Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 23:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 09 sep 2016, 21:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag överväger att komma förbi och fota. I sådana fall kan jag köra dig, sPunk. Däremot så förväntas jag ju inte vara med hela dagen, så resan tillbaka skulle ju behöva säkras upp i så fall också. Tänker mig att jag kanske stannar till 14-15-tiden, vilket i sammanhanget kanske blir skralt.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 09 sep 2016, 23:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Ifall du kan ta dig till Centralen så kan jag köra dig spunk.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 10 sep 2016, 09:53 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Cool! Tackar!

Jag fick ett erbjudande om en plats i en bil som redan har tre passagerare, det är nog det smidigaste hittills.

Men om någon annan har vägen genom korsvägen och har mer plats så är det intressant! Jag har lite lånekit med mig och sådant som skrymmer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 10 sep 2016, 13:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 nov 2014, 19:28
Inlägg: 49
Ort: Göteborg
Förnamn: Patrik
Efternamn: Zetterlund
Jag söker också plats i bil för att kunna komma till spelet. Klart man är ute i god tid ;)

Om någon har en plats över eller vet något så hojta gärna till. Ersättning finns förstås!

_________________
Nordland.

1:Som krigshistoriskt intresserad så blev mitt nick blev Nordland, som stred under VK2 mot överväldigande odds med inte gav med sig.

2: Angående Azov så är det reenactment iom att Azov stridit i Flecktarn och med vapen från väst.

Bild: Borka


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 10 sep 2016, 22:16 
Offline

Blev medlem: 04 jun 2016, 11:04
Inlägg: 4
Ort: Trollhättan
Förnamn: Christer
Efternamn: Moskajärvi
segt om folk inte kan dyka upp för plats brist i bilarna :(

_________________
Sånt är det sen dör man !!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 11 sep 2016, 00:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 nov 2014, 19:28
Inlägg: 49
Ort: Göteborg
Förnamn: Patrik
Efternamn: Zetterlund
Ordnade sig för mig iaf :)
Väl mött!

_________________
Nordland.

1:Som krigshistoriskt intresserad så blev mitt nick blev Nordland, som stred under VK2 mot överväldigande odds med inte gav med sig.

2: Angående Azov så är det reenactment iom att Azov stridit i Flecktarn och med vapen från väst.

Bild: Borka


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 12 sep 2016, 11:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Väldigt imponerad av spelupplägget. Det kändes väl genomtänkt och roligt!

Jag gillar skarpt när objektiven är "passiva". Dvs inte tvingar in folk i en viss spelstil. Ett bra spel för mig ger spelarna möjligheten att spela hur de vill. Vad jag menar är att vi igår kunde välja att fokusera på att slå ut andra grupper, jaga flaggor eller bådadera. Det ger möjligheter för alla typer av spelare att få ett positivt utbyte.

En sak jag tänkt på tidigare ang. scenariospel är att ha en token som belöning till det lag som vunnit genom att följa spelets objektiv. T.ex en påse boll eller "gratis-nästa-spel-värdekupong". Det får aldrig vara något som spelare väljer att fuska över, utan bara något litet som bevis ansträngning. Airsoft är trots allt en gentlemannasport i grund och botten och vi kan inte utgå från att folk kommer välja att fuska bara för att vi skapar incitament till folk att anstränga sig och bli bättre. Jag tror det skulle underlätta vid planerandet av scenariospel ifall man kunde göra folk bara aningen mer taggade på att lösa uppgifter, utan att för den delen skapa ett tvingande scenario.

Ang. Markens storlek så tror jag att vi med gårdagens deltagarantal hade kunnat begränsa spelplanen till de övre två 3e delarna utan att för den delen tappa de positiva aspekterna av en stor spelplan, möjligheten för lag att dra sig ur eller smyga runt hade ändå funnits kvar. Det hade dock gjort det lite lättare för lag som av någon anledning inte har energin att både traversera en stor bana med varierande terräng i jakten efter flaggor plus att ta och vinna strider. Jag tror att banan i dess nuvarande storlek premierar folk med bra kondition lite för mycket för att det ska skapa maximal spelupplevelse.

I övrigt tyckte jag som sagt att gårdagens arr var väldigt bra. Mycket positivt överraskad!

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 13 sep 2016, 10:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Oh, spännande analys och kul att du gillade det. Spelet var ju ett av de ambitiösare som VSAF har gjort på senare år.

I alla fall jag skulle gärna höra fler röster och funderingar. Just att spela en HEL dag är ju ett alternativ till flerdagarsspel som blir mer aktuellt nu när vi samarbetar med cross-klubben och även på marken i Mölnlycke. Men vi vill veta om det gav mer än vanliga halvdagar, och spelidéen behöver också vara solid för att tåla många timmars spel. Arrangörerna av helgens spel vill nog gärna ha feeback, men även föreningen vill veta vad ni tycker.

Skriv här i tråden eller PMa mig/arrangörerna om ni har tankar kring vad som var bra eller dåligt.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 13 sep 2016, 11:37 
Offline

Blev medlem: 14 sep 2014, 14:47
Inlägg: 163
Förnamn: A
Efternamn: Eriksson
Tiden samt den stora marken gav lagen möjlighet till att bygga upp en taktik, sätta mål och prioritera olika saker. Exempelvis framryckning på väg vs. genom tät skog, ta kort vs. stjäla kort, säkra kort vs. tjäna tid. Roligt med fler möjligheter till taktiska val.

Skulle kunna tänka mig att många skulle velat ha mer möjlighet till strid. Vi hamnade i totalt tre sammanstötningar, samt hade möjlighet att ge oss in ytterligare tre som vi istället undvek/inte behövde ta. Alla strider var dessutom innan klockan 1500, efter det verkade många spelare droppa av. Vi såg inte en käft ute på banan mellan 1500-2000, däremot hittade vi en bil som sprängdes med en lapp. Jag gillade längre speltiden, man hann göra rätt för sig och det gav även möjlighet till att nyttja olika spelstilar och olika typer av vapen.

Det var tråkigt, men inte oväntat att få game off vid 1830 när man fokuserat på att göra bra ifrån sig. Som Sport nämnde så kanske banan var för stor för söndagens deltagarantal och deras fokus/mål med airsoft.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 13 sep 2016, 12:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Personligen gillade jag det lite längre spelet. Jag tror det är nödvändigt ifall man ska kunna köra scenariospel på ett vettigt sätt. Det verkar dock som att folk överlag behöver ställa in sig på att vara ute lite längre innan de anmäler sig. Det är nu inte två veckor i skogen det handlar om utan 7 timmar med en timmes lunchrast där folk åt pizza. Det var dessutom bra väder under i princip hela Söndagen.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 14 sep 2016, 10:52 
Offline

Blev medlem: 07 maj 2016, 10:51
Inlägg: 16
Förnamn: Marcus
Efternamn: Lindberg
Själv skulle jag kunna tänka mig ett längre spel på denna mark. Två dagars men ingen pizza första dan :D
Självklart med hjälp av bröderna å kanske två till.
Men då bör de som anmält sig dyka upp. Väder å vind är inget. Kan tänka mig bilar å föremål på nästa spel. Håller på inskaffa mig koder till de bomlås som inträffat, de är bara en tidsfråga innan jag får dom.
Själva spelet. Upplägget är klockrent men tyvärr droppa många efter pizza pausen.
Frågor. Funderingar? Ett spel från 11.00-19.00 bör man klara av?
Hur löser vi tvådagars/helg?? Inställningen bör vara ett prio på spelet å självklart ha kul.
Vi i området kommer lägga energi på marken när det gäller bröte/sly å lägga upp skyddsvärn å bunkrar med tiden som inte krockar med krossklubben. Tex inte lägga ett fort på enduro banan Yellow_Flash_Colorz_PDT_01


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 14 sep 2016, 11:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Vi ser generellt att på spel som verkar coola och som man kan anmäla sig och sina kompisar till långt i förväg, så har vi ett bortfall på 25% även vid perfekt väder. Och även på spel med fint väder, lätt terräng (containeryard) så börjar (särskilt de äldre?) dra hem vid 14/15-tiden.

Ju hårdare man är på att ALLA anmälda måste dyka upp, samt ALLA måste stanna hela speltiden, desto färre anmäler sig annat än bara några dagar i förväg när väder-, jobb- och hemmasituationen är spikad. Ett spel med bara 15 anmäla en vecka innan ser också inte så kul ut och stressar gärna arrangören, medan ett spel med 50 anmälda drar fler spelare bara på grund av att det verkar bli många.

Airsoftdeltagande är luriga grejer :P

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 14 sep 2016, 11:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Det är ingen som förespråkar att tvinga någon till att varken dyka upp eller stanna tills spelslut. Däremot kanske det kan vara av intresse för både föreningen och arr att skapa starkare incitament att göra det.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 14 sep 2016, 12:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
jag fliker in i diskussionen, var inte med på detta aktuella spelet men jag tror att ibland kan anledningar till att spelare droppar av hänga på arret. Om man nu kör 7 timmar eller upp till 2 dygn så orkar man inte köra på 100 % hela tiden och hur länge man orkar är ju givetvis individuellt. Jag tror tex om man kör ett 2-dygnsspel att det kan vara bra om det ges utrymme i arr och scenario att man kan anta en lite mer passiv roll om det så bara är för ett par timmar/en timme, för att få möjlighet att vila upp sig och tagga till att vilja dra ut igen.

Detta gäller ju som sagt inte detta spelet utan snarare ett tips jag vill komma med. Kanske borde startas en diskussions-tråd för tips/trix till att arra storspel istället!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 15 sep 2016, 22:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 658
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Mycket trevligt med så mycket bra och konstruktiv respons på spelet, det uppskattas! :) Här är lite av mina tankar:

Spelet verkar ha varit uppskattat och får betraktas som lyckat. :)

Banans storlek skulle kunna minskas till nästa gång. Att grupper oftare träffar på varandra är positivt, både om man vill ta eller undvika striden. Vill man undvika får man nämligen oftare det spännande smygmomentet. ;) Detta verkar ha varit ett av de större problemen på slutet, nämligen att folk inte hittade varandra när de ville strida. Detta i kombination med att folk blir trötta gör att en mindre bana förmodligen skulle få fler att spela längre.

Jag tycker faktiskt att matpausen gick förvånansvärt smidigt. De flesta var igång igen ganska fort utan matkoma-epidemi. Sedan började många ge upp för dagen någon timme eller två senare, men det hade nog hänt ändå.

När jag pratade med personer ur många av grupperna verkar de flesta ha delat Sports positiva inställning till de "passiva" objektiven. Det här verkar ha fungerat bra.

Det verkar även som att "autokill" på hela gruppen om ledaren fångas har fungerat bra. Det skall ha gjort att man kan fortsätta direkt efter en strid och inte behöver jaga den där sista snipern. ;) Grupperna verkar ha hållit ihop. Någon grupp hade problem med en för offensiv ledare, men där efterlyser jag att man tänker till när man väljer ledare och tar någon med mer is i magen.

En idé jag har som skulle kunna vara intressant är att köra mer eller mindre samma upplägg men att dessutom ha en neutral grupp med transportfordon. Alla grupper skulle få lov att kalla på transport ungefär en gång varje eller varannan timme, beroende på hur många grupper och bilar man har. Man skulle i det här fallet inte få lov att stoppa eller skjuta på bilarna, de är mer eller mindre off-game.

Detta skulle göra det mindre jobbigt att röra sig över banan och förhoppningsvis orkar fler längre tid. Att ha bilarna som en neutral off-game-enhet gör dessutom att det går att använda fordon överhuvudtaget på Lilla Edet-banan som bara har en väg, eftersom man då aldrig får "krockar" mellan två transporter. Det skulle dessutom vara trevligt att alla spelare får tillgång till fordon ibland, istället för att ha några få grupper som har det hela tiden som på vissa milsim.

Vad tror folk om bil-idén? Om det skulle bli aktuellt, finns det någon som skulle kunna ställa upp med en bil (vanlig eller milsim)? Skulle det till exempel vara kul för folk att få tillfälle att lufta sina milsim-fordon lite oftare? Den här frågan borde nog iofs få en egen tråd, jag lägger upp en strax...

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 16 sep 2016, 15:08 
Offline

Blev medlem: 04 jun 2016, 11:04
Inlägg: 4
Ort: Trollhättan
Förnamn: Christer
Efternamn: Moskajärvi
Jag måste säga att ni inte gjorde något fel gällande storleken på banan även om det var för stort. Hade så mycket folk som signat dykt upp så hade det vart riktigt nice. Inte lätt att planera ut när så stor del av folket inte kommer. Men nästa gång skit i flaggan uppe på berget vid vindkraftverket på andra sidan vägen där :D en annan som inte är i så fin form höll ju på att dö dit upp :D och allt för att sedan bli slaktade av dom förbannade rått folket Yellow_Flash_Colorz_PDT_06. Men jag kan nog tänka mig att det blir lite mer action med en mindre bana, skulle ju även vart möjligt med lite större grupper

_________________
Sånt är det sen dör man !!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flag Hunt Challenge
InläggPostat: 16 sep 2016, 15:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Tycker idéen med fordon låter intressant! Allt som skapar ökade möjligheter utan att bekosta andra spelare frihet är generellt positivt!

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010