Aktuellt datum och tid: 24 apr 2024, 22:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utvärdering av Dräpers "PLUTONEN"
InläggPostat: 22 maj 2006, 18:09 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Det är kul att höra att de flesta hade roligt samt att combatmedicarna och art elden var uppskattad. Vi som arrangerade detta spel har lärt oss mycket om hur man styr upp liknande spel, detta kommer vi ha nytta av i framtiden.
Tanken med det här spelet var att alla deltagarna skulle få känna på ett anorlunda airsoftspel. Vår tanken var att leverera ett nyskapande koncept för vår scen (Vi bygger vidare på "Dawn at the lake" spelen som före detta Bravo Lima arrangerat). Detta koncept går ut på att vi som spelar ofta ska nu och i framtiden:

1. lära känna varandra bättre och känna mer gemenskap
2. Introducera nya spelare till ett kul spel
3. Spela mer organiserat (med ledarskap och en hierarki).
4. Utveckla samtliga roller som en pluton har (plutonchef, grp chef, combatmedic, understöd, prickskytt, signalist, pointman m.m.)
5. Öva upp fältvanan (här finns mycket att göra)
6. ..........Fyll gärna på med punkter som ni själv vill att vi skall utvecklas på.

Under spelet så var vädret inte kul och de flesta önskade säkert att det hade varit bättre. Nu i efterhand tycker jag inte att vädret förstörde spelet. Jag är övertygad om att det är många som har lärt sig nyttiga läxor, både om sig själv samt vad som krävs för att man ska hålla modet uppe under dylika förhållanden. Att vara torr, varm och mätt är a och o!!!!

Viktigt att ha med sig under dessa förhållanden:
1. Vattentäta höga kängor (antingen gore tex eller läder kängor som man fettar in mycket och ofta).
2. Regnkläder
3. Vattentätt tak över huvudet. Har man ett billigt tält kanske man ska ha med sig en pressenning alt göra ett vindskydd m.h.a. pressenning.


Det som inte dödar härdar!!!!!!!!!!!!!!! Fältdygn som dessa stärker ens karaktär och soldatförmåga. Ni som stannade kvar till slutet ska ha ett stort tack!

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Senast redigerad av Bennyray2 22 maj 2006, 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 maj 2006, 18:26 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Tidigare i våras la vi upp ett förslag om att bilda en gemensam enhet för taktiskträning och för att åka som en styrka på storspel. Det jag menade med förslaget, var det som ni upplevde under lördagens spel!

Jag hade tyckt att det hade varit hur kul som helst att med dessa två plutoner, åka till ett storspel som ett kompani. Efter gemensamma övningar för att bygga upp denna styrka, skulle vi kriga sönder allt vi skulle träffa på. Detta oberoende på hur många fienden må tänkas vara. Får vi bara byggt upp en befälsstruktur så fungerar det mesta sen.

Kompaniledning skulle kunna bestå utav de två plutoncheferna alternativt att någon som vill, tar på sig rollen som kompanichef (Bromso kanske är intresserad?!). Jag är gärna plutonchef över Dräpers, GANS samt Pirates+DIS (Om de vill det så klart?!).

Vi i dräpers hoppas att det finns fler som tycker som vi!?

Dräpers förslag på namn är : TEAM GÖTEBORG (Loggan skulle se ut som "team america" och placeras på höger arm. Det egna lagets märke sitter då på vänster arm).

Detta projekt är naturligtvis öppet för alla som vill. Alltså inte bara de som var med i helgen! (Syftet är främst att skapa större gemenskap, mer spelglädje samt underlätta för nya spelare att börja spela med oss).

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Senast redigerad av Bennyray2 22 maj 2006, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 maj 2006, 21:46 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
De två plutoncheferna ska ha ett stort tack. De kunde hålla moralen uppe samtidigt som de effektivt kunde leda sina resp plutoner. Både Alex och Bromso tog sina roller på fullaste allvar och ledde sina styrkor. Tack för det. Utan er hade vi inte kunnat hålla den standard på spelet som vi ändå lyckades med!

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 maj 2006, 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 18:56
Inlägg: 47
Jag som grpch / stf plutchef på spelet upplevede spelet som mycket positivt.

Några åsikter synpunkter:

Vädret/humör: Jag tror att många liksom mig gjort sina sura fältdygn med allt vad det innebär. Man dör inte av att vara ute i regn. Det är ju trots allt bara vatten. Men nuförtiden vill man ut i skogen och krigsa och ha kul. Och när regnet öser ner och allt man tar i blir pisseblött, då är det lätt att man inte tycker det är så kul. Utrustningen vi har är ju trots allt inte anpassad för ösregn. Då pratar jag om bössor, eventuella radios, sniperpipor och magasin. Kläder och kängor som skyddar mot väta, det har vi. :)

Jag var torr,mätt och på ett bra humör under själva krigsandet. Sen är det klart att under fredagsnatten när regnet fullkomligt vräkte ner hade jag mina tvivel angående Lördagen. Men det blev ju kanon tillslut.

Lagen/Plutonen:

Vi i våran pluton fick en mycket bra gemenskap när vi fick krigsa ihop. Eftersom vi i våran pluton hade en order att "lämna ingen kvar" så stärktes självförtroendet och man kände att det var inte 3 lag som slogs. Utan vi var en gemensam enhet som hjälptes åt, medicarna jobbade med alla i plutonen mm.


Slutligen vill jag tacka Dräpers för ett grymt roligt spel med nya element som skapade mer känsla, rollspelande gentemot medicarna mm.
Ser att denna typ av spel skulle mycket väl kunna gå att implementera som Söndagsspel i en kanske aningen bantad version. Men att man kan kanske ge varje lag uppgiften att koordinera ett söndagsspel var med lite mer genomtänkta uppdrag och rekvisita. Detta tror jag definitivt stärker känslan bland alla spelare i Göteborg.

Tack för mig!

_________________
http://www.swetac.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 maj 2006, 14:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 19:04
Inlägg: 304
Ort: Göteborg
Först och främst, jag håller med av vart enda skrivet ord som lapplandsjägaren skrev.

Bennyray2 skrev:
Detta koncept går ut på att vi som spelar ofta ska nu och i framtiden:

1. lära känna varandra bättre och känna mer gemenskap

Målsättningen är helt rätt och den lyckades defentivt under denna helgen. Precis som du säger, det som inte dödar, det härdar (eller gör väldigt ont). Att man som grupp blir mer sammansvetsad efter en sådan här strapats är en självklarhet. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt att inte få umgås med HELA gänget på kvällen, samtidigt som jag kan se tjusningen med det.

Bennyray2 skrev:
2. Introducera nya spelare till ett kul spel

För oss som upplevt Dawn at the lake I och II vet hur ett storspel skall arrangeras och det är kul nu när Göteborgs airsoftscen växt med nya tillskott att fasa in dem i vad som är ett roligt spel.
På ert spel gillade jag verkligen balansen mellan strid kontra rollspel. För att ta till ett svenskt ord, det var lagom av allt.
Ett "naturligt" rollspel upprättades genom artelleriet och medicsen vilket också var väldigt positivt (synd att inte alla kunde ta del av combatmedic utbildningen, den rockade! Jag är mycket imponerad Martin!).

Bennyray2 skrev:
3. Spela mer organiserat (med ledarskap och en hierarki).

Det är roligare att spela organiserat. Jag gjorde klart för alla mina spelare att "ingen lämnas kvar". På så sätt får man ett psykologiskt övertag genom att varje enskild spelare känner att den kan trycka på mer iomed att han/hon vet att den INTE kommer bli lämnad.

Bennyray2 skrev:
4. Utveckla samtliga roller som en pluton har (plutonchef, grp chef, combatmedic, understöd, prickskytt, signalist, pointman m.m.)

Jag älskar verkligen "rollsystemet". Vi blir så beroende av varandra och gruppen växer om alla axlar sin roll på rätt sätt.
Jag har alltid funderat på det här med att huvudcommandern/plutonschefen kan ha "obegränsat" med liv men han/hon har inte förmågan att återuppliva utan den förmågan har bara combatmedicsen men de är begränsade till exempelvis med 3 liv. Men de kan fylla på sina depåer genom att gå till huvudcommandern/plutonschefen. På så sätt slipper combatmedicsen gå tillbaka till exempelvis respawn och commandern blir på så sätt även viktig att hålla vid liv.

Bennyray2 skrev:
5. Öva upp fältvanan (här finns mycket att göra)

Så är det alltid, oavsett hur drillad man är så finns det alltid kvar något att önska.

Bennyray2 skrev:
6. ..........Fyll gärna på med punkter som ni själv vill att vi skall utvecklas på.

Tyckte det var lite tråkigt att ni inte använde er av skruvarna/muttrarna för vapenteknikerna/ingejörerna. Det finns som sagt redan i föreningen, bara att låna.
Jag skall ta upp det här med sovmateriell så som tält etc. på nästa styrelsemöte, kan inte lova något på den fronten men det skadar ju inte att disskutera.

Bennyray2 skrev:
De två plutoncheferna ska ha ett stort tack. De kunde hålla moralen uppe samtidigt som de effektivt kunde leda sina resp plutoner. Både Alex och Bromso tog sina roller på fullaste allvar och ledde sina styrkor. Tack för det. Utan er hade vi inte kunnat hålla den standard på spelet som vi ändå lyckades med!

Tack!
Jag skulle vilja tacka alla som jag fått turen att spela med under denna helg! Det var inget att klaga på... mer än regnet... ;)

Bennyray2 skrev:
Tidigare i våras la vi upp ett förslag om att bilda en gemensam enhet för taktiskträning och för att åka som en styrka på storspel. Det jag menade med förslaget, var det som ni upplevde under lördagens spel!

Tonvikten, om det förslaget skall fungera, ligger nog i utbildning och att träna mot fiktiva mål/tavlor (som nu finns färdig gjorda i Kronoskogen efter förra "arbetsdagen").
Jag skulle inte tacka nej till att det projektet sattes i omlopp. Det tråkiga i allt är väl att man inte kan understödja grupperna sinsemellan när det kommer till framryckningar etc. Men att diskuttera, vara öppen och prova sig fram så kan man nog komma tillräkligt långt för att få ett vinnande koncept.


Jag vill dessutom passa på att tacka för ett mycket bra och väl arrangerat spel! Jag var otroligt nöjd på alla vis. Och så här i efterhand var det bara skönt att få komma hem lite tidigare och titta på Melodifestivalen med Lordi som spjutspets.

_________________
Team ODD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 maj 2006, 16:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 mar 2006, 22:06
Inlägg: 53
Ort: Göteborg
Jag ansång att detta verkar som en enorm ide. Visserligen är jag relativt ny inom allt, men ett förslag har jag till tält om det arrangeras mer sådana här rs.

Och det är att alla män/kvinnor i varderas pluton lägger ihop en summa pengar till ett plutontält, eller vad det nu kallas. Där det räcker för oss alla att sova i, kamin etc etc, för bara det ökar kontakten emellan oss, och sedan får man självklart upfatta själv vilken "kontakt" jag menar. ;P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 maj 2006, 23:52 
Offline

Blev medlem: 23 mar 2006, 17:40
Inlägg: 31
Ort: gbg
Galen&Skjutglad skrev:
Och det är att alla män/kvinnor i varderas pluton lägger ihop en summa pengar till ett plutontält, eller vad det nu kallas.


Nackdelen då med detta tält och med kamin är att man måste ha eldvakter på natten och jag vet när jag va i lumpen när man fick tiden 3-4 eller 5-6 så va man ju inte direkt jätte pigg på detta. Fördelen är att man får plats en väldans många i det :D

För övrigt så tycker jag att spelet va riktigt kul synd bara att kängan pajjade vilket gjorde att ajg inte kunde vara med sista spelet :(

Iden med att lägga ihop plutonerna låter som en riktigt bra ide. Jag talar nog för hela Team DIS när jag säger att jag verkligen trivdes att spela tillsammans med pirates speciellt våran natt i 3 manna tältet eller var det 4 manna? Vi låg i alla fall 5 stora gossar och kramades det va väldigt mysigt.

Jag tycker även vi ska ha lite andra aktiviteter för att lära känna folket ännu bättre. Att man kanske är ett gäng som går ut på puben eller på resturang eller liknande finns ju många saker att göra mer än att bara spela airsoft tillsammans.

Innan jag är helt klart så vill jag tacka er som arrangerade detta storspel det va superkul :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 maj 2006, 12:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 19:04
Inlägg: 304
Ort: Göteborg
robinr skrev:
Nackdelen då med detta tält och med kamin är att man måste ha eldvakter på natten och jag vet när jag va i lumpen när man fick tiden 3-4 eller 5-6 så va man ju inte direkt jätte pigg på detta. Fördelen är att man får plats en väldans många i det :D

Jag har då inga problem att sitta vilken tid jag än må få under tiden på dygnet.
Det som jag ser som ett litet problem är vem som skall ta ansvar för eldning i kaminen. Det är mycket säkerhet som skall till innan du ens får börja elda i en kamin, "ruska lång" respektive "ruska kort". Det skall finnas vatten så det räcker för att släcka en eventuell liten eld och det skall ligga en kniv som vid eventuellt nödfall kan dela tältet i två delar. Sen skall det finnas listor med tider och namn som en huvudansvarig kan visa upp för en myndighet, om en brand skulle motförmodan uppstå. Somnar man som eldvakt i det militära blir man per automatik anmäld för mordbrand, även om ingen brand uppstår eller ingen kommer till skada. Så jag ställer mig mer frågan om alla kan axla det ansvaret och ta konsekvenserna om något skulle hända?
Tält/Preseningar som vi kan köpa in till föreningen behöver inte ha kamin enligt eget tycke. Det finns såpass bra sovsäckar för en billig penning att det är bättre och lättare att köpa ett sådant.
Den enda som talar för kamin i ett tält är om det börjar regna, då kan man ha torra kläder dagen efter.

robinr skrev:
Jag tycker även vi ska ha lite andra aktiviteter för att lära känna folket ännu bättre. Att man kanske är ett gäng som går ut på puben eller på resturang eller liknande finns ju många saker att göra mer än att bara spela airsoft tillsammans.

Det har varit på tapeten förrut men ingen har visat intresse.
Jag har för avsikt att dra ihop ett Airsoft LAN efter sommaren.

_________________
Team ODD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 maj 2006, 14:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 feb 2006, 15:37
Inlägg: 1312
Ort: gbg
ett tips är att man skaffar tält som är rymliga och går ner i en normalstor ryggsäck. så att man kan gå med packing :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010