Aktuellt datum och tid: 20 apr 2024, 03:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 03 nov 2015, 17:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 sep 2015, 13:21
Inlägg: 75
Ort: Onsala/Kungsbacka
Förnamn: Jesper
Efternamn: Arvidsson
Hej. Försvarsmakten har under söndagen skickat ut den nya Uniforms Reglementet.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/dokument/forsvarsmaktens-uniformsbestammelser/
Reglementet lyfter fram väldigt hårt att det är straffbart att bära m90 offentligt när man är obehörig av Försvarsmakten. Försvarmakten hänvisar till brottsbalken kap 17, §15.

Uniform Reglementet
I kapitel 1.1.2 finns en tabell av vilka (inom Försvarsmakten) som FÅR bära m90 uniform offentligt/fritid

Ni som har/spelar med m90 vill jag bara uppmärksamma detta så att ni inte åker på en hård peng.

_________________
Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 03 nov 2015, 21:02 
Offline

Blev medlem: 07 sep 2013, 13:14
Inlägg: 179
Förnamn: Robin
Efternamn: Halldin
Nu är jag långt ifrån expert på området men det räknas väll egentligen inte som uniform utan dess tjänstetecken?
Vart går annars gränsen? Skejtar kille som har m90 shorts? Någon som är ute på jakt med m90 jacka?
Hipster med m90 jacka?

Hittar inte vart dom lyfter fram hårt att de är straffbart osv. Som jag uppfattar det är se lugnt så länge du inte bär officiella tjänstetecken och utger dig för att vara militär i tjänst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 03 nov 2015, 21:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 sep 2015, 13:21
Inlägg: 75
Ort: Onsala/Kungsbacka
Förnamn: Jesper
Efternamn: Arvidsson
Om det är enbart någon jacka eller byxa så ska det inte vara något problem men om en som går runt stan med hela m90 uniformen med eller utan märken så kan civila kanske inte kunna skilja om du är soldat eller inte. Invandrare kan också reagera väldigt negativt av att se en person i militär uniform.

Jag har blivit disciplinerad av att om när det handlar om uniformen så ska man ha hela uniformen eller inte ens bära uniformen om man bara har jackan på sig.

Det är så klart som värst om man går runt och säger att man är soldat när man är i uniformen.

_________________
Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 03 nov 2015, 22:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Föregivande av allmän ställning
Citera:
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet,
dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller
fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon
obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som
giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår
i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän
samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men
för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse
som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).


Inga nyheter här. Jag har svårt att tro att polisen gör någon större grej av detta. Speciellt inte när M90-plagg är kommersiellt tillgängliga i rätt stor utsträckning. Sedan ska det finnas något sorts uppsåt, vilket skulle kunna vara att aktivt ta fördel av att felaktigt ge sken av att representera en myndighet.

Dock så finns det såklart anledning att ta det försiktigt. Speciellt i det spända läget i sta'n just nu efter diverse skjutningar och halvtokiga utklädda karaktärer på allmän plats.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 04 nov 2015, 10:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 sep 2015, 06:46
Inlägg: 27
Förnamn: Mattias
Efternamn: Tauson
Frågan är hur detta ter sig i Airsoft Milsim.
Där utgör man sig ju att tillhöra ett förband eller svenska styrkan.

Likså så kan det tolkas så även i våra söndagsspel.

_________________
Trespassers will be shot.
Survivors will be shot again.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 04 nov 2015, 11:39 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
@Tyson

Jo, fast vi agerar/lekar ju inte myndighet framför "icke-insatta", så vi försöker ju inte tilltvinga oss auktoritet genom att låtsas som att vi är soldater från FM. Jag har svårt att se att det vi gör skulle leda till något negativt.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 04 nov 2015, 11:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2014, 12:02
Inlägg: 192
Ort: Göteborg
Förnamn: Adam
Efternamn: Muzur
Jag va o handlade på tempo efter ett söndagsspel, rysscamo kvar och huvudbonad. Utanför sprang en man mot mig tillsammans med 3 ungar, de var flyktingar. De började be om hjälp. Kändes obehagligt - "I am no military man". Sen dess no more shortcuts, straight to the house efter ett spel.

_________________
Callsign: DJ

He Conquers, Who Conquers Himself


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 05 nov 2015, 06:39 
Offline

Blev medlem: 16 dec 2011, 08:40
Inlägg: 82
Förnamn: Henrik
Efternamn: A
Det är ju inte supersvårt att komma runt I förflyttning. Precis som man gör med vapnet.

Om man behöver tips är att ha en tunn vindjacka som inte tar så stor plats att packa ner under spel, som även döljer väst osv. Självklart i icke-camou, bäst är någon färg som inte kan uppfattas som militär.
Likadant med någon civil huvudbonad att byta med.


Viktigt att som sagt inte visa några tjänste- eller gradmärken i civilt. Detta gäller även utländska uniformer. Då vi har många invandrare (även från USA) finns det risken är att man springer in i någon som inte gillar att man går runt med deras regimentsmärken osv. Många har fått kämpa hårt för att få dessa märken och kommer garanterat reagera väldigt negativt om de ser nån "nörd" springa runt med dessa på sig som uppenbart inte förtjänat dem. I USA är det inte ovanligt att man helt enkelt blir nedslagen där direkt på gatan om man gör något sådant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 10 nov 2015, 00:30 
Offline

Blev medlem: 08 apr 2009, 09:31
Inlägg: 156
Ort: Göteborg
Förnamn: Clas
Efternamn: Sudden
Detta är en komplicerad fråga som mig veterligen aldrig helt prövats fullt ut. Att bära M90 i komplett upplaga, om jag nu läser lagen rätt, skulle kunna ge ett strafföreläggande, om du samtidigt utger dig för att vara soldat i tjänst och där av vinner fördel så börjar man nog nosa på den grövre delen på skalan. Sedan är ju frågan hur det är med MC uniformen som även den används av försvaret eller för den delen M90K.
Sedan blir det ju intressant för alla hemvärns involverade, kan de utan påföljd, rent juridiskt gå klädda och utge sig för att vara soldater när de ej är i tjänst?

Sedan hamnar vi antagligen som vi gör väldigt ofta inom airsoften i en gråzon, det vi gör kan rent juridiskt tolkas åt båda hållen. Om vi kör ett scenario kan ju detta i vissa fall av en utomstående tolkas på ett sätt som skulle kunna leda till ett strafföreläggande. Exempelvis de kommer ivägen för en kula eller blir skrämda av händelsen.
Ett exempel här är ju hockey slagsmål där den ena blivit dömd.
http://na.se/sporten/ishockey/1.633752- ... eyslagsmal
Att slåss i hockey är inte tilllåtet då det inte är en del av spelet. Men då det är en acceptans för det ser de flesta mellan fingrarna.

Sedan till skillnad från att utge sig för att vara sjuksköterska eller läkare är det inte olagligt att kalla sig soldat.

Sedan skall också vägas in att även fast försvarsmakten tycker en sak och har ett reglemente som säger ditt och datt så gäller inte detta på ngt sätt ngn som inte är anställd av dem, försvarsmakten har små möjligheter att ingripa utan polisiärt stöd och eller stöd av åklagare. Försvarsmakten kan inte själva dela ut straff eller gripa ngn i de flesta fall har de juridiskt sett inte större befogenheter än gemene man. (här kan jag ha fel och rätta mig gärna då).

Ledsen att jag inte har några raka svar men se mitt dravel som ett förmanande att tänk er för, hur ni går klädda och hur ni agerar.

_________________
Har du inte identifierat soldatens värsta fiende, har du aldrig varit eller ens varit i närheten av att vara en!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Straffbart att bära m90 offentligt
InläggPostat: 10 nov 2015, 12:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Just gällande hemvärnssoldat kan man bära uniformen offentligt, även om man inte är i "tjänst", det heter snarare att man alltid är i tjänst på så vis att man har någon form av beredskap att rycka ut om något skulle hända.

Det uppmanas även från iaf mina chefer att man ska träna, och gärna i sin uniform och med packning och utrustning osv, så airsoft ser jag som en form av träning tex.

Jag tror som många har varit inne och nosat på, utger du dig för att tillhöra en myndighet utan att göra det så begår du ett brott, men jag tror ingen skulle bry sig särskilt mycket om någon bar m90 offentligt utan att vederbörande tillhör försvarsmakten. Kanske blir en "ajabaja" på sin höjd.

Men jag vet inte heller helt säkert, kan ha helt fel...!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010