Aktuellt datum och tid: 29 mar 2024, 05:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 13 jan 2017, 11:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Tjipp!

Vad har ni för grundläggande praktiska tips för ett lag som vill börja öva på strid i skog, och försöka få till nått bättre än smyga omkring mellan skydd och pricka fiender?

Jag letar inte efter nått avancerat egentligen, utan några praktiska tips och taktiker som ett lag kan ta till sig och öva på?

Några tips på Youtube-klip som ni tycker är bra och förklarande?

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 19 jan 2017, 12:20 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Jag knåpade ihop en guide för ett par år sedan. Jag ögnade igenom den som hastigast och jag tror att den håller fortfarande:

http://www.vsaf.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=5999

(Medlemsdelen av forumet)

Den beskriver förstås inte träningsmoment, men man kan förhoppningsvis förstå dessa ändå, utifrån taktiken.

I korta ordalag går det ut på att en grupp rör sig öppet, vilket implicerar att skyttarna måste tränas i att skjuta i stället för att ducka, samt att man bekämpar de mål som tvingar ens lagmedlemmar att ducka först.

När man väl har lärt sig att skydda sig med eld så blir man på ett naturligt sätt mer aggressiv, vilket är nästa steg - när man klarar av att vinna och hålla eldöverläge så bör man lära sig att snabbt utnyttja läget. Oftast genom att man snabbt rusar över och överväldigar motståndaren, men ibland genom att man kan dra sig ur utan att man blir observerad, kanske för att lägga upp ett bakhåll.

Tyvärr finns det en ganska stor tendens att airsoftmaterial på nätet antingen är skrivet av folk som aldrig spelat eller av folk som har väldigt annorlunda förutsättningar än vi. Exempelvis har amerikanerna och många andra ofta små fält med byggda skydd och en "match" varar i max 20 minuter, och striderna är måttligt gruppbetonade. Våra söndagsspel uppfattas ofta som "milsim" utomlands.

Hör gärna av er ifall ni har synpunkter på guiden!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 20 jan 2017, 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 jul 2009, 20:39
Inlägg: 201
Förnamn: T
Efternamn: Z
viewtopic.php?f=54&t=5570
Den mer avancerade kursen ^^

_________________
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 20 jan 2017, 21:30 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Som inte speciellt många här på forumet har tillgång till :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 30 jan 2017, 21:20 
Offline

Blev medlem: 29 jan 2017, 19:38
Inlägg: 1
Förnamn: David
Efternamn: Olsson
Halloj alla!

Min första post, David här, var med på mitt första spel i söndags och sprang runt som en yr höna med immiga glasögon... Well, jag lyckades ta en flagga också, och ropa fiende till lagkamrater. Anyway, ni som var där, tack för game - jag lär mig förr eller senare ;)

Till ämnet, för att kunna se Spunks länk, vad krävs, en viss post-count?

Tackar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 30 jan 2017, 21:51 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Hej!
Den ligger i medlemsdelen vilken alla betalande medlemmar har tillgång till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 31 jan 2017, 08:04 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
@Exedit:

Nope, när jag klicker länken, så står det bara att jag inte har behörighet, kan vara så för andra också kanske? Nu är min datorkunskap iofs på en nivå av "jag köpte en Xbox för att slippa datorer", så det kan också vara jag som är idiot.......

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 31 jan 2017, 14:30 
Offline

Blev medlem: 09 mar 2016, 19:37
Inlägg: 4
Förnamn: A
Efternamn: S
Jag kommer heller inte åt sakerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 31 jan 2017, 14:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 apr 2014, 16:03
Inlägg: 200
Ort: Hisingen!
Förnamn: Dennis
Efternamn: Olsson
Jag tror att deadrabbits länk ligger under någon användargrupp i forumet helt enkelt.

_________________
Profilbild tagen av: Patric med C
"Vafan, på Hisingen bor ju bara kriminella." - Jompa, HLs ständiga vattenbärare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 31 jan 2017, 16:21 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Deadrabbits länk ligger i en "hemlig" grupps forum. sPunks däremot är tillgänglig för alla betalande medlemmar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Praktiska taktik-tips?
InläggPostat: 01 feb 2017, 10:54 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Tilläggas bör att min text vänder sig i stor mån till den som försöker bygga en grupp. Dessförinnan behöver man lämpligtvis träna upp sin egen förmåga. Det bästa sättet att göra det är att spela, men det finns lite saker som är värt att tänka på.

Det du behöver bemästra är att röra dig, upptäcka motståndaren, träffa samt lite taktiska principer.

* Rör på dig. I början blir man väldigt frestad att sitt still och ruva, vilket tyvärr brukar ge utdelning i det att man brukar kunna bekämpa en motståndare innan man själv blir översprungen.

I efterskott kan det kännas bra eftersom man bytte ett mot ett, vilket leder till att man fortsätter med ruvande.

Problemet är att den taktiken inte förutsätter någon förmåga hos den som gör det. En mina klarar av att byta ett mot ett. Ifall du vill lära dig så måste målet vara att ta ut fler än en av motståndarna.

* Att upptäcka motståndarna är någonting man lär sig genom att spela, allt eftersom hjärnan lär sig att skilja folk från skog, men det hjälper att förstå terrängen man befinner sig i och var en motståndare kan tänkas vilja vara.

Det är värt att veta att en erfaren spelare ofta upptäcker ett ansikte på 100m, så du syns mycket bättre än du ser. Man kan ju förstås avjhälpa det genom att ha sniper veil, ghillie, etc, men sådant kan bli ganska jobbigt kombinerat med en rörlig spelstil. Det är värt att lära sig att hitta positioner där man helt döljer så mycket som möjligt och har buskar, gräs eller liknande mellan dig och den som försöker se dig.

* I airsoft räcker det inte med att kunna träffa, man vill träffa snabbt i en stressad situation, så själva anläggningen är en del av skyttet. Ifall du tränar airsoftskytte, ställ dig gärna så att du inte ser målet och måste kasta upp vapnet för att träffa och lär dig att snabbt få en rimlig träff i stället för att ta massvis med tid på att träffa perfekt.

När du rör dig i en stor grupp minskar vikten av detta dock till viss del, men ibland är man först.

Hur din bössa går är en stor del av att träffa, se till att du vet på vilka avstånd du kan träffa med hyfsad säkerhet. Sedan kan du tuna bössan för att kunna utvidga detta avstånd.

* Taktiska principer är ett stort kapitel, man lär sig alltid mer. Kortfattat kan sägas att det gäller att vara på ett ställe där motståndaren inte tror att du är, varifrån du har en förmåga att verka från skydd mot hela hans gruppering, samtidigt som du inte riskerar ditt uppdrag.

Ett bra ställe som motståndaren bevisligen inte tror att du tänker vara på är deras flank och rygg. Till sådana positioner tar man sig antingen genom att smyga, vilket ofta tar för lång tid, eller genom att rusa. Genom att agera snabbt ökar du chansen att motståndarna inte fattar vart du är.

En sten eller ett träd är inget bra skydd. Så snabbt du öppnar eld så får du räkna med att vara kringränd och nedkämpad, och du har inget sätt att undvika detta.

Välj i stället en position där du i skydd kan välja nya positioner att angripa från eller dra dig ur helt, även om motståndaren försöker gå runt dig. Bra observationsmöjligheter så att du kan se var motståndaren rör sig är en fördel.

Åsar eller kanter i marken är ofta bra skydd. Även djupt inne i buskage, om man har någon form av frontalt skydd. Här består ens observationsmöjligeter av att man hör om någon försöker smyga sig på.

Slutligen gäller det att positionen skall vara meningsfull för uppdraget, man bör fråga sig vad motståndarna försöker åstadkomma och hur jag själv hade gjort det. Sedan försöker man göra så många av de sätten så svåra som möjligt.

Träna genom att utmana dig själv hela tiden under spelet, Fråga dig själv om du kan röra dig till en mer effektiv position.

Något sådant, i korta ordalag. Du lär dig genom att spela.

Voodoo, den länken jag skickade borde du kunna nå. Den som Deadrabbit skickade kommer få åt, bara de som var involverade i projektet vänner. Det är i princip de formationer och stridstekniker som står i SoldF.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010