Aktuellt datum och tid: 19 apr 2024, 07:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 18:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
starfighter skrev:
Snacka om att göra en Höna av en fjäder.

Det kan tyckas att denna diskussionen har blåsts upp över alla proportioner men detta handlar inte bara om detta spelet, det handlar om att kunna dra slutsatser inför framtida spel.

I övrigt har du rätt angående Janosz insatser som arr. Det ska understrykas att detta inte menat som kritik mot arrangemanget som jag tycker var väldigt bra utfört. Jag tycker även att det var ett bra tillägg att ge spelare möjligheten att välja bort armbindlar.


@ Pyro

Du har misslyckats med att bemöta de argument som förts mot din s.k poäng. Vem som helst kan hävda vad som helst och hålla fast vid detta till absurdum, kan personen inte presentera sakliga argument för sin åsikt så har den inget högre värde än en röst under en omröstning.

Jag utgår alltid från att alla jag möter är värda min respekt sålänge inte motsatsen bevisats. Att du känner en viss bristande respekt från mitt håll har sina förklaringar.

Jag är ingen Psykolog men nu när du ändå valde att lägga dig på denna nivån så ska jag försöka förklara för dig varför du inte upplever någon kärlek från mitt håll.

Du är typen som satt i ett nytt sammanhang positionerar dig närmast mitten och snabbt pejlar in det politiska läget för att sedan anamma vad som uppfattas som den allmänt vedertagna uppfattningen. Du försöker skapa stöd för din person bland merparten genom att ge utryck för åsikter som delas av många, alternativt hos en gruppering, ofta med små variationer för att ge skenet av att du tillför något. Du utövar makt på de människor du anser vara under dig alternativt ha mindre stöd än dig genom att vidarebefodra redan vedertagna idéer och uppfattningar. Du bryr dig mycket om hur du uppfattas och blir lätt förorättad ifall någon inte följer dina spelregler. Du är en typisk mellanchef. En byrokrat. En person som inte skapar eller tänker själv utan en vars mål i livet är hur den uppfattas och där den sociala ställningen är målet.

Angående "forums-samuraj" så vet jag inte riktigt vart du fått den villfarelsen ifrån. Jag vet heller inte om jag ska ta det som något slags förtäckt hot men om du nu är så urbota dum att du hotar mig så vet du vart du var du hittar mig.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 18:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Jag finner dena diskution som pinsam. Jag föreslår att all släpper det och går vidare. Som vuxna människor. Jag vet att all som har varit inblandade är över 18.

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 18:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Jag håller med. Det börjar bli pinsamt. Jag ser dock gärna att vi fortsätter ifall vi kan hålla oss till sakfrågan. Jag har kommit med ett antal argument som ignorerats och istället besvarats med OT varvat med personangrepp. Jag är inte oskyldig. Jag har svarat med samma. Det är dock min önskan att vi återgår till att diskutera just sakfrågan istället för att låsa tråden. Det är en viktig fråga för VSAF.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 19:01 
Offline
VSAF-Medlem

Blev medlem: 12 apr 2013, 10:43
Inlägg: 5
Förnamn: VSAF
Efternamn: Styrelse
Styrelsen vill gärna uppmärksamma att detta börjar spåra ut fullständigt. Vi pratar om armbindlar här, inget värre än som så. Personliga påhopp, nedlåtande kommentarer och hot, dold eller inte, accepteras inte under några omständigheter.

Eftersom det finns ett önskemål om att diskutera detta vidare på normal nivå, så låter vi tråden vara öppen än så länge, men återfall till tidigare lågvattensmärken resulterar i en omedelbar låsning av denna tråd.

Slutligen så ska det göras uppmärksam på, att arrangörens spelregler är de som följs vid alla tillfällen, oavsett vad man tycker själv.

Mvh
Styrelsen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 feb 2013, 21:46
Inlägg: 455
Förnamn: kenny
Efternamn: F
Tänk på vad ni skriver gubbs att ha olika åsikter är en sak men ha då olika åsikter inte mer.
Man har ett ansvar vad man skriver.

Detta är taget ur Vsafs Stadgar.
En medlem som allvarligt skadar föreningen kan avstängas av styrelsen.
Avstängd medlem måste diskuteras på nästa årsmöte. Antingen så upphävs då avstängningen
eller så utesluts medlemmen. Styrelsen och årsmöte kan upphäva avstängning och uteslutning

_________________
-------Sea Shepherd ---------
Lex Talionis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 22:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jul 2009, 09:31
Inlägg: 82
Ort: Göteborg/Kville/Backaplan
Förnamn: Kristian
Efternamn: Gustafsson
Tänk vad lite armbindlar kan göra :P. Jag har spelat till och från i ca 10 år nu. Jag har varit på spel med och utan armbindlar. Mig personligen stör det inte det minsta att ha ett band på armen under ett spel. Jag kör utan radio men anser mig såpass erfaren att jag kan läsa av spelet bra. Dessutom finns det nästan alltid någon go gubbe med radio i närheten som rapporterar läget.

När det kommer till folk som är nya då förstår jag att armbindlar underlättar. Alternativt att dela upp efter camouflage (mörkt/ljust), men då kan man få räkna med att hamna i olika lag om man är flera kompisar som har olika cammo.

Gällande skogsspel anser jag att band kan förstöra för spelarna eftersom man inte kan gömma sig lika bra utan att synas ändå. I cqb spelar det ingen större roll kan jag tycka. Tar man som exempel Container Yard eller Bockaby kan nästan armbindlar vara till en fördel då det går undan och man snabbt måste avgöra om man ska skjuta eller inte. Som sagt friendly fire går inte att undvika. Skjuter någon mot mig som inte vet att vi är i samma lag då besvarar jag elden utan att tveka (och reflexmässigt) :D.Vilket har hänt flera gånger i spel

För mig handlar airsoft inte om realism utan att ha kul. Jag förstår de som lägger tid och pengar på impressions som vill få till känslan. Jag är varken för eller emot armbindlar, jag kör på det som gäller. Gilla läget liksom :P

Slutligen fick jag en liten tankeställare angående alternativ till armbindlar. Det kanske blir kostsamt och jag vet inte om VSAF vill lägga ut pengar på det men jag nämner det iaf. De flesta som kör med uniform idag har oftast kardborre/velcro på antingen väst, jacka/tröja, keps, hjälm eller boonie. Hur vore det med patchar i olika färger som fästes på uniformen? Det kan också vara flaggor, bokstäver eller vad man nu anser rimligt. Dessa kanske inte blir lika synliga som bindlar men kan ändå fungera i spel tänker jag. Synpunkter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 22:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Citera:
Hur vore det med patchar i olika färger

Ifall dessa görs i någon slags "subdued" färg så skulle de fungera bra till diverse scenariospel. T.ex CB, TAN, GRÅ, RG, OD osv med diverse tecken. T.ex ett kors, ett kryss, ett streck osv.

Då får man ett sätt att identifiera olika grupperingar under scenariospel där det ingår som moment samtidigt som du inte påverkar själva spelandet mer än nödvändigt. Man riskerar heller inte bygga upp ett beroende på färgmarkeringar för identifiering under stridsmoment.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 27 apr 2015, 23:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Det finns en annan aspekt i det hela, jag anser inte mig själv som kanske direkt nybörjare längre. Har varit med i ca 1,5 år. Dock så är jag aningens närsynt, inget jag lider så mycket av i det vardagliga livet men när det kommer till tex airsoft och man ser en gubbe på 30-50 m (eller mer) så har jag svårt att se vem det är och oftast måste man fatta ett beslut ganska fort om man ska öppna eld eller inte.

Jag vet att det finns lösningar för att bära glasögon under skyddsglasögon men det är ganska dyrt och jag har tjocka bågar och ingen lust att köpa tunna bara för airsoft. Dessutom kan jag inte använda linser för att jag har känsliga ögon som förmodligen skulle bli inflammerade om jag stoppade i linser. Så mao för mig är det rätt ofta ett problem att identifiera grönklädda snubbar ute i det gröna och resulterar därför i friendly fire ibland från mitt håll. I det spel där armbindlar har använts så är det däremot betydligt lättare för mig att se om personen tillhör mitt lag eller inte så jag är ganska mycket för armbindlar. Det är inte heller speciellt svårt att gömma sig bara för att man har en bindel på armen heller för den delen.

Slutligen handlar det hela om att ge en så bra spelupplevelse som möjligt till så många som möjligt, det kommer alltid finnas någon som tycker att saker och ting kan göras bättre men det är helt upp till den som tar sig tid att frivilligt arrangera det aktuella spelet att avgöra om armbindlar ska användas eller ej.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 28 apr 2015, 07:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jul 2009, 09:31
Inlägg: 82
Ort: Göteborg/Kville/Backaplan
Förnamn: Kristian
Efternamn: Gustafsson
Som det Colliander tar upp med närsynthet så tycker jag att det är bland annat sådant man borde ha i åtanke gällande armbindlar. Fler människor med någon form av "synfel" eller vad man ska kalla det utan att förolämpa någon kan tillföra ganska mycket åsikter om hur de uppfattar saker och ting.

Som jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd så pratade jag om att folk som är grovt färgblinda kan få problem gällande uppdelning av camouflage. Till alla er som är färgblinda, synskadade eller har något problem med synen kom med era förslag och åsikter då jag anser att de kan bli väldigt viktiga.

Jag tycker ändå att det här är en intressant tråd och att det är kul att så många engagerar sig i denna debatt om armbindlar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 28 apr 2015, 08:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2013, 19:50
Inlägg: 485
Ort: Göteborg
Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Förslag!

För att diskutera denna fråga ordentligt, kanske vi skall börja med rotfrågan, dvs visuella markeringar för att skilja på lag/grupper/individer.

Om det blir ett JA (eller ett kanske, värt att titta vidare på) i frågan blir följdfrågan hur den visuella markeringen skall vara utformad. Förslag som redan har diskuterats är ju armbindlar, och nu senare "patchar" av olika slag.

Fråga 1) Skall vi använda visuella markeringar för att skilja på personer/lag/funktion etc. Vilka för och nackdelar finns. Finns det t.ex. speltekniska fördelar som att roller definieras genom visuell markering (t.ex. commander, medic, etc) Speltekniska nackdelar så som "Impression" och känsla blir sämre, att kamouflage fungerar sämre, att folk fokuserar på det visuella snarare än att läsa spel och kommunicera etc.

Fråga 2) Hur skall dessa visuella markeringar utformas? Form, färg, markering, funktion etc.

Frågan är komplex, och det har bl.a. Sport varit inne på. Så det kanske blir tydligare om vi delar upp den i två, eller fler delar? Vad tror ni?

_________________
***TEAM SPECIAL***


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 28 apr 2015, 09:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 okt 2014, 12:27
Inlägg: 28
Ort: Lysekil
Förnamn: Mikael
Efternamn: A-F
Då jag har samma problem som Colliander så skulle jag gärna prova spel med armbindlar eller liknande någon gång. Har märkt att det är svårt att på håll skilja på olika camon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 28 apr 2015, 13:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
willone242 skrev:
visuella markeringar för att skilja på lag/grupper/individer.

Jag tror att visuella markeringar, ifall de utformas rätt kommer kunna vara ett positivt tillägg för många spel. Sålänge markeringen inte riskerar motverka camouflage, vilket är en stor del av airsoft.

Ifall dessa patchar görs i rätt färg så kan de göras relativt stora och tydliga. En patch 100x70mm med en enkel och tydlig markering skulle fungera som ett bra sätt att identifiera fiendegrupperingar under scenariospel. Även på ett längre avstånd. Ifall en grupp ligger i bakhåll och får syn på fienden så skulle sådana patchar fungera minst lika bra för att identifiera fienden som det som användes under senaste spelet i kvistdalen. Med fördelen att de inte riskerar påverka det speltekniska.

Jag tycker att VSAF ska köpa in ett antal velcro patchar, i typ CB, RG, Maringrå osv med diverse tydliga och enkla markeringar på. Föreningen kan med fördel även köpa in ett mindre antal armbindlar i samma färger med en velcro-strip på för de som inte har velcro på uniformen. Det är en betydligt bättre idée än att spela med något som motverkar något så centralt i airsoft som camouflage.

Citera:
Som jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd så pratade jag om att folk som är grovt färgblinda kan få problem gällande uppdelning av camouflage. Till alla er som är färgblinda, synskadade eller har något problem med synen kom med era förslag och åsikter då jag anser att de kan bli väldigt viktiga.

Det är förvisso en viktig fråga, om än en helt annan fråga. Mer av en materialfråga skulle jag säga. Att göra spelare lättare att upptäcka är precis vad vi vill motverka. Ifall vi skulle börja anpassa airsoften så att alla fick samma förutsättningar så skulle vi behöva begränsa spelen på 100tals punkter.

Att man har svårt att urskilja camouflage på håll är inte något konsigt, camouflageuniformer är gjorda för att de ska vara svåra att upptäcka, beroende på avstånd och ljus/skugga så kan det vara väldigt svårt. Alla har olika förutsättningar på ett eller annat sätt. Det man behöver öva på och lära sig för att minska risken för friendly fire är att läsa spelet. Då blir man samtigt mycket mer effektiv som spelare.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 28 apr 2015, 22:14 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2015, 13:37
Inlägg: 28
Förnamn: Magnus
Efternamn: Malmcrona
Hoppar in som en person med grovt synfel!
(Exempel: Sätt upp en regnbåge åt mig så ska jag nämna de fyra färger jag ser skillnad på! :D )

Jag hade inga problem med att avgöra vem som var fi under Kvistdalen - Skroten var inga problem heller då vi satte band på båda armarna.
Däremot de ordinarie skogsspelen i Bergsjön är ett rent helvete när det gäller att se vem som är vem.

Jag får ofta spana in laget och komma ihåg utrustnings-detaljer istället!
T.ex att inte skjuta på han med Gopro då han är med i mitt lag, Inte skjuta på snubben med nätmask - Dock skjuta på han jag såg förut i ghillie!! (Ni förstår problemet lite, ingen större fara under mindre spel)

Armbindlar/patchar ska finnas i max 4 färger, två riktigt ljusa och två mörka.
De som funkar för mig rakt av är Gul, Vit, Röd och Blå.
Absolut att hälften skulle ha fördelar, men det behövs bara en patch i storlek med en tändsticksask för att enkelt kunna se - oavsett färg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 28 apr 2015, 23:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Ifall du kunde se skillnad på grupperna under Kvistdalen-spelet där alla bindlar hade Vitt som bakgrundsfärg tillsammans med en markering i så borde du ju kunna se skillnaden på patchar i t.ex Cayote Brown med olika markering i?

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 29 apr 2015, 00:37 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2015, 13:37
Inlägg: 28
Förnamn: Magnus
Efternamn: Malmcrona
Det beror oerhört mycket på vad det är för storlek på bindlar och markeringar.
De vi använde på Kvistdalen var perfekta för mina ögon, däremot så skulle jag totalt missat den svarta färgen om jag inte såg den när de delades ut.

Där hade jag även mest tur då vi i US fick en bra färg (Tror jag ändå var nära på att skjuta dig två-tre gånger).

Jag säger inte nej till Cayote Brown med olika markeringar, men jag får söka lite mer (beroende på övrigt camouflage) då jag ofta inte finner patchen i sig utan endast markeringarna. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 29 apr 2015, 05:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Markeringar tycker jag låter riktigt vettig. Behöver det vara i en helt kontrasterade färg? Tex cb och svart markering?

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 29 apr 2015, 06:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2013, 19:50
Inlägg: 485
Ort: Göteborg
Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Det vanligaste synfelet när det gäller färg hos män är ju svårigheten att skilja på blått och grönt, så Coyote brown med svarta symboler tror jag funkar bra, om man gör märkena runt kanske 4 inches/10 cm i diameter i alla fall. Skulle föreslå enkla helfyllda symboler som cirkel, trekant, plus/korstecken. För all del blir det inte lika tydligt som en signalfärg, eller armbindel, men det är i alla fall en markering. Speciellt om man sedan kan styra lite ungefär vart de skall sitta på spelarna (pyp höger arm, eller motsv), så har man någonting att titta efter.

_________________
***TEAM SPECIAL***


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 29 apr 2015, 09:31 
Offline

Blev medlem: 13 aug 2012, 19:45
Inlägg: 490
Förnamn: Anders
Efternamn: R
Jag är faktist inte för armbindlar eller markering över huvud taget men detta med patcherna tycker jag låter som en bra lösning i värsta fall.
Iom att man redan brukar använda patches så är det inte en oerhört stor förändring men ändå någonting som kan användas för att skilja på lag mm.
Det sista förslaget med cirklar, triangel, kryss mm i färger så som CB, RG, OD och liknande tycker jag låter utmärkt.
Mycket lättare att skilja på symboler än färger och förstör inte heller så mycket.
Ett bra ställe att "mötas på mitten" käns det som!

_________________
"The strength of the team is each individual member. The strength of each member is the team."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 29 apr 2015, 09:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Problemet är att alla har inte velcro på armarna då måste man ha något annat. Kanske armbindlar i dom färgerna med en symbol på?

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 29 apr 2015, 10:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2013, 19:50
Inlägg: 485
Ort: Göteborg
Förnamn: William
Efternamn: Forsth
eller en OD armbindel med lite kardborre på, för att variera patch. det kanske räcker....

_________________
***TEAM SPECIAL***


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010