Aktuellt datum och tid: 16 apr 2024, 06:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 03 nov 2015, 23:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
Tjena! Då svensson-livet käkat upp majoriteten av min tilltänkta bössbudget har jag nu fått börja snegla längre ner i tunnorna efter en kompis till min JG G36C. Jag har i princip bestämt mig för en CYMA 045 (eller kanske 048) men jag har några nybörjarfrågor innan jag slår till:

Hur fungar det med AK-mag egentligen? Fungerar alla mag i alla bössor (i teorin, vet att visa märken kan vara lösa/tröga i olika bössor) eller är det någon skillnad på t.ex 7.62 och 5.45-mag inom airsoft?

Framförallt vill jag veta om någon kan rekomendera bra low/realcap mag till CYMAs aks74u.

Bonusfråga: Hade du personligen valt 048 eller 045? Komplementera karbin med gevär eller ta 045:an för att den är coolare? Trä eller rails?

Tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 11:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2014, 12:02
Inlägg: 192
Ort: Göteborg
Förnamn: Adam
Efternamn: Muzur
Cymas 048 är riktigt grym i performance out of the box. Använd gärna deras mag, och i airsoft är det inte någon skillnad mellan 7.62 eller 5.45 mag mer än att 5.45 har en skarpare böjning (7.62 underlättar om du använder fickor som passar m4 etc).

Jag kör all in cyma 048 modellerna, tweakar dem i efterhand, prima prestanda bössa. Cyma modellerna som inte är 048 upplever jag som svagare och sämre kvalitet i inre delarna. Just 045 har jag inte hunnit klämma på än. Trä is classic, sen är det inte svårt att ändra mot rails vid behov, kanske vid inomhus etc.

_________________
Callsign: DJ

He Conquers, Who Conquers Himself


Senast redigerad av djredeep 04 nov 2015, 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 11:38 
Offline

Blev medlem: 07 sep 2013, 13:14
Inlägg: 179
Förnamn: Robin
Efternamn: Halldin
Har haft cm.048. Fantastisk bössa ur lådan. Generellt är cymas "top of the line" prisvärda som fan.

Lite känsliga för mag. Cyma funkar inte med dboys, men går modifiera så det funkar.

Hade jag köpt en cyma idag så hade jag köpt en cyma 045C. Köpt ett litet rödpunktsikte o satt fram till på railen.
Bytt till en längre pipa och nytt gummi, slängt på ljuddämpare som täcker pipan.

Efter 20 intensiva spel ger pistongen med sig. Då hade jag bytt den med


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 12:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
djredeep skrev:
Cymas 048 är riktigt grym i performance out of the box. Använd gärna deras mag, och i airsoft är det inte någon skillnad mellan 7.62 eller 5.45 mag mer än att 5.45 har en skarpare böjning (7.62 underlättar om du använder fickor som passar m4 etc).

Jag kör all in cyma 048 modellerna, tweakar dem i efterhand, prima prestanda bössa. Cyma modellerna som inte är 048 upplever jag som svagare och sämre kvalitet i inre delarna.


Alla som kör 048 verkar vara extremt nöjda :) Men är inte 048 och 045 i princip identiska på insidan? 40, 45, 48 och 50 är väl alla VFC-kloner? Största skillnaden rent funktionellt verkar vara batterimöjligheterna. Eller är det kanske så att det generellt funkar bättre med dessa internals i AK74orna än U-modellerna oavsett tillverkare?

Tack för svaret! Blir det en 048:a så kan de inte bli fel låter det som i alla fall :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 12:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
Robanjo skrev:
Har haft cm.048. Fantastisk bössa ur lådan. Generellt är cymas "top of the line" prisvärda som fan.

Lite känsliga för mag. Cyma funkar inte med dboys, men går modifiera så det funkar.

Hade jag köpt en cyma idag så hade jag köpt en cyma 045C. Köpt ett litet rödpunktsikte o satt fram till på railen.
Bytt till en längre pipa och nytt gummi, slängt på ljuddämpare som täcker pipan.

Efter 20 intensiva spel ger pistongen med sig. Då hade jag bytt den med


Det lutar faktiskt åt 045c. Den ser så brutal ut! Så länge det inte visar sig att 048:an av nån anledning är "bättre" så... men den tar samma mag som de långa bössorna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 13:58 
Offline

Blev medlem: 07 sep 2013, 13:14
Inlägg: 179
Förnamn: Robin
Efternamn: Halldin
Den e grymt snygg eller hur?!
Internt skall de vara samma historia!
Magasinen är de samma!
Den är smidig att ha med sig när man viker kolven också.
Hört att man får vara lite försiktig med den vikbara kolven bara. Har en tendens att kunna paja.

Det enda du behöver vara medveten om är att de ryska puristserna kommer se ner på dig för att du inte har en trä ak =p


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 14:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
Robanjo skrev:
Den e grymt snygg eller hur?!
Internt skall de vara samma historia!
Magasinen är de samma!
Den är smidig att ha med sig när man viker kolven också.
Hört att man får vara lite försiktig med den vikbara kolven bara. Har en tendens att kunna paja.

Det enda du behöver vara medveten om är att de ryska puristserna kommer se ner på dig för att du inte har en trä ak =p


Strålande! Det var allt jag ville höra!
Är immun mot purist-blickar då jag redan har en g36c med M4 magwell och crane stock :P

Tack för svaret!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 04 nov 2015, 23:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Kan lägga till att ett micro T-1 rödpunkt kan du klämma fast på skenan uppe på en AKSu. Den är kort nog för att få plats och kan knipa åt fast det är under 20 mm

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 07 nov 2015, 21:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2014, 12:02
Inlägg: 192
Ort: Göteborg
Förnamn: Adam
Efternamn: Muzur
Gött mos! Välkommen in i AK gänget!!!! Mer sånt!

_________________
Callsign: DJ

He Conquers, Who Conquers Himself


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 08 nov 2015, 08:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Cyma 045 är riktigt grym! Älskar längden och smidigheten med en AKSU och kan lova att du kommer bli nöjd med den! :)

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 08 nov 2015, 22:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
kimale skrev:
Cyma 045 är riktigt grym! Älskar längden och smidigheten med en AKSU och kan lova att du kommer bli nöjd med den! :)


Gött!
Lutar mer och mer mot 045. I så fall troligtvis 045C. Hört att den kan vara framtung men hur illa kan det vara?

Lägger nog beställningen i veckan men har inte hittat mycket low/realcap mag nånstans och av de jag hittat vet jag inte om de sitter bra i bössan. Alla tips är välkomna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 08 nov 2015, 22:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
Janosz skrev:
Kan lägga till att ett micro T-1 rödpunkt kan du klämma fast på skenan uppe på en AKSu. Den är kort nog för att få plats och kan knipa åt fast det är under 20 mm


Tack för tipset!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 08 nov 2015, 22:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
MAG magasinen är trevliga, billiga och matar i alla väder :)

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 11:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Mitt största problem med MAG-magasinen:
https://www.youtube.com/watch?v=ze7F9tH ... e=youtu.be

Tömmer sitt innehåll efter mindre stötar och våld. Vilket illustreras rätt illa eftersom man sällan aktivt slår på magasinen, men i verkligheten slår de lätt mot varandra om man har dubbel-magasinfickor eller om man råkar slå magasinet i bössan när man ska ladda om.

Kanske har jag bara haft otur med att jag fått en dålig batch, men mina erfarenheter är ju inte heller unika. Själv skulle jag skita i MAG och ta några bara lite dyrare men mer pålitliga magasin.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
Borka skrev:
Mitt största problem med MAG-magasinen:
https://www.youtube.com/watch?v=ze7F9tH ... e=youtu.be


Ajdå... såg ju inte så bra ut.
Jag sitter och smeker beställningsknappen men jag hittar inga low/midcap mag nånstans. Nästan alla är 100+ skott och jag vill a) hålla mig till reglerna och b) ha en ursäkt att ladda om ofta. Bara kollat taiwangun, gunfire och RS än så länge. Var köper ni era mag? Vill ogärna beställa 6 mag som visar sig ramla ur, spruta skott vid stötar eller vara jättetröga att få i...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 20:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
G&P finns i 5 pack, borde finnas på ebay, annars går de att beställa från någon Kina shop

Ang. MAG magasinen så hade jag samma problem förut med mina, men laddade dem och lät de ligga under natten och efter det har de inte varit några problem alls

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 21:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag har limmat fast ett litet bleck längst ut på spärren, så den blir nån halvmillimeter längre. Fungerade bra men pilligt

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 21:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Smekaren skrev:
Borka skrev:
Mitt största problem med MAG-magasinen:
https://www.youtube.com/watch?v=ze7F9tH ... e=youtu.be


Ajdå... såg ju inte så bra ut.
Jag sitter och smeker beställningsknappen men jag hittar inga low/midcap mag nånstans. Nästan alla är 100+ skott och jag vill a) hålla mig till reglerna och b) ha en ursäkt att ladda om ofta. Bara kollat taiwangun, gunfire och RS än så länge. Var köper ni era mag? Vill ogärna beställa 6 mag som visar sig ramla ur, spruta skott vid stötar eller vara jättetröga att få i...


Det behöver du inte tänka på. Du kan ha ett midcap för ~200 skott om du vill. Reglerna säger bara hur många kulor du maximalt för ladda, inte hur många magasinet max kan laddas med :)

Så ta vilka low/midcaps som helst. Däremot skulle jag, som du tidigare läst, försökt undvika MAG och deras AK74-magasin.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2015, 19:51
Inlägg: 25
Ort: Göteborg
Förnamn: Jonas
Efternamn: P
Borka skrev:
Smekaren skrev:
Borka skrev:
Mitt största problem med MAG-magasinen:
https://www.youtube.com/watch?v=ze7F9tH ... e=youtu.be


Ajdå... såg ju inte så bra ut.
Jag sitter och smeker beställningsknappen men jag hittar inga low/midcap mag nånstans. Nästan alla är 100+ skott och jag vill a) hålla mig till reglerna och b) ha en ursäkt att ladda om ofta. Bara kollat taiwangun, gunfire och RS än så länge. Var köper ni era mag? Vill ogärna beställa 6 mag som visar sig ramla ur, spruta skott vid stötar eller vara jättetröga att få i...


Det behöver du inte tänka på. Du kan ha ett midcap för ~200 skott om du vill. Reglerna säger bara hur många kulor du maximalt för ladda, inte hur många magasinet max kan laddas med :)

Så ta vilka low/midcaps som helst. Däremot skulle jag, som du tidigare läst, försökt undvika MAG och deras AK74-magasin.


Åh sjutton. Jag antog i min enfald att hi/midcaps skulle mata dåligt och hålla på krångla om man svältfödde dem med lowcap-diet. Det är ju goda nyheter om så inte är fallet!

Är det någon som vet hur det är med mag från GFC, LCT och Battleaxe då? Är det skräp alltihop?

Om jag inte behöver bry mig om capaciteten: hur är Cyma's egna mag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågor om AK i allmänhet och CYMA 045 i synnerhet.
InläggPostat: 09 nov 2015, 22:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 feb 2013, 17:46
Inlägg: 134
Ort: Rätt sida älven
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: G
Själv har jag bara bra erfarenheter från mag magasin och cyma är det sämsta någonsin.

Antar att alla gör måndags exemplar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010