Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 15:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 31 dec 2021, 23:53 
Offline

Blev medlem: 30 dec 2021, 17:02
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Förnamn: Konrad
Efternamn: Carlsson
Tjena!

Är 20 bast, bosatt i Kungälv och hade tänkt spela med er någon gång inom den närmsta framtiden. Är som sagt helt ny, inte på airsoftvapen men inom hela grejen att spela mot andra människor. Har läst igenom alla regler och alla guider, så har någorlunda bra koll på vad det är som gäller.

Är detta en nybörjarvänlig förening? Kan man dyka upp i jeans, grundläggande kroppsskydd och en bössa som uppfyller kraven första gången? Hade varit gött att få lite vägledning och en liten introduktion, känner att detta är något för mig och kan definitivt tänka mig att satsa på VSAF om det är så.

Ser fram emot att eventuellt få träffa er och spela tillsammans till våren, eller kanske till och med tidigare än så, beror lite på.
Mvh Konny.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 01 jan 2022, 15:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 507
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Det finns gott om erfarna spelare i VSAF som delar med sig och hjälper nybörjare.

Sen kan det vara utmanande att spela i skogen. Så länge du är medveten om att du kommer synas, det kommer kanske vara svårt att se dina motståndare, det kommer kännas i kroppen efter ett par timmar så kommer du antagligen att ha ett kul spel. Det blir tråkigt om man inte har med sig det och tror allt ska vara lätt :)

Det är bara att hänga i och öva på så blir det kanon. Mitt allra första spel sköt jag inte någon och dog en massa :)

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 01 jan 2022, 15:44 
Offline

Blev medlem: 30 dec 2021, 17:02
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Förnamn: Konrad
Efternamn: Carlsson
Commander skrev:
Det finns gott om erfarna spelare i VSAF som delar med sig och hjälper nybörjare.

Sen kan det vara utmanande att spela i skogen. Så länge du är medveten om att du kommer synas, det kommer kanske vara svårt att se dina motståndare, det kommer kännas i kroppen efter ett par timmar så kommer du antagligen att ha ett kul spel. Det blir tråkigt om man inte har med sig det och tror allt ska vara lätt :)

Det är bara att hänga i och öva på så blir det kanon. Mitt allra första spel sköt jag inte någon och dog en massa :)

Spelar ni alltid i skogen eller spelar ni även på banor med mycket bebyggelse eller lite blandat? Har sett att ni spelar på Bockaby ibland, kan tänka mig att det kanske är en liten enklare inkörsport än att kasta sig rakt in i skogen det första man gör.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 01 jan 2022, 16:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 507
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Först och främst:

Testa att köra båda så märker du vad som är roligast för dig :)

Generellt så är VSAF:s spel i skogen. Oftast på marken som arrenderas i Bergsjön eller i Mölnlycke. Det har väl hänt vid något tillfället att någon arrangerat spel på Bockaby i VSAF:s regi. Oftast är det andra arrangörer som har spel där och inte VSAF som förening.

Byggnader är bra för det blir lättare att orientera sig men du blir en bättre på att röra dig smart och förstår kamouflage genom skogsspel. Vad som är roligast beror helt och hållet på din preferens.

Bockaby är bra om du vill skjuta och dö mycket. Det blir nog svårare för dig att få hjälp där för det är mer "solospel". Tycker personligen inte det är så utvecklande om du vill bli en bättre spelare. Skogsspel är mer utvecklande för tempot är lugnare, du jobbar mer i lagform och får tid att reflektera över vad du gör bra/dåligt.

Jag kör själv skog (även om jag inte spelar så mycket just nu) 80% av tiden och 20% Bockabyspel. Det ena utesluter ju inte det andra :)

Men återigen, testa båda och kom fram till vad du gillar!

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 02 jan 2022, 08:34 
Offline

Blev medlem: 30 dec 2021, 17:02
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Förnamn: Konrad
Efternamn: Carlsson
Commander skrev:
Först och främst:

Testa att köra båda så märker du vad som är roligast för dig :)

Generellt så är VSAF:s spel i skogen. Oftast på marken som arrenderas i Bergsjön eller i Mölnlycke. Det har väl hänt vid något tillfället att någon arrangerat spel på Bockaby i VSAF:s regi. Oftast är det andra arrangörer som har spel där och inte VSAF som förening.

Byggnader är bra för det blir lättare att orientera sig men du blir en bättre på att röra dig smart och förstår kamouflage genom skogsspel. Vad som är roligast beror helt och hållet på din preferens.

Bockaby är bra om du vill skjuta och dö mycket. Det blir nog svårare för dig att få hjälp där för det är mer "solospel". Tycker personligen inte det är så utvecklande om du vill bli en bättre spelare. Skogsspel är mer utvecklande för tempot är lugnare, du jobbar mer i lagform och får tid att reflektera över vad du gör bra/dåligt.

Jag kör själv skog (även om jag inte spelar så mycket just nu) 80% av tiden och 20% Bockabyspel. Det ena utesluter ju inte det andra :)

Men återigen, testa båda och kom fram till vad du gillar!

Tack för dina invändningar. Låter skoj, tänker att jag dyker upp på ett par spel när vädret blir lite varmare och när jag hunnit köpa lite utrustning och sådär. Vad jag förstått det så är det bara att anmäla sig till spel här, men sker betalning på plats eller gör man detta i förhand?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 02 jan 2022, 18:25 
Offline

Blev medlem: 23 jun 2016, 17:58
Inlägg: 7
Ort: Trollhättan
Förnamn: Carl
Efternamn: Sundvall
Kan väl flika in med ett nybörjarperspektiv och säga att jag hoppade på några VSAF spel runt 2016/2017 och hade riktigt kul. Alla väldigt trevliga, tog hänsyn till att jag var ny, brist på ev. utrustning och såg till att jag fick vara med på alla planer under spelet.

Hade nog bara bössan, nätgoggles, två low-cap mag och nån billig skräp M90 mitt första game, nån annan hade en svart windbreaker (sniper iofs) så man kan definitivt komma med ett inkomplett kit.

Är själv påväg tillbaka in i skjutandet igen så vi kanske hörs på nåt event. Lycka till! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 04 jan 2022, 21:17 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 apr 2015, 02:17
Inlägg: 134
Ort: Thn
Förnamn: Henrik
Efternamn: L
Tips är att inte köpa för mycket, utan börja spela och sen köpa saker man upptäcker att man behöver.

Låna ett av kitten och häng på. Bara att anmäla sig i kalendern, där står det även om vem du skall kontakta för att låna ett kitt. Betalning brukar ske på plats.

Radio är ett tips att ha högt upp på att köpa listan, föreningen säljer till ett bra pris.

_________________
Zorro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 02 okt 2022, 20:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 sep 2022, 21:21
Inlägg: 3
Förnamn: Martin
Efternamn: Tornberg
Jag har en nybörjarfråga angående ögonskydd....är meshgoogles godkända för spel?

min tanke är att köra vanliga glasögon med styrka under ett par "bra" meshgoogles, alt Mesh mask i nån form.

Låt höra vad forumet har att säga :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjarfunderingar
InläggPostat: 03 okt 2022, 12:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 657
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Mesh-goggles är ok för spel, det finns några som spelar med det. Jag körde själv med det i början då jag själv har glasögon. Att de inte immar är en stark fördel.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010