Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 11:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trimma CYMA RPK
InläggPostat: 04 dec 2018, 22:43 
Offline

Blev medlem: 05 okt 2018, 16:09
Inlägg: 29
Förnamn: Pontus
Efternamn: Ranweg-Friberg
Tjena! Jag tänkte trimma, finnes i föreningen någon som har kunskaper om hur man går till väga och vilka delar som behövs?
Jag har tagit isär hela bössan, och kan konstatera att två kuggar behövs bytas ut. Och att pistongen i cylindern har en liten kantstötning som antagligen gör den otät.
Men tex så har jag funderat på att köpa en starkare fjäder. Kronar ca 70 för tillfället. Men jag undrar vad mer som behövs bytas för att gearboxen ska hålla för starkare fjäder?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Mvh // Cigaraficionado


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma CYMA RPK
InläggPostat: 05 dec 2018, 11:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Min tanke är att du antagligen inte behöver en starkare fjäder egentligen. Beroende på om du ska ha bössan i skogen eller i närstridsspel, förstås. Se till det är ordentligt tätt mellan cylinder, pistonghuvud och nozzeln, munstycket, som går in i hophuset. Samt att hophuset är ordentligt tätt.

Det är inte svårare än att sätta ihop cylinder, pistong med pistonghuvud, håll för det utskjutande hålet på cylindern samtidigt som du försöker trycka i pistongen med pistonghuvud. Pyser det inte, utan blir stopp, så är det tätt. Sätt sedan på munstycket på sin plats på cylindern och prova igen.

För att testa hophuset, ha hophuset monterad på innerpipan, håll för två av hålen och blås genom det tredje. Pyser det inte så är det som det ska.

Skulle det pysa när du provar cylindern så kan du plocka loss o-ringen från pistongen, trä den över cylindern och värm upp den försiktigt med en tändare med svepande flamma, låt den svalna på plats och trä sedan på den nu något mer uttöjda o-ringen på pistongen och prova igen.

Är nozzeln, munstycket, på cylindern otätt så finns det nozzlar med små o-ringar att köpa, men man kan säkert lösa det med lite gängtejp. Men det var länge sedan jag gjorde sånt.

Är hophuset otätt, prova att montera om hopgummit, lägg på lite fett av en sort som inte äter på gummit och montera försiktigt grejerna igen. Om du saknar distansringen till pipan så kan du säkert lösa detta med gängtejp och lite fett.

Jag skulle säga att du byter ut egentliga samtliga kuggar och pistong, i och med att du sa att de behövde bytas oavsett, och ser till att lådan är tät. Provskjut och testa hur hårt bössan skjuter. Skjuter den fortfarande klenare än vad du önskat så kan det vara dags att byta fjäder också. Men min upplevelse är att fjädrar sällan är så dåliga, utan boven är en otät låda.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma CYMA RPK
InläggPostat: 12 jan 2019, 17:34 
Offline

Blev medlem: 05 okt 2018, 16:09
Inlägg: 29
Förnamn: Pontus
Efternamn: Ranweg-Friberg
Hej Borka och jättetack!
Jag köpte nytt pistonghuvud.
Den jag hade var skålad och tryckte mot ett platt cylinderhuvud. Löst! Sen kommer lite flera köp :)

Nu är uppstod andra problem, den fastnar i autoläget och fortsätter skjuta trots att jag släppt avtryckaren. Nu känner jag att jag behöver fråga vad du vill ha i ersättning ing för experttipsen?

Mvh Cigaraficionado.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010