "fusk"-diskussion som ibland uppstår.

Exakt text läggs upp om några dagar.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 06 mar 2018, 11:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 509
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Motion "Testa på airsoft-dag"

Avsätta budget till att anordna en dag där vi anordnar mindre spel, på en mindre yta och låter nya personer testa på airsoft. Eventet bör vara anordnat av VSAF med styrelseansvariga som arrangörer och erfarna medlemmar som vägledare (instruktörer).

Ha några andra aktiviteter i samband, ex. grillning, prickskyttebana... I dont know :)

Eventet marknadsförs via sociala medier främst. Finns budget för att trycka en mindre summa flygblad att placera på utvalda platser.

Mål:
Visa airsoft för fler personer och visa upp VSAF.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 06 mar 2018, 12:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 feb 2011, 20:24
Inlägg: 280
Ort: Trollhättan
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Förslag om regeländring för Understöd.

Mitt förslag ligger i att man skall gynna och kunna gör det mer effektivt att använda en större LMG. Idag kan man likaväl komma med en stoner som en PKM och båda får samma funktion men den ena är mycket enklare att använda än den andra.
Grunden blir liknande Auto A och Auto B fast med begränsningar/fördelar anpassade för just LMGs. Klasserna Delas in i Lätt LMG och Tung LMG.

Lätt LMG.
Får lov att vara dämpad.
Behöver inte väga mer än ex. 3kg, utan magasin (vikten är ett förslag)
Duger med semi realistisk förlaga. (dock inga M4/AK med boxmag!).
Max 10m säk.
Kan skjutas utan stöd i längre salvor.
Kan skjuta låånga salvor utan avbrott.
Ingen speciell RoF gräns.
Max 1500 boll i magasinet.


Tung LMG
Minimum vikt på 6kg utan magasin.
Skall ha en verklig förlaga som används vettigt.
Måste skjutas från stöd med eldavbrott efter 5sek
Får enbart skjutas mycket korta skurer utan stöd (burst på 5-10 boll vänta 2 sek, reapet).
Låg RoF <15b/s
Skall låta! Får på inget sätt vara aktivt dämpad.
Ingen begränsning på boll per magasin.
15m säk.

_________________
Bobba
Happy Lemon
I have a big stick!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 08 mar 2018, 00:19 
Offline

Blev medlem: 11 jun 2016, 14:53
Inlägg: 4
Förnamn: Sven
Efternamn: Eriksson
Från stadgan
Kod:
§11 Ordinarie årsmöte
Ordinarie årsmöte ska hållas senast den 31 mars varje år. Styrelsen beslutar om tid och plats.

För att vara behörigt måste föreningens medlemmar meddelas minst två veckor i förväg. Förslag till årsmöte som är styrelsen tillhanda senast en (1) vecka före ett årsmöte är en motion. Varje annat inkommet förslag till årsmöte är övrig fråga. Inkomna motioner, styrelsens propositioner samt andra relevanta möteshandlingar ska anslås av styrelsen på sedvanlig plats senast sex (6) dagar innan årsmötet. Beslut i övriga frågor på årsmöte kräver två tredjedelars (2/3) majoritet.


Jag ser nu, fem dagar innan mötet, inga anslagna möteshandlingar. Om ni har sett några så får ni gärna berätta var, för de är inte vad jag kan se varken på forumet eller i kalendern.

Detta innebär att mötet inte kan anses vara behörigt utlyst. Jag föreslår att ett nytt mötedatum planeras.

Rätta mig gärna om jag har fel i att inga mötehandlingar ännu anslagits, kl 00:20 på torsdagen.

Sven Eriksson
Revisor för VSAF 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 08 mar 2018, 07:49 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Idag torsdag är ju 6 dagar innan, vi ämnar att få upp dessa idag. Så det bör väl vara OK?

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 08 mar 2018, 10:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Förutsatt att det inte också står hur man ska räkna så tror jag det är fördelaktigt att anta det är okej. Folk har ju planerat in detta datumet så det ligger i föreningens intresse att hålla mötet på utannonserad tid för att så många som möjligt ska kunna komma.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 08 mar 2018, 10:42 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
jag skulle tro så, ja. Dessutom finns de relevant motioner från medlemmer (med ett undantag, McGyver- och ditt kommer upp idag) samt syrelsens som ska renskrivas (pågående).

Verksamhetsberättelse är i stort sett färdig, årsberättelsen kan bli sen, men även detta jobbas det på.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VSAF's årsmöte! - Tisdag 13 March2018
InläggPostat: 08 mar 2018, 10:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 feb 2011, 20:24
Inlägg: 280
Ort: Trollhättan
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Låter fint jag säger kör på som plannerat :)

_________________
Bobba
Happy Lemon
I have a big stick!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010