Aktuellt datum och tid: 23 apr 2024, 22:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 151 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 18 mar 2009, 22:57 
Online
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2092
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Jag tillhör ju dem som då och då spelar med pansar..

Först och främst så håller jag med sport i princip i allt han säger. Pansar får gärna ha en spelregel, men den bör i så fall verkligen avvägas så att det aldrig blir en nödvändighet att skaffa pansar. redan om det är ett jämlikt alternativ till att inte ha pansar så skulle det ge den mer förmögne spelaren en valmöjlighet över den fattige. Vore dock kul med en regel bara för kryddans skull. ungefär som kulspruta eller sniper. Alla behöver inte ha en.

Däremot vill jag nog påstå att de 5mm titan jag har skulle göra att jag känner mig ganska mycket tryggare än utan. Skiten väger 10kg men den tål direktträff av dragunov på nollavstånd. I praktiken minskade de dödsfallen med ca 80% i afghanistan, så visst gör de nytta. och där bars de mangrant så fort man var i en utsatt situation, även under bergsklättring i jakt på talibaner(!).

Innan styrelsen utfärdar dekret föreslår jag att de som är intresserade testar regler. Bara man skriver i speltråden hur man tänkt att det skall fungera, så man kan hålla sig borta ifall man misstycker. När något lämpligt konsensus om vad som fungerar uppnätts så kanske det är dags för styret. kanske vore idé att göra samma resa med SUP?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 19 mar 2009, 08:34 
Offline

Blev medlem: 07 apr 2008, 22:33
Inlägg: 130
Utan att jag var med på spelet kan jag passa på att rätta till en föra på stående att kropps skydd enbart används i urban strid.

Nu kan jag bara tala om det jag vet något om. Danskarna i Afghanistan använder kropps skydd hela tiden när dom är utan för deras camp. Och dom har många patruljer i greenzone, som är ganska tufft terräng och ofta mycket varmt, och vart dom går flera mil om dagen. Så det används även om det är tungt. Man använder sig av dom möjligheter där finns för att man skall förbättre sina chanser att överleva en strid oavsett vikt. Ömma ben efter 3 mils vandring är att föredra fram för en bodybag, varje gång :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 19 mar 2009, 08:52 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Det var värst vilken storlek denna tanken fick helt plötsligt. Tanken var inte genomtänkt utan mer en fundering. Jag anser, som spunk, att det vore intressant med specialregler för kroppsskydd och hjälm. Tanken med min idé var att det inte skulle skilja särskilt mycket mellan den träff man får med eller utan dessa skydd. Antingen tar man sig till SUP:n eller så ligger man på plats, men är ur spel i samma tid! Detta handlar inte om att nybörjare skulle bli förfödelade gentemot de som spelat längre. Jag tror det är få som trots ev. fördelar skulle använda kroppsskydd och hjälm. Det är extremt få som har det i nuläget. Tanken var att krydda till spelet något ytterliggare.

Men jag anser att vi inte kan stirra oss helt blinda på hur saker fungerar i verkligheten, detta är ändå airsoft. Vi gör ganska mycket som man aldrig skulle göra i en verklig strid! Vi måste anpassa regler så att de fungerar i vårt spel även om vi försöker sträva efter realism!

Jag hör dock vad ni säger och då motståndet till denna ev. regel är stort så får det ju tänkas om.

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 19 mar 2009, 08:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 jan 2009, 13:11
Inlägg: 70
Ort: Göteborg, Hisingen
Förnamn: Joakim
Efternamn: Tangfeldt
Jag kan faktiskt anse att Bennyray's grundtanke med detta är sund, att man antingen går till SUP eller ligger kvar, man är ju som sagt ur spel i vilket fall som helst. Vad som sedan räknas som kroppsskydd är ju något som varje arrangör får avgöra. :)

_________________
Team SO - Smooth Operators
Audux omina perpeti.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 19 mar 2009, 09:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 feb 2006, 15:37
Inlägg: 1312
Ort: gbg
om nu kroppsksydd skall få egena regler, som tycker jag att det endast skall innefatta fördelar såsom mindre spawntid eller blödtid.....aldrig själv träffen.

dom flesta kommer förstå vad som hända när man har en gubbe med kroppskydd i siktet och han inte behöver ta första träffen......han kommer få fler träffar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 19 mar 2009, 13:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2004, 13:28
Inlägg: 519
GABTAB kör en ganska bra lösning på detta på sina Bockabyspel, fördelen där är att man kanm bli helad av en medic en extra gång. Om man nu inte har medic's så kanske det är en tanke att ha en något kortare spawntid. Att känna vart man är träffad & liknande tror jag är mycket svårt att avgöra i stridens hetta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 19 mar 2009, 16:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 jan 2007, 22:30
Inlägg: 89
Ort: Trollhättan
Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Den här diskussionen verkar vara riktigt fruktsam.
Här är lite mer tankar!

Kortad spawntid och extra medic gånger är bra idéer för hjälmar och plåtar. Ger fördelar för den som har skydd.

Det laget då tjäna i ”mer” folk på banan, tycker jag att man förlorar på ökad vikt på resp. gubbe = långsammare och osmidigare.

T.ex.: Skall man ha hjälm eller plåtar skall det vara vikter motsvarande ”verklig” utrustning, som tex, Spunks plåtar på 10 kg. Inga lätta paradhjälmar eller foam bitar i västen. Tänker lite på motsvarande regel att understödsvapen måste väga minst 5 kg.

Förslag: Hjälm, plåtar (Exkl. / inkl. väst) och annan skydds utrustning skall tillsammans väga XX kg för att man skall kunna tillgodoräkna sig denna fördel.

Ett prov spel verkar vara på sin plats.
Ser att spelen kan utvecklas olika beroende på vilka för och nackdelar man har i de olika lagen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 20 mar 2009, 15:44 
Online
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2092
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Tänk på vem du kallar långsam och osmidig majoren! Jag är kvick som en fantom! :D

Det är här i eftersnacket som vi får ut nya upptäckter och erfarenheter, så jag tycker det är enormt bra med allt som tas upp och debatteras.

Jag tycker träff är träff. Pansar skulle kunna ge alternerad spawn som tidigare diskuterats, men som AEAN säger, det är ofta omöjligt att avgöra var, eller för den delen hur många gånger, man blivit träffad.

Milsim tänker köra ett system på angels versus animals, där pansrad trupp kan medicas, medan opansrad inte kan det. en pansardel (väst eller hjälm) ger en medicning, två ger tre medicningar. Det skall bli intressant att se utvärderingen av de försöken.

Jag efterlyser idéer på hur man, samtidigt som folk inte behöver ha tråkigt, kan åstadkomma utnötning, så att enstaka snipers faktiskt kan vara farliga och man slipper gubben i lådan och långa bollbytar-matcher.. Idag känns det som att beskjutna grupper pressas in i passivitet, där man väntar på att medic skall lösa problemet, när de i själva verket borde pressas in i aktivitet för att inte utplånas. jag är medveten om att medicregeln är omåttligt populär i vissa grupper, så det känns ju inte som att man bara vill ta bort den, iallafall borde man ersätta den med en regel som medger lika stort deltagande..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 27 mar 2009, 02:28 
Offline

Blev medlem: 23 sep 2006, 19:35
Inlägg: 319
Ort: Varberg
Förnamn: Gabriel
Efternamn: Svensson
Bild

OPERATION GARBO II
Bockaby - Söndag 17 maj - GABTAB.se!

:arrow: :arrow: :arrow: OPERATION GARBO II :!: :!: :!:

_________________
Airsoft Adventures.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 27 mar 2009, 17:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 okt 2006, 18:49
Inlägg: 111
Ort: Trollhättn
När man anmäler sig till spelet, skriver man KompV som lagnamn eller? Samt jag gissar att woodland går under "amerikanskt" när man väljer camo?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 29 mar 2009, 16:50 
Offline

Blev medlem: 23 sep 2006, 19:35
Inlägg: 319
Ort: Varberg
Förnamn: Gabriel
Efternamn: Svensson
Stämmer bra Fallen!

Informationen kommer förhoppningsvis släppas ikväll.

Mvh
Gabriel

_________________
Airsoft Adventures.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 151 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010