Aktuellt datum och tid: 19 apr 2024, 17:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 15:42 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2016, 11:38
Inlägg: 10
Förnamn: Conny
Efternamn: Ågren
Hej mitt namn är Conny. Har varit med i hemvärnet håll på med sportskytte med enhandselds vapen och har även jägarexemeln.
Och nu vill jag börja lira airsoft.

Köpte en beg bössa Specna arms US Marine M4 fick med två icke hicap och två hicap ett batteri och 90 fjäder.

Nu vill jag ta nästa steg hitta någon dom vill guida mig rätt så jag testar på ett spel i bergsjön.

Min utrustning idag är bössan. Massor av radioapparater på olika ffrekvens band M90 ställ. Någon som känner sig manad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 20:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Välkommen till airsoft :)

CQB skadar definitivt inte att ha som nybörjare då man slipper tänka på säkerhetsavstånd. Nu kanske du har relativt god avståndbedömningsförmåga som jagar och f.d HV-soldat. Men med CQB-trim slipper du som sagt ens tänka på det.

Uniformer är helt valfritt, finns nya som har spelat i helt civila kläder (jag inkluderat några gånger). Man får ju som säkert bekant ett visst taktiskt övertag genom att vara kamouflerad men det är helt upp till var och en hur mycket och vilket camo som faller en i smaken.

Radio förhöjer spelupplevelsen på ett bra sätt samt att jag tror att det är lättare att man känner sig mer delaktig redan från början om man har radio.

Spel brukar hållas så gott som varje söndag i Bergsjön, ibland dyker det upp lite andra spel också som kan vara på lördagar och onsdagar (sommartid). Men vanliga söndagsspel brukar läggas ut framåt slutet på veckorna, torsdag/fredag-ish. Så håll utkik här på forumet och kalendern sen är det bara dyka upp :)

Hoppas du kommer trivas med sporten/hobbyn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 20:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 sep 2015, 13:21
Inlägg: 75
Ort: Onsala/Kungsbacka
Förnamn: Jesper
Efternamn: Arvidsson
En annan sak som hjälper speciellt om man är ny med radio är karta med alla orienterings märken som används vid bergsjön

http://i.imgur.com/0IcaZ9T.png

_________________
Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 20:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 maj 2015, 21:13
Inlägg: 50
Ort: Göteborg
Förnamn: Heli
Efternamn: Heiskari
Jag rekommenderar knäskydd. Can't live without!

Exampel:
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrustning/knaskydd-neopren-gron-7677

_________________
Mårran från Finland. Äter järn och skiter kätting.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 22:03 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2016, 11:38
Inlägg: 10
Förnamn: Conny
Efternamn: Ågren
Reppan skrev:
En annan sak som hjälper speciellt om man är ny med radio är karta med alla orienterings märken som används vid bergsjön

http://i.imgur.com/0IcaZ9T.png


Den har jag sätt och ska försöka lösa på papper.
Vilka frekvenser sänds det på?
Mårran skrev:
Jag rekommenderar knäskydd. Can't live without!

Exampel:
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrustning/knaskydd-neopren-gron-7677


Tack för tipset. Ska leta upp laddare också.

Colliander skrev:
Välkommen till airsoft :)

CQB skadar definitivt inte att ha som nybörjare då man slipper tänka på säkerhetsavstånd. Nu kanske du har relativt god avståndbedömningsförmåga som jagar och f.d HV-soldat. Men med CQB-trim slipper du som sagt ens tänka på det.

Uniformer är helt valfritt, finns nya som har spelat i helt civila kläder (jag inkluderat några gånger). Man får ju som säkert bekant ett visst taktiskt övertag genom att vara kamouflerad men det är helt upp till var och en hur mycket och vilket camo som faller en i smaken.

Radio förhöjer spelupplevelsen på ett bra sätt samt att jag tror att det är lättare att man känner sig mer delaktig redan från början om man har radio.

Spel brukar hållas så gott som varje söndag i Bergsjön, ibland dyker det upp lite andra spel också som kan vara på lördagar och onsdagar (sommartid). Men vanliga söndagsspel brukar läggas ut framåt slutet på veckorna, torsdag/fredag-ish. Så håll utkik här på forumet och kalendern sen är det bara dyka upp :)

Hoppas du kommer trivas med sporten/hobbyn.


Har auto a fjäder i just nu. Men har ingen sidearm än så ska stoppa i cqb fjärden eventuellt.
Avståndsbedömmning enhandselds är inte så svår.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 23:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 sep 2015, 13:21
Inlägg: 75
Ort: Onsala/Kungsbacka
Förnamn: Jesper
Efternamn: Arvidsson
Frekvens som används under VSAF spel är PMR kanalerna som är på frekvens 446.XXX

Det finns 8 PMR kanaler och vilka som används under spel bestäms på plats

http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?t=223

Här har du lite mer info speciellt exakt vilka frekvenser pmr kanalerna ligger på

_________________
Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 28 mar 2016, 23:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 apr 2015, 20:44
Inlägg: 60
Förnamn: Christer
Efternamn: G
Det absolut viktigaste är att du kommer ut, spelar och har kul.
Kolla gärna vad andra har för utrustning och prata lite med folk om varför de väljer just den utrustningen innan du köper på dig allt för mycket grejer.
Undvik svart utrustning i skogen är mitt främsta tips för man syns lika väl som en elefant, med paltkoma och förstoppning, på savannen.

Tänker du fortsätta köra m4 så kan det vara på plats att skaffa några fler midcap mag. Jag skulle rekommendera att ha totalt typ 8-10 mag med sig men det beror ju på hur man spelar. Ska man springa runt med 8-10 mag är det naturligtvis bra att ha en väst eller rig. Jag kan gladeligen efterskänka en svart väst med plats för 10st m4 mag så du kommer igång utan att investera någonting. Den går säkert att spraya grön om det skulle vara så. Då får du kanske i alla fall en utgångspunkt, sedan kan du säkert testa andras svettiga riggar innan du kommer fram till vad som passar dina behov. Skicka mig bara ett PM så möts vi upp i bergsjön eller götet och västen är din.

Du kommer hitta rätt till slut men så länge du håller lite i plånboken i början så behöver det inte bli allt för kostsamt. Själv blev jag köpglad som tusan och spenderade för mycket innan jag förstod vad som passar mig. Det kan även vara en god idé att nerda loss på google/wikipedia och kolla upp olika cammotyper, uniformer och vapen om du vill köra lite mer reenactment. Om du skiter i sådant och bara vill lubba omkring i skogen, ha kul och skjuta på allt som rör sig så funkar alltid OD (grön) -utrustning. Din m90 uniform funkar alldeles utmärkt.

Lycka till!

_________________
Drakon Jàstreb

– To learn patience you got HAVE patience.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 29 mar 2016, 00:34 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2016, 11:38
Inlägg: 10
Förnamn: Conny
Efternamn: Ågren
Reppan skrev:
Frekvens som används under VSAF spel är PMR kanalerna som är på frekvens 446.XXX

Det finns 8 PMR kanaler och vilka som används under spel bestäms på plats

http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?t=223

Här har du lite mer info speciellt exakt vilka frekvenser pmr kanalerna ligger på


Oki det är på 70cm bandet. Då är en av mina redan programmerad med dom.

Zhabotai skrev:
Det absolut viktigaste är att du kommer ut, spelar och har kul.
Kolla gärna vad andra har för utrustning och prata lite med folk om varför de väljer just den utrustningen innan du köper på dig allt för mycket grejer.
Undvik svart utrustning i skogen är mitt främsta tips för man syns lika väl som en elefant, med paltkoma och förstoppning, på savannen.

Tänker du fortsätta köra m4 så kan det vara på plats att skaffa några fler midcap mag. Jag skulle rekommendera att ha totalt typ 8-10 mag med sig men det beror ju på hur man spelar. Ska man springa runt med 8-10 mag är det naturligtvis bra att ha en väst eller rig. Jag kan gladeligen efterskänka en svart väst med plats för 10st m4 mag så du kommer igång utan att investera någonting. Den går säkert att spraya grön om det skulle vara så. Då får du kanske i alla fall en utgångspunkt, sedan kan du säkert testa andras svettiga riggar innan du kommer fram till vad som passar dina behov. Skicka mig bara ett PM så möts vi upp i bergsjön eller götet och västen är din.

Du kommer hitta rätt till slut men så länge du håller lite i plånboken i början så behöver det inte bli allt för kostsamt. Själv blev jag köpglad som tusan och spenderade för mycket innan jag förstod vad som passar mig. Det kan även vara en god idé att nerda loss på google/wikipedia och kolla upp olika cammotyper, uniformer och vapen om du vill köra lite mer reenactment. Om du skiter i sådant och bara vill lubba omkring i skogen, ha kul och skjuta på allt som rör sig så funkar alltid OD (grön) -utrustning. Din m90 uniform funkar alldeles utmärkt.

Lycka till!


Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för vapen alltid entresserat mig av tjusningen för prickskytte. (Skjutit på över 1km långhåll några gånger)
Men det är ju så att det rekommenderas att vara med i striderna I början.
Har 2 midcap och 2 hicap till M4an. Blir man undantagen första spelen som ny att använda hicap som sista mag?
Behöver väl igentligen skaffa laddare som prioriterar 1 då jag skjutit ca 2000 kulor nu på batteriet.

Jag möter gärna upp dig och tar hand om västen och vårdar den.
Skickar pm om en stund.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 29 mar 2016, 15:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Vi förstår att folk är nya och inte har hunnit köpa massa gear och magasin, så det är absolut okej för nybörjare att ha hicap magsin

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 30 mar 2016, 22:54 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2016, 11:38
Inlägg: 10
Förnamn: Conny
Efternamn: Ågren
Tack för alla svar.
Riskerar inte att jag inte får ihop bössan igen om jag försöker byta till cqb fjärden. Har jag kommit fram till.
Men ska dyka upp på spel inom kort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en grön person som vill ha lite hjälp
InläggPostat: 13 apr 2016, 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 31 maj 2013, 17:43
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
Förnamn: Mats
Efternamn: Karlsson
Vsaf anordnar mekkvällar emellanåt, håll ögonen öppna och ta dig dit nästa gång det är.

_________________
Stay green, Stay in the woods, Stay safe. Karl Pilkington

TEAM SPECIAL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010