Aktuellt datum och tid: 23 apr 2024, 20:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Radio
InläggPostat: 09 jul 2016, 16:58 
Offline

Blev medlem: 04 mar 2016, 21:00
Inlägg: 21
Förnamn: Jakob
Efternamn: Thersthol
hej!
Relativt ny airsoft spelare som söker en bra radio! Vilka rekommenderar ni?

_________________
Låt helvettet braka loss


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio
InläggPostat: 09 jul 2016, 20:47 
Offline

Blev medlem: 08 apr 2009, 09:31
Inlägg: 156
Ort: Göteborg
Förnamn: Clas
Efternamn: Sudden
Hej!

Det beror på vad du söker, jag startade med ngn cobra pmr variant, funkar ok om det är bergsjön och söndagsspel du kör på. Nästa steg är Puxing (enklare modell) eller baofeng (enklare modell) sedan har du mer avancerade modeller med dual band ock mer lulllull och programerings möjligeheter både vad det gäller baofeng och puxing, den först nämda lade jag just ut två till försäljning lite lägligt och den sistnämnda säljes av föreningen. Puxingen jag säljer tycker jag fungerar bäst av de två om man ser till handhavandet.

Baofengen föreningen säljer kan upplevas/upplevs av mig som inte hade hållit på med radio alls innan airsoft. Nu har jag mer koll och mitt behov har ökat vilket gör att jag nu oftast spelar med två radio apparater. En baofeng för ett ändamål och en PRC 152 från TRI för ett annat ändamål där den sistnämnda är den som jag har bäst samband med och fungerar bäst på längre/större avstånd men är också den radio jag har mest bekymmer med i handhavandet/ är mest komplicerad att lära sig enligt mig. Andra har säkerligen en annan uppfattning.

Så kontentan är basic basic är cobra/ vanlig PMR radio köpt på typ hobbex.
Steg två med större valmöjligheter men lite mer krav på användaren puxing eller baofeng av enklare modell typ PX777.
Steg tre är då baofeng UV5 duelband, prc 152 dualband osv.
Min rekommendation för dig är Puxing 777

Sedan har du otaliga tilllägg där du kan förbättra dina sambandsmöjligheter med exempelvis kastantenner, bladantenner osv osv.

Jag tog bara upp Puxing och Baofeng då de är de vanligaste märkena. Finns otaliga andra som är både bättre och sämre. Med det viktiga är att radion klarar 400-480 bandet det är där de flesta kanaler airsoftare använder ligger.
Och ta det lugnt med ALIexpress och ebay och kanske även tradera då jag känner och vet en hel del folk som fått tag på riktigt dåliga kopior där. Säger inte att det är fel men billigast är inte alltid bra.

_________________
Har du inte identifierat soldatens värsta fiende, har du aldrig varit eller ens varit i närheten av att vara en!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010