Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 17:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 19 feb 2018, 22:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 feb 2013, 17:46
Inlägg: 134
Ort: Rätt sida älven
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: G
#kränktairsoftare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 19 feb 2018, 22:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 feb 2011, 20:24
Inlägg: 280
Ort: Trollhättan
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Jo anledningen till att man använder en tyst bössa är ju just för att inte bli upptäckt, har man även en spelstil där detta är gynnsamt genom att man rör sig mycket och snabbt så är det klart att man blir svår att upptäcka. Slänger man sedan in singel eld i det hela så gör det ännu mer skillnad. Enstaka skott är alltid svåra att lokalisera oavsett om de kommer ifrån en bössa som låter mycke eller lite!
Men vill man spela med det tycker jag det borde vara okej. Alla får väl lov att göra det?

Sedan är det tråkigt när man känner sig tvungen att byta spelplan bara för att några har en viss typ av bössa. VSAF behöver en mångfald av spelare. Ju fler desto roligare.

Angående bolt-b håller jag till viss del med dig. Det är sällan man kan nytja sådana vapen. Men även därför msn knappt stöter på dem som tur är

//
Richard

_________________
Bobba
Happy Lemon
I have a big stick!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 19 feb 2018, 23:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 okt 2009, 17:57
Inlägg: 89
Ort: Västra Frölunda
Förnamn: Niclas
Efternamn: Noren
Men nu har det ju ballat ur totalt. Blir man bättre som spelare bara för att man köper eller bygger ihop en dyr bössa? Jag får fan inte ihop det.
Men då kan ju jag som hockeyspelare Köpa den absolut dyraste Utrustningen så borde jag bli draftad till ett NHL lag eller? :wink:

_________________
"Jag skulle flyttat bilen igår men det gick.. Sådär" - Honken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 19 feb 2018, 23:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Haarax skrev:
.


Jag tycker det är väldigt bra att du delar med dig av dina åsikter. Även om inte alla verkar uppskatta det så inser nog ändå en majoritet att erfarenheter från nybörjare som delar med sig av anledningen till varför de valt att inte spela inom VSAF är värt sin vikt i guld. Vi behöver många fler som ger feedback.

Vi behöver veta vad det är som gör att nybörjare väljer att inte spela med oss. Det är inte nice to know, det är need to know. Vi som förening står och stampar år efter år utan att få någon återväxt värd namnet. Samma gamla unkna förslag kommer upp gång på gång. Förslag som med risk för att vara cynisk inte har annat syfte än att behålla status quo. Det tjänar ingen på, inte ens de som tror att de vill ha det precis som det alltid varit.

Airsoft är häftigt. Det kan bli bättre. Vi kan bli bättre. Vi behöver göra bättre. Det enda som behövs är att vi gör bättre, då blir airsoft bättre!

I sakfrågan så tycker jag generellt det är tråkigt att begränsa vapensystem och spelstilar. Karbiner kan slåss mot karbiner på lika villkor varför en begränsning i dämpning där sannolikt inte hade fått en lika stor effekt som den fått på t.ex en bolt. Ang. att ta bort Bolt-B så tycker jag generellt det låter som en bra idé. Jag har aldrig varit på ett spel där jag velat ha ett högre trim på min bössa. Däremot har jag ibland funderat på att trimma ner den till Auto-B istället för Semi några gånger. Dock tycker jag ofta det är lika roligt att skjuta ut folk med pistol som det är med bössan varför jag låtit bli.

Tysta HPA bössor är sannolikt som PTW var för några år sedan. De upplevs nog ge ett större övertag än de faktiskt gör. Det är svårt att som ny avgöra vad som är bössan och vad som är faktisk skicklighet hos motspelaren.

Faktum kvarstår. Vi måste förändra något. Vi vet resultatet av hur saker är nu och det bästa sättet att se till att inget händer är att inget göra. Sedan ifall detta innebär att vi ska begränsa HPA bössor är jag personligen inte övertygad om. Även om VSAF idag skulle vara extrema så kommer den utvecklingen sannolikt till resten av landet också och då är det tråkigt om VSAF hamnat på efterkälken.

Det finns dock många andra områden som vi kan göra stor skillnad på. T.ex Bebyggelse, ett system för träfftagande, balanserade lag osv.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 08:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 507
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Jag förstår inte riktigt problemet med tysta bössorna. Visst, det är skitjobbigt att ta skott när man inte kan lokalisera det. Fast om du hamnar i det läget har man misslyckats i första delen, upptäcka hotet och antagligen gått i en ofördelaktig position. OM vi nu tar HL som exempel har man redan förlorat duellen när man blir utmanövrerad inte när bössorna börjar skjuta.

Snipers och tysta bössor har tvingat mig att bli mycket bättre på positionering och att upptäcka folk i terrängen. Jag är en mycket bättre spelare mycket numera för att tysta bössor tvingat mig att läsa av terrängen bättre och känna igen "hot".

Beror nog lite på hur man är i grunden om man gillar utmaning eller killstreaks.
Varje taktik har en mottaktik. Det här är fakta.

Eftersom VSAF ska inkludera alla bör vi rimligtvis också husera allt inom airsoft. HPA och CO2 ingår i airsoft.

Sen kanske man bör ha något nybörjarvänligt spel en gång i månaden där man inte tillåter vissa vapenklasser.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 10:45 
Offline

Blev medlem: 05 dec 2014, 14:52
Inlägg: 16
Förnamn: Ro
Efternamn: K
Väldigt bra skrivet, Sport. Du gör inte narr av alla motargument utan ser möjligheten och anledningen bakom det.
Norén: Ja, om det inte beror på gear, varför använder du inte en springerpistol och hoodtröja?

Det låter kanske som ett stort problem men det är det inte, utan Bara något jag ogillar. Precis som hög rof är det något tillåtet men inte särskilt uppskattat av någon förutom användaren.

Jag misstänker att det ligger ett större problem i saken. Att Vsaf drabbats av någon sorts tävlingsinstinkt som endast tillåter eliten att stanna. Till exempel på senaste spelet i Bockaby kände jag mig illa till mods för att använda ett vapen med någorlunda hög rof enligt många. Men väl på plan märke jag att mitt vapen inte var särskilt utstående då alla verkade ha en liknande hög rof. Har aldrig upplevt ett liknande fenomen på spel utanför vsaf. (Skåne, Stockholmsområdet, Dalarna). Jag är rädd att det är något som kommer sprida sig och sätta en ny standard.

Tror detta är anledningen varför just vsaf ser så lite spelare på plan jämfört med andra föreningar och områden. Men för att bryta denna trend måste vapen nergraderas.. Och det är ju ingen som vill det. :)

Om bolt-b borde tas bort är något som borde diskuteras. Tråd och röstning på det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 10:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 507
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Haarax:
Alla åsikter är jätteviktiga! Utan åsikter kan man inte vara medveten om "problem" och åtgärda/diskutera dessa.

Får man fråga vad som fick dig illa till mods att använda vapnet på Bockaby senast? Exempelvis om det var jargong innan spelet på plats, regler för spelet eller liknande? Är bara nyfiken, ingen kritik eller sarkasm bakom. Vill kunna arrangera spel utan att denna känslan ska behöva finnas.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 11:31 
Offline

Blev medlem: 05 dec 2014, 14:52
Inlägg: 16
Förnamn: Ro
Efternamn: K
Min rof på vapnet. Det var auto-spel och den chronar cirka 25rps. De flesta jag stötte på inomhus var nybörjare och hade liten chans att skjuta ut mig. Kan inte säga att min strategi var särskilt genomtänkt heller, gled kring på isen och förlitade mig helt på att min rof vann varje eldstrid.

Det var inga problem med spelet, jättebra arrangerat med kul gamemodes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 11:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
@ VSAF spelare.

Detta kommer aldrig bli en konstruktiv diskussion baserat på spelteknik. Det är inte heller poängen. Våran målsättning är att hitta de saker som gör att fler vill spela med oss. Det är en förutsättning för att vi ska komma någon vart i vårat spel. Jag tror liksom de flesta i denna tråden att det generellt hade varit bättre att fokusera på andra lösningar än förbud men ifall det är så att detta faktiskt är en av de stora anledningarna till att folk väljer att inte spela med oss så är det något vi måste ta tag i och antingen åtgärda eller kompensera för.

Jag tror generellt att det skulle finnas en större förståelse bland nybörjare för att vi håller en hög nivå ifall vi samtidigt kan bevisa att vi tar våra träffar bra. Att vi balanserar våra lag bra och att vi skapar både spel och spelmark med utgångspunkten att det ska fungera även för nybörjare.

Jag förstår dock att det blir för mycket när vi inte gör något av det utan endast kör över nya spelare tills de inte längre orkar fortsätta.

Haarax skrev:
Att Vsaf drabbats av någon sorts tävlingsinstinkt som endast tillåter eliten att stanna..... Jag är rädd att det är något som kommer sprida sig och sätta en ny standard.

Jag tror du har rätt i att det existerar en typ av tävlingsinstinkt. Fråga dig själv vart du vill att airsoft ska vara om 10 år. Hade det varit roligare ifall det fanns faktiska turneringar och events eller samma som det varit hittills? Allt har sin början någonstans.

Haarax skrev:
Tror detta är anledningen varför just vsaf ser så lite spelare på plan jämfört med andra föreningar och områden. Men för att bryta denna trend måste vapen nergraderas.. Och det är ju ingen som vill det. :)
Jag tror inte en begränsning på hur bra eller dåliga vapnen är skulle spela någon större roll. Jag tror inte vi hade märkt någon märkbar skillnad ifall varje spelar inom VSAF gick och köpte en stock [insert name] bättre kina klon från RSM och spelade med. Däremot så finns det argument både för och emot dämpade karbiner ifall man ser det som analogt med hur vi begränsar mängden tillåten boll i magasin.

Haarax skrev:
Om bolt-b borde tas bort är något som borde diskuteras. Tråd och röstning på det?
Jag tror generellt detta kan vara bra. De enda jag sett med högre trim är nybörjare. Samtidigt är nybörjare oftast de man minst vill se med höga trim då man inte känner dem eller vet hur bra de är på att bedöma avstånd. Mitt förslag är att man inte tar bort Bolt-a eller Bolt-b utan istället sätter ett minsta antal spelade spel gräns för folk tillsammans med något litet test för att få förtroendet att spela. Ifall man sedan bevisligen bryter mot detta förtroendet så kan man bli av med sitt "tillstånd".

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 14:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 dec 2012, 10:39
Inlägg: 427
Förnamn: Jonathan
Efternamn: W
Det är bra att du delar med dig av din erfarenhet av våra spel i Vsaf Haarax, synd bara att du inte gjort det tidigare innan du och dina polare slutade spela med oss. Det är svårt att ta tag i ett problem om man inte vet om det, det är därför det är viktigt att alla som spelar delar med sig av sina erfarenheter och upplevelser även om dom är bra eller dåliga och på så sätt kan man ändra på sånt som inte funkar osv.

Till och börja med vill jag bara säga att dom spelen som hålls i Bockaby inte är Vsaf-spel utan dom använder sig bara av våran kalender och regler så dom bra eller dåliga uppleverser du har från dom spelen har inte Vsaf så mycket att göra med mer än att några av våra medlemmar är med och spelar där.

När det kommer till tysta vapen så verkar det finnas väldigt många åsikter om dom och det är nått som diskuteras mycket just nu under våran medlemsdel här på forumet, vill man vara med och utveckla Vsaf till det bättre rekommenderar jag att man blir medlem och skriver lite där med vad man tycker och även kommer på årsmötet som hålls nästa månad. (Självklart får man skriva på forumet vad man tycker även om man inte är medlem).

Min egna åsikt om tystavapen är att det finns olika spelstilar som ibland gör det svårt att ha ett väldigt högljutt vapen, och jag själv spelar oftast med en bössa som är semispärrad auto a och jag förlitar mig oftast på att försöka träffa första skottet och om jag missar det så är jag ganska underlägsen en fullauto bössa då jag inte har samma eldkraft att hålla ner en motspelare. Man kan väl säga att min spelstil liknar en airsoftsnipers spelstil förutom att jag har kortare säkerhetsavstånd och har möjlighet att vara lite aggressivare. så tar man bort att min bössa är tyst så tar man bort en av dom viktigaste aspekterna i min spelstil och även dom nackdelar som bössan har kompenseras upp av att den är väldigt tyst.

Men som sagt vi jobbar på att spelen ska bli bättre för alla men vi kan inte göra det utan att folk hjälper till med idéer och åsikter.

Jag har också spelat på lite olika ställen runt om i Sverige och jag kan säga att jag tycker inte att utrustning eller vapen skiljer sig speciellt mycket mellan Vsaf och övriga ställen jag varit på. Det som jag däremot har märkt är att standarden på Vsafs spelare är ganska så hög jämfört med övriga ställen(Mycket duktiga airsoftare inom Vsaf). Och istället för att se det som något negativt så ser i alla fall jag det som en stor möjlighet och att man har bra förutsättningar för att själv bli det och jag tror att om fler tänker lite mer så, så har vi goda förutsättningar i framtiden att behålla den höga nivån inom Vsaf.

För att ändra en regel inom Vsaf så måste det skickas in en motion till styrelsen innan årsmötet och på årsmötet kan den motionen/regeln diskuteras och eventuellt ändras.

_________________
Jompa
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 15:51 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Mosel & Norén, jag känner er väl nog för att veta att ni inte tänkte tolkas som det lätt kan tolkas i text, tänk på att man får uttrycka sig försiktigare på forum än i verkligheten. Speciellt till folk som man inte träffat personligen.

Jag kan intyga att ni båda är grymt trevliga i verkligheten!

Haarax, det du tar upp är en mycket värdefull information för föreningen, precis sådant som vi efterlyser! Perspektivet hos den som väljer att inte spela med oss. Härligt att höra av dig! Beskriv gärna mer om när och hur du spelade, det händer saker lite till och från i föreningen.

Jag känner igen mig i det du beskriver, när jag började för en evighet sedan så var det populärt med 15-manna-lag med mycket semisnipers och kulsprutor, alla med minst 15 magg. Man kände sig rejält underbeväpnad som solospelare med CQB-trim. Att få upp räckvidden kändes på en tiden som en nödvändighet för att ens kunna vara med och spela.

Sedan dess har en del ändrats. Lagen krympte, spelen blev rörligare och det blev poppis med 100-trim och typ 5 magg även bland de erfarna. Det visade sig att små snabba grupper var väldigt effektivt mot stora tröga. Samtidigt kunde man köpa en bössa som gick rakt och pålitligt direkt ur lådan för en ganska billig peng. Dessutom kunde man köpa radios och spelen organiserade alla hyfsat effektivt. Det har nog aldrig varit ett mindre tekniskt eller organisatoriskt gap mellan nya och erfarna.

Under denna tid upplevde jag att det faktiskt gick ganska bra att väga upp erfarna lag, även med blandade singelspelare.

Sedan dess har något hänt i vår förening. Bra vapen och radios finns fortfarande. Jag tror att nivån av organisation har sjunkit under det senaste året. Jag upplever när jag spelar nu för tiden att det gärna blir så att alla på "singelspelarsidan" springer iväg och spelar sitt eget spel, det är inte samma samverkan som tidigare. Med förväntat resultat, vissa kan ha ett OK spel, men de flesta blir översprungna hela spelet igenom av erfarna lag.

I grund och botten så tror jag att de flesta köper att spelet inte är exakt jämnt, men alla vill ha förutsättning att uträtta något. När sådana förutsättningar saknas så blir folk irriterade och slutar.

Det som mer än något annat irriterar folk är när obalansen upplevs uppstå eller förstärkas av ett tekniskt överläge. Det har varit trim, magasin, PTW, Grönlasrar, handgranater och luftbössor som har väckt folks ilska. Det behöver inte vara anledningen till att folk blir irriterade egentligen, men sådana saker tolkas som att de erfarna inte är intresserade av att göra något åt obalansen, att man är nöjd med att kötta chanslösa nybörjare ad nauseam.

Jag tror att det blir mycket lättare att komma undan med avvikande teknisk utrustning i tider när vi har ett balanserat spel. Innan dess så kommer alla former av effektiv avvikande utrustning att verka provocerande.

För egen del känner jag just nu att jag måste gå ljudlöst för att kunna ens ha en påverkan på (vissa) spel, men om spelet vore balanserat så skulle jag inte känna så.

Sammanfattingsvis, det gäller att ha fingertoppskänsla när man skaffar ny effektiv gear. Det kan få ganska kraftfulla negativa konsekvenser om man gör det vid fel tillfälle. Eller om utrustningen i sig faktiskt kastar om balansen på riktigt. Man måste minnas att det inte är så att folk MÅSTE spela med en/oss bara för att man håller sig till reglerna. Man spelar med oss bara om man har roligt.

Jag tror att vi behöver åter till organiserade spel med planerade strider där alla har en chans att samverka. Med stridspar, uppstyrd planering på båda sidor, grupper, radiosamband. Jag tror att dessa spel är tvåsidiga, det ger maximalt utrymme att faktiskt koncentrera sig på en specifik stridssituation. Det var som sagt ett gött spel i söndags och det som jag tyckte gjorde det roligt var just att det var organiserat, att man kunde samverka!

Jag håller dessutom med dig, Haarax, om Bolt-B, den är ändå nästan ospelbar. Det finns ett jouleproblem redan på säkerhetsavståndet och en olycka händer så lätt och ett vådaskott på kortare avstånd är direkt farligt. Vi har inga Bolt B i spel mig veterligen och har knappt haft några alls, så de borde kunna plockas bort odramatiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 17:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 feb 2013, 17:46
Inlägg: 134
Ort: Rätt sida älven
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: G
Inte meningen att framstå som helt dryg.
Men jag känner att man kan inte skylla en dålig spelupplevelse på att folk kör med hög rof/ tysta bössor.
Det är väll super många som har kört hpa ganska länge inom VSAF och aldrig har jag hört någon klaga på ljudet tidigare.

Rof byggen har ju folk pysslat med i många år, men folk tenderar att tröttna på sina egna byggen när dom inser hur jävla löjligt det är att skjuta laser (Min åsikt)

Själv äger jag flera hpa bössor men hade aldrig i åtanke att få en super tyst super ROFFANDE monster.
Spelar alltid semi på alla mina byggen, försöker på min bössa att gå så långt och rakt som möjligt sen är jag nöjd.

Airsoft som mycket annat är en riktig jävla prylsport där det oftast är den som betalar mest pengar och tid får det bästa resultatet ( I ren prestanda)

Det jag tycker att man kan göra är att
1. Semi only spel / undantag understöd
2. Max antal understöd per lag/grupp
3. Max antal snipers per lag/grupp
4. Max gräns för sniper Bolt-a
5. Undersöka en max vikt på kulorna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 21:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 657
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Här är några av mina tankar kring de ämnen som diskuterats i tråden.

--------------- Tävlingsinriktad elit ---------------
Citera:
Att Vsaf drabbats av någon sorts tävlingsinstinkt som endast tillåter eliten att stanna..... Jag är rädd att det är något som kommer sprida sig och sätta en ny standard.

Citera:
Jag tror du har rätt i att det existerar en typ av tävlingsinstinkt. Fråga dig själv vart du vill att airsoft ska vara om 10 år. Hade det varit roligare ifall det fanns faktiska turneringar och events eller samma som det varit hittills? Allt har sin början någonstans.

Jag tror att det finns två typer av spelare, inom datorspelsvärlden (som ofta är en bra analog till airsoft) kallar man dem för hardcore och casual. Bådas spelupplevelse är lika mycket värda och båda kan älska hobbyn lika mycket, men de har olika inställning till hur man tar sig an hobbyn.

Casual tycker om att komma ut på helgen och lira airsoft, hänga med sköna människor och få frisk luft. Spelet är viktigt, det är inte kul att bli överkörd, man vill ha inlevelse och addrenalin. Det är inte superviktigt att spela i fasta, samtränade lag, det viktiga är ju att vara med och ha kul. Att se cool ut är en extra krydda, men det är ointressant att meka bössan till perfektion, då har man bättre saker att lägga sin tid på.

Hardcore ser airsoft inte bara som en hobby utan som en sport. Man triggas av tävlingsmomentet och av att ständigt utveckla sitt eget spel. Stöter man på hårt motstånd får man blodad tand av att vrida på problemet, testa och till slut hitta ett sätt att slå motståndet. Man spelar gärna med samma medspelare varje gång eftersom man byggt upp en högre nivå på spelet tillsammans och att tappa den känns frustrerande, eftersom man vet att det går att spela bättre. Eftersom man älskar sporten, den ständiga utvecklingen och perfektion lägger man gärna både tid och pengar utanför spelet för att skaffa utrustningen som tar ens spel till nästa nivå.

Båda dessa spelartyper finns, även om personer kan ligga någonstans på en skala mellan dem. Ifall man blandar utpräglade spelare av de två typerna för mycket i samma spel kommer casual-spelare att över tid tvingas bort eftersom de får svårt att hävda sig och därför inte längre har kul. I större lagsporter som fotboll löser man problemet genom att dela upp spelarna i divisioner. Då kommer de högre divisionerna att över tid fyllas med erfarna hardcore-spelare medan de lägre divisionerna, ända ner till gårdsfotboll, kommer att bestå av en blandning av casual-spelare och oerfarna hardcore-spelare. Airsoftens problem är att vi har för liten spelarbas, så vi kan inte dela upp oss i divisioner.

Jag tror att man har två grundläggande val om man blandar alla spelare. Antingen tillåter man hardcore-spelarna att utvecklas obehindrat. Det kommer över tid att leda till att endast en liten kärna av mycket erfarna hardcore-spelare finns kvar tillsammans med några få helt nya spelare som inte hunnit fly än. Där är vi idag. Det andra alternativet är att begränsa hardcore-spelarnas utveckling så att de aldrig blir avsevärt mycket effektivare. Då kommer casual-spelarna att stanna kvar och ha kul, men hardcore-spelarna kommer att bli frustrerade och över tid eventuellt sluta eftersom deras grundmotivation är utveckling.

Jag var och testspelade tillsammans med en annan mindre känd förening i regionen för några helger sedan och det var intressant att se skillnaderna. Stämningen på spelet var glad och betydligt mer casual än hos VSAF, det fanns inga fasta grupperingar och nästan ingen hade superoptimerad gear. Scenarierna var korta, intensiva och ganska kaotiska, bland annat spelades TTT (en variant på maffia med airsoftvapen). De lyckades, trots att de är betydligt mindre synliga än VSAF, dra ihop 30 personer och det var vad det verkade inte ovanligt för dem. Det skall jämföras med VSAF-spelens nuvarande ca 12 personer per spel. Min egen upplevelse var blandad, dels var det oerhört skönt att kunna göra skillnad, dels saknade jag spelnivån hos VSAF och blev frustrerad över de många avbrotten och fikapauserna mellan scenarierna.

Det här är en hård nöt att knäcka. Vi kan som föreningen behöva ställa oss frågan vem vi finns till för. Som det ser ut idag är VSAF en liten förening för erfarna hardcore-spelare, medan casual-spelare snarare blir hänvisade till andra spel som till exempel Bogartpojkarnas spel och icke organisationsanknutna kompisgäng runt om i regionen.

--------------- Tysta karbiner ---------------

Tysta vapen förstärker de ojämnheter som redan finns. Just tysta bössor är dessutom en av de större materiella fördelarna tycker jag. Dels är det mycket lättare att träffa första skottet eftersom den angripne inte hör skottet avfyras och hinner slänga sig undan. Dels kan inte en tredje grupp höra att en strid pågår bakom nästa kulle och komma in i ryggen lika lätt. Det ger helt enkelt en till taktisk dimension att förhålla sig till om ens bössa låter, nämligen att man röjer sin position om man skjuter.

Som sPunk säger så är det inte avgörande i sig, men när man lägger ihop saker som mer träning, tystare vapen, lite längre räckvidd, att orka kladda in sig i maskeringsfärg varje spel och så vidare så blir det väldigt jobbigt att möta om man själv inte pallar eller vill lägga sig på den nivån.

Jag vet inte vad jag själv tycker i frågan om förbud, förmodligen dels eftersom jag själv gärna vill försöka lära mig den spelstil som Jompa beskriver.

--------------- Lösningsförslag ---------------

Föreningen skulle kunna ha som policy att ett spel varje månad, utlyst i god tid, skall vara av casual-karaktär. På det spelet kompromissas det inte utan man går hela vägen. Dels förbjuds alla tysta vapen, alla lmg's, alla ghillies och all ansiktsfärg. Alla erfarna lag kommer att splittras. Erfarna spelare uppmanas att höja utmaningen för sig själva genom att spela med mer svårspelad utrustning, exempelvis sniper, cqb eller pumphagel. Scenarierna kommer att vara intensiva med enkla mål (t.ex. anfall/försvar) och banan kommer att vara liten.

Om man regelbundet håller sådana kompromisslösa casual-spel kommer spelare av casual-typ att ha åtminstone några spel där de kan spela med VSAF. Nya spelare får också en arena där de lättare kan lära sig grunderna innan de, ifall de själva märker att de är hardcore, kan börja spela mer på de vanliga spelen. På det sättet växer VSAF's casual-del och vi får även en inkörsport till våra normala hardcore-spel.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 20 feb 2018, 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Gott!

Waagh har många bra poänger. Det finns många lösningar men det viktigaste är ändå att vi börjar forma och komma överens om en gemensam problembild. Något som ofta kan vara svårare att göra än själva lösningen!

Både Waagh och sPunk har varit inne på är att dämpade bössor blir ett problem först när man lägger ihop det med andra faktorer som tillsammans skapar en känsla av att man spelar på ojämna villkor.

Jag tror att de flesta kan relatera till att spela på ojämna villkor. Antingen ifall det handlar om fotboll i skolan som alltid gick ut på att de bra hamnade i samma lag eller om det handlar om datorspel som i flera timmar går ut på att ena laget kör över andra laget. I de sporter som jag utövat så har det funnits ligor och turneringar där lag delas upp efter prestation alternativt spelar får möta en mängd olika lag. Det finns som tidigare nämnt inte underlag inom föreningen för detta.

Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt för oss att bjuda in lag från andra föreningar att spela mot oss. Bergsjön är en grym spelplan och skulle säkert kunna fungera bra som arena.

Jag tycker det är en intressant tanke att vi inom VSAF skulle kunna både arrangera och ställa upp i turneringar tillsammans. Då skulle vi istället för att se duktiga spelare, lag och bra utrustning som ett problem inom föreningen istället finna anledning att tycka det var något positivt. Detta skulle även skapa ett syfte för erfarna spelare samtidigt som det inspirerade nyare spelare.

Problemet är ju just nu att det verkar finnas en motsättning mellan duktiga spelare som vill utvecklas och de som vill spela för att det är roligt. Jag tror att det kan finnas utrymme för båda även om det av sin natur kommer vara så att de som satsar på att bli bättre kommer prestera bättre på spelplanen.

Vi har sedan tidigare ett flertal förslag som diskuterats i medlemsleden där vi ifall vi genomförde dem skulle skapa bättre förutsättningar för båda grupperna.

De flesta av dessa förslag kräver dock resurser och då årsmötet snart närmar sig så kan det vara hög tid att fundera på hur mycket som är rimligt att ta betalt för ett medlemskap, eller för den delen en spelavgift. Många arrangörer tar redan idag 150-250kr per endagars-spel. Detta är spel med flera hundra deltagare. Ifall vi hade haft dessa siffror så hade vi givet 10 spel per år haft 2.5 miljoner kr att lägga på bebyggelse efter 5 år. Nu är inte detta ett rimligt scenario men väl en tankeställare. Vi kan göra mycket bra saker inom VSAF ifall vi är villiga att investera lite i vår förening. Saker som på sikt kan skapa en större spelarbas och än högre intäkter som kan återinvesteras i våra spel för att på så vis kunna attrahera ännu fler nya spelare.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anfall och försvar på analysvägen - Söndag 18 Februari 2
InläggPostat: 31 aug 2018, 19:41 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Kassören: meddelande: sPunk bergsjön 180218

Medlemmar: 8 (x50 = 400)

Summa 400:-

Pengarna insatta tisdag 180903


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010