Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 15:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 05 dec 2015, 09:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Förra helgen var många av våra mest aktiva medlemmar iväg på så kallade storspel, dvs. spel som sträcker sig över flera dagar.

Många nya medlemmar vill nog veta lite om hur det var och hur upplevelsen och förberedelserna skiljer sig från ett söndagsspel.

Dessutom är jag sugen på lite "After actions reports".

Snälla?

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 05 dec 2015, 11:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jul 2015, 14:01
Inlägg: 125
Ort: Hisingen
Förnamn: Christofer
Efternamn: Andersen Toledo
Håller med,

snälla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 05 dec 2015, 17:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jag med, vore kul att få höra lite mer.

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 05 dec 2015, 22:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 31 dec 2012, 20:03
Inlägg: 41
Förnamn: Henric
Efternamn: Nissen
Mycket regn, mycket lera, mycket danskar, mycket action, en bajj i skogen. Hur jävla roligt som helst!

_________________
Happy Lemon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 06 dec 2015, 14:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 sep 2015, 13:21
Inlägg: 75
Ort: Onsala/Kungsbacka
Förnamn: Jesper
Efternamn: Arvidsson
Jag vill gärna höra lite detaljer av hur storspel är samt hur ni förberedde. Jag planerar att delta i storspel när jag har fått min kompletta utrustning.

_________________
Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 06 dec 2015, 15:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 dec 2012, 11:43
Inlägg: 110
Förnamn: V
Efternamn: Andren
Vi var alltså i Rödjenäs utanför Nässjö i Småland och spelade True Colors som arrades av Cannibal Hippies. Upplägget var ganska enkelt med små fraktioner på 10 pers max. HL och Råttjägarna gick ihop och bildade ett lag på 10 personer. Vi fick uppdrag som "banditer" och skulle leta upp kärnvapen samt stjäla guld.

Jag tror att vi alla både från HL och Råttjägarna var mycket nöjda med helgen. Trots vädrets makter mot oss var det bara glada miner. Redan 10 minuter efter att vi lämnat tältet och var på väg mot första objektivet ramlade vi in i strid.

Gick ganska öppet och planlöst, la upp strategier, slog vad om vem som skulle bajsa först i skogen, ser två huvuden sticka upp bland vassen 50 meter bort. Lägger upp en linje på 100 meter och avancerar sakta framåt på sidorna medans mitten försöker hålla fokus. Blir en knepig situation då vi behöver röra oss öppet över ett fält för att nå fram och FI har grävt ner sig duktigt bakom en vall. Efter en stund lyckas vi säkra sidorna på dom och trycka ner dom utan större problem. Vi tar några förluster, men Vic som blivit utsedd till Medic styr upp läget! (Jag tar cred för spelets första och enda friendly fire på Zemet). Danskarna tackar för en god match och backar hem.

Vi patrullerar vidare genom åkrar och skog och skall möta upp en Kurir ca 2 km bort för att hämta mer information som kan hjälpa vårat uppdrag. Förväntansfulla och allmänt nöjda med hur dagen börjat. Honken drar ett skämt, ingen skrattar. Efter ett tag når vi en tågräls som löper genom skogen och tar beslut att köra incognito-mode ett tiotal meter in i skogen längs med rälsen då vi inte har en aning om vad som väntar oss framöver. Det tar inte många minuter innan Jompa får syn en hel klunga stackars ovetande Danskar (igen) halvjoggandes rätt emot oss mitt uppe på spåret 100 meter bort. Vi gräver ner oss duktigt i mossan och väntar in dom.

När dom är 5-10 meter ifrån oss får Jompa problem med att hålla sitt trigger-finger i styr och sprayar ner hela gänget utan två eftersläntrare som lätt kan plockas ut från oss andra som redan rört oss längre upp på flanken. Noll förluster. Rekar situationen och upptäcker ganska snart en Jeep som kommer rätt mot oss på en grusväg som går parallellt med spåret.

Alla tar återigen skydd bakom granar och buskage. Jeepen stannar upp och medpassagerarna ser högst förvirrade ut till varför det står ett gäng danskar med dödsdukar ute i ingenstans. På 3 lägger vi eld och gör deras vistelse kort! Även denna gång danskar. Noll förluster. Vi börjar ifrågasätta ifall vi verkligen är i Småland eller Danmark.

Fortsatt patrull för att möta upp kuriren som redan blivit haffad av ett annat lag. Plockar ut dom och haffar kuriren på information. Och lite på den vägen var det. Allt detta skedde under 3-4 timmar. Nattspelet bjöd på lite större utmaning då ingen av oss hade NVG's och man i praktiken inte såg mer än 2 meter framför sig i bästa fall. Vi snackar inte mörkt, vi snackar becksvart. Vi gav det ett tappert försök men ramla in i OGM som hade slutit upp med bunt danskar, varav minst hälften hade NVG's ;) Vi bjöd på motstånd men fick kasta in handduken efter en duktig strid. Kändes lite som att spela med ögonbindel! Tog kväll vid 21-22-snåret och var pigga och utvilade nästa morgon som bjöd på mer action! (Om någon annan vill fortsätta att berätta)

Bilder kommer snart upp!

_________________
Happy Lemon

Walk softly and carry a big gun.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 06 dec 2015, 22:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Vi i Råttjägarna och HL förberedde spelet genom att ha ett möte/mekkväll där vi gick igenom saker som behövde införskaffas samt en lista på vad varje person bör packa med sig.

Sedan var det bara införskaffa det man saknade som frystorkad mat, kompasser, sovsäckar, powerbars osv.

Det var jävligt kallt och mycket regn när vi spelade. Bra kängor och bygor som inte blir genomblöta av att gå i högt gräs osv är viktigt att skaffa om man inte redan har. Sovsäck som klarar minusgrader är också starkt rekommenderat om man skall spela denna tiden på året.

Något som hade varit jävligt gött att ha som vi saknade var en liten yxa. För att hugga granris och kunna dela vedträn med osv.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 06 dec 2015, 23:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jan 2013, 18:07
Inlägg: 102
Förnamn: Jonny
Efternamn: Kraft
(fortsätter där Andren avslutade)
Efter en våldsam natt med både snarkande herrar och den ljuva doften av frystorkad mat som förmodligen vesslor i Mexico spytt upp (smakade suveränt ! tack igen Jonathan din lille filur !) som smidigt smugit sig ut via baksidan på Honken, vaknade vi till liv med lätt regn i luften.

Med en stolt känga i ansiktet så satte vi på oss våra blöta kläder igen för att avsluta det vi var här för, terminera danskar och dess kumpaner, och sno dessa gentle herrars guld.

Vi visste att detta är vinna eller förlora, då tiden inte var våran bästa vän vid detta tillfälle, dvs den sista striden.

Med magasinen laddare, motivationen på topp, vi började våran raskt runda mot dess mål på andra sidan banan.

Där avslutar jag dagens kapitel mina kära barn, tack för att ni tog er tid att läsa.


Praktisk info:
Kör, prova på storspel, ni kan planera sönder, men kommer alltid i början att ha med antingen för mycket eller för lite
Dock så är det viktigaste enligt min mening mat och vatten, det tar på kroppen att vara ute flera timmar, samt varm sovsäck och inte en biltema 10+ deluxe edition sovsäck och Ullared madrass.

Sen så vill jag verkligen rekommendera Hippie liren då dessa spel verkligen har en riktigt kul dynamik, och erbjuder verkligen alla lag att ta egna beslut och göra något eget.
Vi hade ett fåtal tidsbestämda uppdrag och resten var lite free for all (förutom att stjäla guld), och detta passade oss utmärkt. Speciellt då vi 80-talister i gruppen bara lärt oss engelsk från filmer som "Commando", "Eurotrip" och andra allmänbildande filmer, så våran engelska uppskattas inte av alla.

_________________
"Man får bättre hop om du böjer pipan"
"Bättre att limma magasin i brunnen för att slippa vobbel"
"Limma ihop upper och lower funkar också bra"

- Honken, happy lemon mekaniker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 07 dec 2015, 09:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2013, 19:50
Inlägg: 485
Ort: Göteborg
Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Kom hem från SGR III igår. Kortfattat kan man säga såhär, jag var genomblöt hela tiden, vi gick totalt 36 Km på två dygn, vi såg aldrig NATO förutom några utskjutna sista timmarna. Dock ångrar jag inte att jag åkte dit. Poängen är att det inte är söndagsspelsacction direkt, utan uppdrag, som kan lösas på lite olika sätt, vilket jag personligen uppskattar. Och chansen finns ju alltid att man går på någon lite när som hellst, så även om man är igång långa tider, så får man inte släppa garden för det, då kan det smälla. Dessutom så skadar det ju inte när man har ett gött team att spela med :-)

Dock kan tilläggas, att när det är blötare än blött, så mår inte bössorna speciellt bra, vi hade fem fall i gruppen av att bössor började skena, de med Mosfet i verkade vara mer känsliga än de andra, men det drabbade även orörda bössor, så tror man att det blir mycket regn, så ha med extrabössor, samt se till att ta var chans ni får att torka dem!!!!

_________________
***TEAM SPECIAL***


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Berättelser från storspelen?
InläggPostat: 07 dec 2015, 15:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Roligt att läsa om hur ni haft det på storspelen, har varit sugen länge på att haka på men har nästan alltid dykt upp något som krockat.

Dock så är jag rätt van vid friluftsliv och att vistas i skogen i alla (nästan) väder. Utöver ovan nämnda tips så är ett annat tips att ha med torrt ombyte, framförallt det som är närmast kroppen så som underställ osv, det kan bli svettigt eller regnigt man blir ofta blöt på ett eller annat sätt när man vistas länge i skogen och gör fysiska aktiviteter. Dessutom när det är få plusgrader eller tom minusgrader så börjar man lätt frysa om man blir blöt när man håller sig still, tex gömd. Strumpor att byta med brukar jag "knyta" fast i livremmen och hänga innanför byxorna så har man ett par (kropps)varma och goa sockar att dra på sig vid tillfälle när det går att byta :) Varmt att dricka är inte att underskatta heller under kyligare månader.

Packa allt du har med dig i väskan i en svart sopsäck så blir det inte blött om det regnar mycket.

En rulle toapapper kan va guld värt också, alla måste bajja nångång :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010