Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 20:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 07 maj 2017, 08:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 sep 2014, 19:55
Inlägg: 210
Förnamn: patric
Efternamn: Ehrnholm
Blir start med Amöba

Sen hoppas jag på HL bomben om vi blir minst 15 personer. Annars blir de kill comfirmed.

_________________
CASEUM POTEST ESSE FALLACEM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 09 maj 2017, 08:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Tråkigt. Det är annars väldigt uppskattat att någon tar sig tid att arrangera Onsdagsspel.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 09 maj 2017, 08:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 sep 2014, 19:55
Inlägg: 210
Förnamn: patric
Efternamn: Ehrnholm
Vi kör spel igen folk!

In och anmäll er nu :)



Lagen och radio kanaler kommer att stå här.
De är för att de ska gå snabbare att komma igång med spelet.



Lag 1 Radio 1-2 även kanal 8. Kabelgatan längst bort
Daniel
Marcus
Jompa
Norén
Tobias
Kud
Jasenko

Lag 2. Radio 3-4. respawn nedan för kule 2
Tobias (sport)
Vince
Anton
Hagis
Viktor
Simon

Lag 3. Radio 5-7. Respawn Cykel ramen
Patric
Honk
Richard
Elvin
Adi
Alexander

_________________
CASEUM POTEST ESSE FALLACEM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 11 maj 2017, 10:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Tack för spelet igår. Några saker som jag tänkte poängtera dock.

Att ha spawn i mitten fungerar inte. Vi kom oftast inte mer än 100m innan vi blev beskjutna från båda håll. Vi hade alternativen att röra oss mot respektive motståndarlags spawn eller riskera att bli skjutna bakifrån så fort vi hamnade i kontakt då båda lagen befann sig på respektive våran flank. Varje gång vi hade kontakt i närheten av bomben blev vi bekämpade av båda lagen samtidigt. Ifall vi rört oss mot någondera spawn så hade detta i bästa fall resulterat i att vi vunnit en strid för att sedan ha fiender spawnande i ryggen medans vi försökt ta bomben. Dock var det inte alltid vi kom 100m då vi blev spawncampade under flera perioder av spelet. Detta när endera laget ville säkra upp så att de inte blev flankerade. Fiender fick till och med för sig att skjuta på oss från våran spawn medans vi försökte rensa ut dom som försökte spawncampa oss.

Jag säger inget om vad lagen eller spelarna gjorde då de spelade under delvis samma förutsättningar som vi men att köra ett spelupplägg som leder till dyligt resultat bör undvikas. Vårat enda alternativ till ett roligt spel igår hade varit att röra sig mot någondera fiendespawn och söka striden där då vi endast där hade haft en chans att lösa ut en strid utan att hamna i taktiskt omöjliga situationer. Detta hade dock resulterat i att det tredje laget vunnit utan att få någon strid. Oavsett val hade utgången lett till att ett lag haft en sämre spelupplevelse.

I övrigt så bör somliga fundera över sitt träfftagande. Jag är medveten om att man inte känner alla träffar och har full respekt för det. Ibland ser jag att jag träffat folk och då säger oftast det till dom så är saken ur världen. Ibland sker dock strider på längre avstånd där man inte ser själva träffen men sett kulbanan vilket ändå gör en relativt säker. Här kan man inte börja skrika att folk ska ta sina träffar då man faktiskt inte kan vara säker på om kulan träffat en gren alldeles framför eller helt enkelt dykt innan målet. Här fungerar dock Killcamen bra men det är likväl svårt att se om någon endast inte förstod att denne blivit träffad eller om den faktiskt fuskat. För att avgöra det måste man ofta utsätta samma spelare för samma test flertalet gånger. Videomaterialet tjänar till att ta bort en faktor men blir således ändå inte uteslutande.

Det bästa sättet att avgöra ifall någon systematiskt inte tar träff genom en form av sannolikhet och statistik. Ifall man har spelat några år och skjutit ut ett x antal spelare så vet man med ganska god sannolikhet när man borde ha träffat någon. När någon eller några spelare konsekvent, under flera spel inte tar träff i samma situationer som övriga gör och har gjort i liknande situationer så är det en god indikator på att någon eller några är dåliga träfftagare.

Ni som är nya kan känna er ganska säkra på att de som spelar ett tag ganska snabbt får en känsla för vilka som tar träff mer eller mindre bra. Jag har spelat mot merparten av VSAFs spelare under åren och de som oftast är sämst på att ta träffar idag är folk som antingen inte spelar regelbundet eller är relativt nya då de är dessa som antingen inte ännu blivit konfronterade ang. Sitt träfftagande eller inte förstår hur lätt det är att urskilja vilka som systematiskt är sämre på att ta träffar.

Det är inte acceptabelt att systematiskt inte ta träff. Att inte ta träff är ett säkert sätt att döda sporten då hela sporten bygger på att vi litar på varandras träfftagande. Detta betyder inte att man ska ta träffar man inte känner. I stort tycker jag träfftagandet fungerar mycket väl bland merparten av spelarna. Dock måste vi fortsätta trycka på träfftagande vid spelgenomgångar och under spel. Träfftagandet är fundamentalt för att sporten ska kunna bedrivas över huvud taget.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 11 maj 2017, 14:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 dec 2012, 10:39
Inlägg: 427
Förnamn: Jonathan
Efternamn: W
+1 på sports inlägg.

_________________
Jompa
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 11 maj 2017, 16:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 mar 2007, 00:34
Inlägg: 86
Ort: Göteborg
Förnamn: Adi
Efternamn: Hadzic
Har också upplevt att träfftagandet har varit lite dåligt under de senaste spelen. Tycker att många nya inte har koll på reglerna eller vad de har för trim på bössan och säkerhetsavstånd. Det minsta man kan göra innan sitt första spel är att man läser igenom regelverket.
Vet inte hur vi löser detta, om vi behöver vara mer tydliga, eller fråga de nya som kommer om de har koll på reglerna. Det kanske tar lite mer tid, men vi får mer schyssta spel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 11 maj 2017, 17:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Om man observerat att någon inte tar träff, så kan man antingen själv ta upp det med personen i fråga, eller så kan man höra av sig till styrelsen. Vi gör en samlad bild av information från flera håll och tar då upp det med personen.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 11 maj 2017, 17:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
@ Adi. Tror det är många som upplever samma sak

@ Janosz. I och med att det ofta verkar vara nya eller relativt nya spelare så kan det vara bra att börja med att bli bättre på att upplysa rent allmänt innan och under spel att det inte är acceptabelt och att det kommer tas i tu med ifall det upplevs som att någon systematiskt missbrukar reglerna.

Jag tror att en del av problemet kan vara att nybörjare inte förstår i och under vilka tillfällen det är sannolikt att man kommer träffa sin motståndare. Min uppfattning är att det är väldigt vanligt bland nybörjare att de skjuter vid tillfällen då chansen att träffa fi är minst sagt begränsad. Rimligen har de inte samma uppfattning varför många faktiskt väljer att skjuta under liknande omständigheter. Det ter sig rimligt att tro att de också skulle ifrågasätta ifall den de skjuter på väljer att inte ta träff. Att upplevt eller faktiskt dåligt träfftagande tenderar uppmuntra dåligt träfftagande är ett för mig ganska rimligt antagande.

Där i ligger också en del av problemet. Utan bildbevis så ligger kvalitén i upplysningarna på vittnet/vittnens trovärdighet, vilket i detta fallet är ganska direkt kopplat till förmodad erfarenhet. Vilket i en nybörjare/nybörjares fall kanske inte är jättehögt.

Ifall det är folk som kommer på flera spel i rad och konsekvent upplevs ta dålig träff så kanske det kan vara en idé att låta styrelsen lösa ut konflikten för att minimera risken för dålig stämning under spel.¨

Värt att poängtera är att detta självfallet inte gäller alla nybörjare. Ifall du som är nybörjare känner att du tar dina träffar så är det högst troligt så. Meningen är inte att folk ska gå omkring vara rädda för att missa att ta en träff. Var uppmärksam under spelen och ta alla träffar du uppfattar så är det rimligen alldeles tillräckligt.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 11 maj 2017, 18:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 dec 2012, 11:43
Inlägg: 110
Förnamn: V
Efternamn: Andren
Upplevde lite samma som Sport angående träfftagandet, samt också att medic-reglerna inte följdes bland vissa spelare, då jag observerade på håll med dödsduk. (Inte att det slarvades med nedräkningen, utan att personerna i fråga helt plötsligt var i game igen utan att bli medicade överhuvudtaget efter att dom tagit träff).

Alla missar att ta träff då och då, inklusive mig själv såklart, (man springer adrenalinstinn genom sly, låg fps på bössa, tjock tröja, eller 20 andra faktorer som kan göra att man inte alltid uppfattar träffen), men när man märker att man har samma problem i nästan varje sammanstötning med vissa personer så är det lite tröttsamt.

Känner ni er berörda, ta gärna åt er.
En erfaren spelare ser mycket mer än vad ni tror.

_________________
Happy Lemon

Walk softly and carry a big gun.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 12 maj 2017, 09:17 
Offline

Blev medlem: 06 apr 2017, 22:33
Inlägg: 163
Ort: Göteborg
Förnamn: Theodor
Efternamn: Svensson
Det är bra som nygamel nybörjare att läsa sånt här tycker jag, då kanske man som ny lägger lite mer energi på att faktiskt tänka efter och läsa på mer innan spel.

Jag tänker också att det faktiskt kanske vore bra med ett, typ faddersystem, det låter lite lekskola men det kanske skulle minimera att det blir fel och det uppstår dålig stämning, men det kanske bara är jag som tycker det vore skönt.
Nu säger inte jag att man ska springa runt och hålla handen även om det kunde vara mysigt men ni fattar vad jag menar.

Gött med konstruktiv kritik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 13 maj 2017, 12:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Det är nog ingen som kräver att man ska memorera reglerna innan man börjar spela men en ärlig och ödmjuk inställning till de grundläggande principerna är en förutsättning. Ifall man inte förstår varför ett systematiskt dåligt träfftagande är oacceptabelt så spelar det nog ingen roll om man läst reglerna.

Jag tror de allra flesta förespråkar ett gott träfftagande och en god respekt för reglerna i allmänhet då airsoften blir så mycket bättre då. Jag är också övertygad om att de allra flesta kräver att ingen systematiskt missbrukar reglerna då detta ifall det normaliserat riskerar rasera hela airsoftkonceptet.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 15 maj 2017, 08:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 sep 2014, 19:55
Inlägg: 210
Förnamn: patric
Efternamn: Ehrnholm
Hej!

Vi har nu 3 st spelare som inte har betalat för spelet den 10/5-17


Ni som vet att ni inte har betalat se till att betala.


Mvh
Patric

_________________
CASEUM POTEST ESSE FALLACEM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HL bomb 10/5-17
InläggPostat: 22 maj 2017, 05:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 sep 2014, 19:55
Inlägg: 210
Förnamn: patric
Efternamn: Ehrnholm
Års : 4 st
Medlemar: 11= 550
Gäst : 1 = 80 kr

Totalt = 630 kr


In satt den 19/5-17

_________________
CASEUM POTEST ESSE FALLACEM


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010