Aktuellt datum och tid: 29 mar 2024, 12:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 26 jun 2016, 22:27 
Offline

Blev medlem: 23 jun 2016, 17:58
Inlägg: 7
Ort: Trollhättan
Förnamn: Carl
Efternamn: Sundvall
Tjenare, nybörjare som har lite frågor om skyddsglasögon:

Jag har ärligt talat inte den blekaste vad som godkänns som legitima skyddsglas för airsoft, jag har kikat runt på TaiwanGun och fick intresse för dessa:

http://www.taiwangun.com/en/glasses-gog ... aign-id=19

Varningstexten är också lite av ett frågetecken, vad är skillnaden mellan taktisk/WAR/ASG? Erbjuder de legitimt skydd med ingen garanti?

Dessa kommer med att de provskjutit på dem men med samma varningstext på botten, what gives?

http://www.taiwangun.com/en/glasses-gog ... aign-id=20

Så kortfattat: Vad räknas som bra skydd? Kan några som inte säkerhetstestats falla under acceptabelt ändå?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 27 jun 2016, 16:07 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Varningstexten är till för att friskriva sig från ansvar då inget officiellt test har godkänd dessa modeller.
Själv skulle jag inte vilja använda modeller med tveksam konstruktion som skydd för mina ögon. De finns massor som är godkända till allt från ganska så billigt till ganska så dyrt (och allt mitt emellan).
Jag användar dessa, dyrt, men bra, sitter grymt och immar aldrig, om man behandlar dem rätt:
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/smi ... lack-33565

Nät är jag överlag tveksam till, utan erfarenhet dock.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 27 jun 2016, 21:52 
Offline

Blev medlem: 09 maj 2016, 06:08
Inlägg: 9
Förnamn: Marcus
Efternamn: R
Här är ett billigare alternativ
http://www.tingstad.se/product/nt908730

Sitter bra & skyddar bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 28 jun 2016, 12:58 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
@Maker,

Nu öppnar sig inte sidan ordentligt för mig, eller så är det kanske så att det inte finns ytterligare info att tillgå, men jag kan inte se från beskrivning att dessa är testade mot någon säkerhetsstandard. Billigt, ja, bekväma, säkert (ser ut som de skulle sitta rätt så bra), men klarar de en direkt träff?

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 28 jun 2016, 16:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Clas Ohlson har klassade glasögon för 60 spänn, och synoptik har anti-im sprej för 60 typ

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 28 jun 2016, 23:18 
Offline

Blev medlem: 09 maj 2016, 06:08
Inlägg: 9
Förnamn: Marcus
Efternamn: R
Voodoo 1 skrev:
@Maker,

Nu öppnar sig inte sidan ordentligt för mig, eller så är det kanske så att det inte finns ytterligare info att tillgå, men jag kan inte se från beskrivning att dessa är testade mot någon säkerhetsstandard. Billigt, ja, bekväma, säkert (ser ut som de skulle sitta rätt så bra), men klarar de en direkt träff?


Tja,

Vad de har för klassning vet jag ej, men jag och några vänner har testat dessa glajjor.

Varken autoB eller boltB går igenom. På glaset blir det lätta märken. Vi lyckades inte skjuta igenom eller skapa några sprickor.

Vi sköt ifrån cirka 10cm, så dessa glasögon är i min åsikt säkra. DU får gärna göra ytterligare tester.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 29 jun 2016, 07:59 
Offline

Blev medlem: 23 jun 2016, 17:58
Inlägg: 7
Ort: Trollhättan
Förnamn: Carl
Efternamn: Sundvall
Tack så mycket för alla svaren! De förstnämnda skyddsglasen med nät var redan beställda glömde jag att säga, jag är nog ett prima exempel på att bli för taggad och köpa för att sedan ha en massa frågor och ev. besvär ploppa upp.

Ursäkta om det blir OT men i mitt impulsköpande så beställde jag även HK-416 Dboys:

http://www.taiwangun.com/en/electric/bi ... aign-id=14

Reviews finns inte, speciellt inte några som gjorts nyligen men vad jag förstått måste den uppgraderas på lång sikt, men hur funkar den ut ur lådan?

Om det är skräp så finns ju 14 dagars garanti men det skulle ju kännas bra att veta att nåt bra kom ut ur min dumhet att vara så impulsiv.

EDIT: Hittade ett par recensioner från 2009, vet inte om de gäller än idag. Externt och designmässigt är jag ju såld men det interna är ju vad som måste va up to par så att säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om skyddsglasögon
InläggPostat: 09 jul 2016, 20:52 
Offline

Blev medlem: 08 apr 2009, 09:31
Inlägg: 156
Ort: Göteborg
Förnamn: Clas
Efternamn: Sudden
ONT.
Eller så köper du glasögon som sitter bra och fyller funktionen utan problem och helst har utbytbara glas direkt så du kan variera beroende på väder och tid på dygnet. Min rekomendation är skippa billigt krafs och gå direkt på ESS ice eller Smith Optics. Vill du slå på riktigt så kör du oakley MFrame. Bäst är den sist nämnda vilken jag även använder privat och på jobbet.

_________________
Har du inte identifierat soldatens värsta fiende, har du aldrig varit eller ens varit i närheten av att vara en!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010