Aktuellt datum och tid: 18 apr 2024, 11:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 19 aug 2016, 13:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Hej,

De fakto standarden på radio för airsoftspelare idag är ju klassikern Baofeng UV-5R som är en billig, prisvärd och bra presterande radio.

Här kommer ett tips och kort recension av en alternativ modell som kan vara uppskattad av folk som åker på större spel, och har behov av att komunicera på flera kanaler samtidigt.

Baofeng har en modell som heter UV-82. Denna är mycket snarlik UV-5R, men den har en stor skillnad.

https://baofengtech.com/uv82

Där UV-5R klarar av att lyssna på två separata frekvenser samtidigt, så är det ofta besvärligt att sända på dessa två - man har en primär kanal där man sänder och det *går* att switcha över vilken av de bägge inställda kanalerna man sänder på genom att trycka på knappar på knappsatsen, men det är pilligt och opålitligt - speciellt i stridens hetta.

UV-82 har löst detta genom att PTT-knappen är delad i två separata PTT-knappar. Man kan alltså välja att hålla inne PTT-A och sända på sin ena förinställda kanal, eller att hålla inne PTT-B och sända på sin andra förinställda kanal.

Bild

Det finns även monofoner att köpa som har dessa dubbla PTT-knappar, exempelvis:

Bild

Menysystemet för UV-82 är identiskt med UV-5R, så alla som har lärt sig knappa på sin 5R borde inte ha några problem att förstå 82. Dock är de inte 100% kompatibla så man kan inte dator-programmera UV-82 med UV-5R förinställningar via sladd.

Jag testade min UV-82 på MERCS i somras och den funkade fint. Det var otroligt skönt som gruppledare att lätt kunna sända och prata med mina kompisar i laget när jag ville, men även enkelt sända och synka med vår större squad eller HQ. Inget rotande i radiofickor, pillande med små knappar, eller strul. Det funkade klockrent.

Det finns även en "High-Power" version som kallas UV-82HP, som kan sända i 1, 5 eller 7 (!) Watt, något som antagligen är overkill, och dessutom inte lagligt om man inte har speciell radiolicens (vad jag vet).
https://baofengtech.com/uv-82hp

Dessutom finns en UV-82C, som skall vara nån standard UV-82 fast med interna begränsningar för att vara FCC Approved:
https://baofengtech.com/uv-82c

Sen finns nån UV-82X som jag tolkar inte har alla frekvenser som vi airsoftare vill ha, så den bör man väl undvika gissar jag.
https://baofengtech.com/uv-82x

mvh
/Tomper

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 04 sep 2016, 00:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag har tittat på den här en stund , och flaskhalsen är att det just nu bara verkar finnas speaker PTT till UV-82. När det kommer en PTT som funkar ihop med bowman (military standard contact) så kommer UV-82HP härska fett :)

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 04 sep 2016, 05:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jag kör PTT:n jag har på bild i originalposten, och sen kopplar jag en vanlig hörsnäcka till den - exempelvis: https://www.xxl.se/commaster-oronmussla ... 85_1_style

Just hur man kopplar ett Bowman vet jag dock inte. Det ser ju ut som en standard Kenwood-kontakt, men nått speciellt måste det ju vara eftersom den vet vilken kanal man vill sända på. Jag testade iofs att koppla in en PTT från en UV-5R (som bara har 1 PTT-knapp) och då sände den ju på.. en av kanalerna.
Likadant om jag kopplade in 82:ans dubbel-PTT i en 5R så funkar det, men bara en av PTT-knapparna gör att radion sänder.

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 27 sep 2016, 19:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Nån som vill sambeställa en UV-82 + PTT med mig? Skicka PM i så fall

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 17 okt 2016, 22:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Ni som testat in-ear snäckor med sånt där genomskinligt rör som leder ljudet sista biten. Hur påverkas kvalitén jämfört med att ha hörluren direkt vid örat?

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 18 okt 2016, 09:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 jun 2016, 14:37
Inlägg: 10
Ort: Göteborg
Förnamn: Kristian
Efternamn: Berggren
Janosz skrev:
Ni som testat in-ear snäckor med sånt där genomskinligt rör som leder ljudet sista biten. Hur påverkas kvalitén jämfört med att ha hörluren direkt vid örat?



Jag precis köpt en och testat ljudet är helt perfekt men den största nackdelen är att man blir helt döv på det örat som du har luren i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82, för storspelare
InläggPostat: 18 okt 2016, 09:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Ni som följer den här tråden, tror ni att det skulle finnas intresse för att föreningen köper in 10 stycken UV-82or. De kostar lite mer än UV-5r, men största nackdelen är att jag ännu inte sett nån PTT som har military jack ut, så man får inte in vanliga headset med micen på pinne.

Vi kan programmera dem som vanligt och sälja vidare för runt 300 kr.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010