Aktuellt datum och tid: 25 apr 2024, 00:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 29 mar 2016, 23:29 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
Tjenare! Jag och två kompisar hade tänkt oss att börja med Airsoft och har lite frågor o funderar kring det hela.

Har inte införskaffat oss någon bössa än men har kikat på ett par stycken och har lite frågor angående vapen mm. Jag har kollat mest på:

http://gunfire.pl/product-eng-115220108 ... plica.html

Edit: Kollade först på detta vapnet: http://gunfire.pl/product-eng-115220992 ... w-RIS.html men det som kom i vägen var att det var 290 FPS, tyckte det lät lite gemfört med andra som jag kollade på, men det kanske är helt okej?

Men har kikat lite på regler och som jag förstår de så kommer det vapnet att vara för starkt på vissa banor? medans den har runt 400 i FPS, stämmer det? Rekommenderar ni att man köper nåt billigare o svagare till en början kanske? Vet ni någon bra svensk sida man kan köpa kläder, knäskydd mm på?

Finns det någon bana i göteborgsområdet som man kan hyra/låna vapen och testa på sporten en gång innan man går all in och tömmer plånboken på pengar? ;)

Förövrigt verkar det fruktansvärt kul det här och är riktigt taggad! :D

Ni får gärna komma med tips om sporten, så som utrustning, vapen, bra och populära banor mm 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 29 mar 2016, 23:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 sep 2015, 13:21
Inlägg: 75
Ort: Onsala/Kungsbacka
Förnamn: Jesper
Efternamn: Arvidsson
Innan ni gör något köp av vapen eller liknande så är det bara att komma och vara med på ett VSAF spel eller två. Det kostar 80kr för gäster på vsaf spel

VSAF har 4 (tror jag) lånekit som består av vapen (ak47), 5 magasin, chestrig och skyddsglasögon. Kulor till vapnet är då något ni får ordna själv. VSAF bössorna så är det endast tillåtet att använda Green Devil kulor. Det är bara att komma med kläder och ordentliga skor för skogs om det är spel i bergsjön.

Börja med lägre styrka på vapen ni skaffar. Även om det är att man kan mäta i lugn och ro så kan det bli lite för snabba beslut i spelet.

Angående begränsningen vissa banor har är helt enkelt för att minska risken för skador. Den gränsen finns där för att det är hög risk att man möter en fiende på 5 meter och det är inte skoj att bli träffad på så nära håll med vapen på hög effekt.

_________________
Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 30 mar 2016, 00:25 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
Låter kanon det! Man skall höra av sig i god tid o säga att man ska ha ett låne kit då antar jag?

Finns det såna green devil kulor att köpa på plats eller skall man ta med det innan?
Tänker på vilken sort man ska köpa, som t.ex 0.25 g eller 0.28 g?

okej låter som att det vapnet med 290 FPS blir kanon då om det här är nåt man vill fortsätta med :)

Hur ofta brukar det vara spel i Göteborgs området som VSAF håller i?

Tackar för svar :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 30 mar 2016, 06:10 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2016, 11:38
Inlägg: 10
Förnamn: Conny
Efternamn: Ågren
Är också helt ny. Precis köpt bössa och 0 spel
Bergsjön spelas det i gbg.
Jag kommer troligtvis köra första spelet den 24 april på container yard i arendal.
Min bössa är en Specna arms M4 testat 2000 bollar nu och är nöjd.
Köpte den beg och fick med 7.4v lipo 2 midcap och 2 hicap och precisions pipa och något mer var bytt. 1300kr. Hitta dem på säljs elen.
Den är inom auto a kanske va snudd på auto b och fick med en cqb fjäder 90-100 m/s.


Kolla på beg när du ska köpa. Ett råd ha den inte i bilen att mötas av dragna vapen är inte skoj. Haft denna i 3 dagar.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 30 mar 2016, 07:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Hurzk skrev:
Låter kanon det! Man skall höra av sig i god tid o säga att man ska ha ett låne kit då antar jag?

Finns det såna green devil kulor att köpa på plats eller skall man ta med det innan?
Tänker på vilken sort man ska köpa, som t.ex 0.25 g eller 0.28 g?

okej låter som att det vapnet med 290 FPS blir kanon då om det här är nåt man vill fortsätta med :)

Hur ofta brukar det vara spel i Göteborgs området som VSAF håller i?

Tackar för svar :)


Ja, man behöver säga till för lånekitt, har tyvärr inte koll vem som har hand om lånekitten just nu - men skriv på speltråden du vill spela om lånekitt så brukar det lösa sig

Kulor brukar säljas på plats om någon som har hand om det kommer på spelet, annars går det att köpa på röda stjärnan eller åka hem till någon som har kulor

Spel sker i princip varje söndag ute i bergsjön, nu när sommaren kommer så dyker det upp spel på onsdag också.

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 01:04 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
Ett råd ha den inte i bilen att mötas av dragna vapen är inte skoj. Haft denna i 3 dagar.....[/quote]

haha nej det kan jag förstå! hänt samma för mig innan med luftgevär ;)

Hette det Säljs elen där du köpte din bössa begagnad?
Vad menas med midcap och highcap magasin? är det mängden skott som går i då?

Okej tack så mycket kimale, skall nog lösa sig med lånekitt isåfall. Och kulor är nog inte största bekymret :)

Fick eventuellt en till o få intresse för Airsoft idag så kanske blir ett gäng som börjar nu i sommar :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 02:24 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2016, 11:38
Inlägg: 10
Förnamn: Conny
Efternamn: Ågren
Hade den i vapen väska men troligtvis på fel plats fel tid för dom reagerade direkt...

Jag köpte min på säljes avdelningen.

Midcap 60-80 bollar och hicap så är de en väldans massa bollar som får plats.

Realcap är när magasinet inte tar mer än oorginal ett i mitt fall 30 bollar.
I auto a är det lagligt med max 80 bollar vad jag fått lära mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 10:29 
Offline

Blev medlem: 04 apr 2014, 16:08
Inlägg: 26
Ort: Uddevalla
Förnamn: Ludvig
Efternamn: Johansson
Deaddigger skrev:
Hade den i vapen väska men troligtvis på fel plats fel tid för dom reagerade direkt...

Jag köpte min på säljes avdelningen.

Midcap 60-80 bollar och hicap så är de en väldans massa bollar som får plats.

Realcap är när magasinet inte tar mer än oorginal ett i mitt fall 30 bollar.
I auto a är det lagligt med max 80 bollar vad jag fått lära mig.


Lagligt är väl inte direkt rätt ord att använda? Snarare tillåtet enligt VSAFs regler :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 11:07 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Deaddigger skrev:
Realcap är när magasinet inte tar mer än oorginal ett i mitt fall 30 bollar.
I auto a är det lagligt med max 80 bollar vad jag fått lära mig.


Lagligt o lagligt..... Du får använda mid-cap i karbin inom alla vapenklassar (förutom semisniper), så om det är CQB eller Auto B spelar ingen roll.

I början är det inget problem att ha lite blandade mag, det kan ju vara aningen dyrt att gå ut o köpa en massa mag när man fortfarande håller på att bygga sitt kit, så man tar det man haver.
Men på sikt är det bra om du börjar skaffa lite fler mid-cap när du kan. Real-cap kan du använda jämt, om du vill, har aldrig hört m någon som blev nekat att spela av den orsaken :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 16:48 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
härligt! gör det ju helt klart lättare för nya spelare o komma in i det hela om man kan börja lite smått med vad man har :) Men man ska alltså se till och få tag på lite blandade magasin vad jag förstår då?

Har ni någon bra hemsida/butik där ni köper kläder,magasin,kulor och sånt där o tipsa om?

mvh :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 17:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Kläder kan du köpa på Röda Stjärnan, ligger vid järntorget på Barlastgatan 3. De har en hel del som funkar perfekt när man är ny.

Kulor köper du såklart enklast av föreningen men även röda har en del såklart.
När det kommer till magasin och annat skoj så kan man köpa en hel del grejer billigt från Polen, där Taiwangun.com och gunfire.pl är bra sidor.

Sen går det såklart att köpa en hel del grejer beg.

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 20:21 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
okej tack så mycket får ta o kika förbi där någon dag när man är i götebörg då.

Har tänkt o eventuellt köpa mitt vapen ifrån gunfire.pl , det är en bra o välkänd sida då? så det inte är skit man får hem menar jag :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 21:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Gunfire.pl är jätte bra sida, men såklart att alla bössor de har inte är bra :) Kika på vilken modell du vill ha och fråga sedan om det är en bra eller mindre bra bössa :)

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 22:39 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
det lutar mer och mer åt http://gunfire.pl/product-eng-115220108 ... plica.html , om det inte blir ett med 290 FPS.

Men ska se om det går o fixa så man kan låna/hyra ett kit/vapen på kommande spel i göteborg innan jag beställer något.
Men som sagt innan så har den lite för mycket FPS för vissa spel där det gäller cqc om jag fattat det rätt? Är det något som är lätt att justera eller byta fjäder?

Eller gäller det att ha mer än en bössa senare (efter ett år kanske) så man kan gå på alla games?

Edit: Kompisen kollar på http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... 028u-26370 och undrar hur kvalitén är på bössorna ifrån den sidan.

Tack på förhand :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 23:35 
Offline

Blev medlem: 04 apr 2014, 16:08
Inlägg: 26
Ort: Uddevalla
Förnamn: Ludvig
Efternamn: Johansson
Jag skulle personligen rekommendera att köpa första bössan från en fysisk butik, typ Röda stjärnan. Dels för att du kan känna på bössan innan du spenderar massa pengar och fråga kunnig personal men också för att du kan få hjälp om något skulle krångla :)

Sen så är det ju alltid kul att gå dit, man hittar alltid något man vill ha! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 31 mar 2016, 23:45 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
jodå pillow vi har allt planerat en tripp till röda stjärnan i göteborg :) ligger ute i majorna va?

Ska kolla in lite vapen och se vad prislapparna säger, är det någon hundring dyrare här i göteborg så är det ingen fara direkt. och helt beroende på vad dom har för bössor också :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 01 apr 2016, 06:45 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Hurzk skrev:
det lutar mer och mer åt http://gunfire.pl/product-eng-115220108 ... plica.html , om det inte blir ett med 290 FPS.

Men ska se om det går o fixa så man kan låna/hyra ett kit/vapen på kommande spel i göteborg innan jag beställer något.
Men som sagt innan så har den lite för mycket FPS för vissa spel där det gäller cqc om jag fattat det rätt? Är det något som är lätt att justera eller byta fjäder?

Eller gäller det att ha mer än en bössa senare (efter ett år kanske) så man kan gå på alla games?

Edit: Kompisen kollar på http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... 028u-26370 och undrar hur kvalitén är på bössorna ifrån den sidan.

Tack på förhand :)

Den du länkat till har EBB, dvs Electric Blow Back (simulerad rekylfunktion). Kan inte uttala mig om just detta märket, men med en sådan funktion är det lite "en mer sak som kan gör sönder" (se gärna Murphy's lag angående sådant). Vissa märken gör bössor med EBB väldigt bra, TM bland annat, men kostar oftast en bit mer än den länkade.....

Jag hade absolut också rekommenderad dig att gå till Röda och få hjälp med åtminstone den första du ska köpa. Tips, tricks, vägledning och krångelfri garanti är inte att underskatta. Självklart har du garanti från Gunfire också, men frakten och tiden gör det aningen mer besvärligt.

Att ha en reservbössa är en bra idé, så när/om ekonomin tillåter, så kör på. Sen kan man ju aldrig ha vapen nog......
Beror också lite på vad man spelar och hur ofta. Att ha en Auto A/B för skogen och en CQB för saker som container Yard, Scrapheap etc gör live enklare när man skriver upp sig på spel. Så det kan man ju tänka på när man väljer reservbössa.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planer på att börja med Airsoft
InläggPostat: 06 apr 2016, 17:03 
Offline

Blev medlem: 29 mar 2016, 14:24
Inlägg: 20
Förnamn: Pontus
Efternamn: Andersson
oj glömde svara dig! Började tänka på det med blowback och kikade vidare och hittade denna som det antagligen blir: http://gunfire.pl/product-eng-115220549 ... plica.html med Grip. Så fick man helt plötsligt över pengar till väst och annat kul för den 1000 lappen ;)

Så får det bli ett annat vapen (antagligen CQB vänligt) senare :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010