Aktuellt datum och tid: 29 mar 2024, 01:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uniformval till Berget
InläggPostat: 01 feb 2016, 20:25 
Offline

Blev medlem: 19 jan 2016, 15:32
Inlägg: 15
Förnamn: Johan
Efternamn: Wrisemo
Hej!

Jag håller på att planera flytt till Götet och vill i den vevan komma igång med plastkastandet igen. Efter lite kontorsjobbande några år har jag dock skaffat mig en lite mer "medelmåttig" kroppsform så det är dags för ny gear.

Eftersom berget verkar vara standardområdet i Göteborg tänkte jag se om ni kunde hjälpa mig med att sprida lite kunskap om vilka cammon som funkar bäst där? Jag är ett stort fan av Atacs fg och digital flora, är nån av dom poppis?

Vänlig hälsning,
Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 01 feb 2016, 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Hej!

Om du är nyfiken på vilka mönster som är populärast, åtminstone ute i Bergsjön, så kan du alltid forska bland mina bilder för att få en uppfattning: https://picasaweb.google.com/108903312085275474020

Det är mycket OD, M90 samt en skvätt Woodland och Multicam. Sedan är vi några nördar som kör lite olika ryska mönster såsom VSR, Berezka och SKOL/Izlom.

Vilka mönster som funkar bäst beror ju mycket på årstid, så det är svårt att ge svepande rekommendationer kring. Men jag upplever att halv-mörka mönster typ som Marpat har en ganska bra situation genom största delen av året medan Berezka är svår att slå sommartid.

Bild

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 01 feb 2016, 20:59 
Offline

Blev medlem: 19 jan 2016, 15:32
Inlägg: 15
Förnamn: Johan
Efternamn: Wrisemo
Tack för tips!

Har redan försökt glutta igenom dina (väldigt bra) bilder, men har på grund av fokuset som ofta är på spelarna haft svårt att avgöra hur terrängen ser ut i stort tyvärr.

Jag inser att jag var lite otydlig angående årstid, mitt mål är att hitta något som funkar relativt allround, med fokus på allt utom sen höst/vinter/tidig vår, så jag är mest ute efter vad som funkar i terrängen på Berget, som för mig är okänd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 01 feb 2016, 22:45 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Relativt all-round är väl OD och woodland skulle jag tycke (av de mer Västliga sorter, Östblocken så e det sPunk o Borka som jag skulle lyssna på). Jag kör Multicam Tropic, som passar ganska så bra in, ATACS FG funkar också bra. Främst skulle jag dock säga att du kommer ut på ett spel eller två innan du plöjer ner pengar i gear. Så får du en uppfattning om vad som funkar genom att spela med de folk som har gear.
Finns säkert nån som har en jacka som passar du kan låna, bara fråga i speltråden när du vill ut o panga lite :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 02 feb 2016, 15:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
M90 är ju svenskt och används av svensk militär i Sverige så all round skulle jag säga att m90 är svårslagen. Du får RS m90 för typ 700 kr ifrån varustekela och dom är riktigt jävla bra. Man kan sitta ner i blöt mossa utan att bli blöt osv.

woodland fungerar också bra , samma med marpat.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 03 feb 2016, 00:25 
Offline

Blev medlem: 19 jan 2016, 15:32
Inlägg: 15
Förnamn: Johan
Efternamn: Wrisemo
Tack för alla bra svar!

Som 190+/100 kille är varusteleka rätt kört, men M90 är en favorit sen ens ungdoms dagar.

Det verkar vara uniformer som primärt jobbar den gröna färgskalan (om än en del bruna inslag) och som är mittimellan eller mot det mörkare hållet som gäller.

Jag får se om jag hittar några bra och billiga paltor på nån webshop (allt känns nytt) att gömma under min gamla OD-rigg. Tack för hjälpen allihopa!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 03 feb 2016, 09:43 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Det är nästan lite så att camo är camo i bergsjön. Nästan allt funkar. Woodland och DPM blir svarta silhuetter stående bakgrund men funkar fint mot mark. Det är för övrigt det vanligaste, nästan alla mönster är för mörka mot bakgrund. M90 är OK men inte strålande. På airsoftasvtånd är mönstret inte tillräckligt gyttrigt. Dansk m/84 är riktigt effektiv.

MC & MC tropical är ganska ljusa camon vilket gör att silhuettproblemet blir mindre, men vanlig MC är lite av ett gamble. De flesta varianter (tidiga och kopior) har en gulton som inte stämmer och sticker ut.

Sedan finns det som sagt en uppsjö udda mönster man kan dyka ned i om man väljer att nörda till det. En idé är att skaffa något enkelt och se om du hittar något lag eller någon impression som styr dina behov mer än ditt behov av att inte synas.

Generellt så kan man säga att det blir ganska grönt på sommaren och ganska brungult på vintern. Jag har spelat i brun(rosa) och gul-grönt med gott resultat. Rätt ton av gult är underskattat i bergsjön, oavsett årstid. jag har sett tjeckisk mlok (googla det!) funka utmärkt på sommaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 03 feb 2016, 11:50 
Offline

Blev medlem: 19 jan 2016, 15:32
Inlägg: 15
Förnamn: Johan
Efternamn: Wrisemo
Tack för tipsen och utläggningen om färgspektrat!

Hittade lite gamla klipp på youtube, och det verkar ju vara rätt mycket häll med ett tunt jordlager på (det kanske jag borde klurat ut med tanke på områdets namn, men men...) så, med tanke på de ofta torrare förhållandena på såna platser, verkar ju era tips om lite bruna inslag vara väldigt bra.

Jag tänkte ta nått billigare för under tusenlappen för hela uniformen och, med tanke på att jag är bekväm av mig, ta något som känns skönt och ser snyggt ut, airsoft är precis som du säger inte precis nått som sker på 100 meter, så jag vill mest kunna smälta in lite grann, förväntar mig inte att bli osynlig :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 04 feb 2016, 13:32 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Vi har tre åsar och en del enris, där är der ganska brunt. I mitten är det en våtmark som är hyfsat grön på sommaren och gul på hösten.

Men som sagt, som du ser på bilden som borka lade upp, det är på en av åsarna och kontrast mot marken. Grönt funkar fint.

Det svåraste är att camouflera sig så att det funkar mot horisonten, som är väsentligt ljusare än man tror

Färgkompositionsmässigt är väl misstaget i m/90 att ha svarta fält, den blir för mörk. Men färgkombinationen är relativt OK, det är ungefär samma som i dansk m/84. Men mönstret bryter upp lite dåligt på de korta avstånden som är aktuella.

En brittisk DPM-uniform kostar inte många hundralappar och har ett väldigt effektivt mönster. Kolla med kvibergs överskott som numer håller till i säve!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 04 feb 2016, 13:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Jag kör själv i m90 av flera skäl men ett camo som inte skall glömmas är tyska flecktarn som jag tycker funkar riktigt bra! Det kan man även få tag på riktigt billigt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 04 feb 2016, 18:21 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
M84 rules :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 05 feb 2016, 08:15 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Nu är det lätt att misstänka att du är part i målet, men det är bara att bekräfta från min sida!

Jag såg (först nu) att du nämnde ATACS FG och Digi-Flora. Båda spelas och båda funkar OK. Kanske inte så att man kippar efter andan, men helt OK.

ATACS får pluspoäng för att det är ganska ljust och således funkar mot horisonten och jag har hört folk (well, om Janusz är folk..) som är väldigt nöjda med hur den funkar. Digiflora har ju det uppenbara pluset att den är rysk, och det är ju allmänt helgrymt.

De camo'n som jag personligen slagits med häpnad av i ett eller annat tillfälle är:
M/84
DPM
KLMK
MOL-68
VSR -vissa färgvarianter

Det handlar ju lite om vad man letar efter (well, hehe, och hittar.. :) ) och som öststatsspelare så är det säkert en viss övervikt åt det hållet för min del. Det och så att det finns bisarrt mycket öststatscamo..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uniformval till Berget
InläggPostat: 05 feb 2016, 11:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jag lägger in en liten blänkare om Kryptek Mandrake och Kryptek Highlander, som jag tyckte murrade in superfint i allt från snårskog, till granar till trädsammar och böös. Har inte tänkt på horizont-himmel-synlighet dock.

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010