Aktuellt datum och tid: 16 apr 2024, 23:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 07:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Eftersom vi ska ha fyra sidor på spelet i Kvistdalen, med mycket manövrerade, har frågan med armbindlar aktualiserats igen. Jag har funderat lite och kommit fram till en medelväg som jag tror skall fungera.

Tanken är att armbindlar blir frivilligt. Precis som i verkligheten så har man ju armbindlar för att inte bli skjuten av sina egna. Så därför låter vi folk välja själva men gör samtidigt tydligt att man kan skjuta på alla som inte kan identifieras. På detta sätt tas ansvaret för att göra bort sig bort från nybörjare som inte känner igen vem som vem ute i skogen, samtidigt kan veteraner prioritera att inte synas. Man kan ha flera armbindlar om man vill, eller vika ner uniformen över bandet när man ligger och ninjar för att sedan ta fram den igen när man rör sig områden där det kan finnas egna trupper i.

Kort sagt, du väljer själv, men utan band är du fritt villebrådskriv. Hur låter detta?

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 07:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Min spontana tanke är antingen kör alla med bindlar eller så kör man utan.
Vi i Göteborg är livrädda för dessa armbindlar.... Jag tycker vi ska köra med det, framförallt ett sånt spel där man är 4 olika grupper.

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 08:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jul 2009, 09:31
Inlägg: 82
Ort: Göteborg/Kville/Backaplan
Förnamn: Kristian
Efternamn: Gustafsson
Jag minns när jag började spela typ 2005-06 där någonstans då var det oerhört sällan armbindlar. Då delades lagen upp efter cammo. Vilket funkade rätt bra om man inte är grovt färgblind :P . Problemen som uppstod var om ett gäng vänner ville spela tillsammans men hade olika camouflage.

Jag förespråkar gärna armbindlar för att det underlättar. Men att dela upp lagen via camouflage kräver mer av oss som spelar. Vanligtvis var uppdelningen mörkt och ljust, oftast grönt/svart mot desert/tan.

Ska man ha 4 grupper så kan det nog bli väldigt kul utan armbindlar och att göra som back in the days att dela upp via cammo. Bara mina tankar såklart, men det kanske kan ge idéer. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 09:52 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2015, 13:37
Inlägg: 28
Förnamn: Magnus
Efternamn: Malmcrona
Metalman_666 skrev:
Jag minns när jag började spela typ 2005-06 där någonstans då var det oerhört sällan armbindlar. Då delades lagen upp efter cammo. Vilket funkade rätt bra om man inte är grovt färgblind :P . Problemen som uppstod var om ett gäng vänner ville spela tillsammans men hade olika camouflage.


Får faktiskt säga jag går in under kategorin "Grovt färgblind"! ;)
Har haft riktigt stora problem med att särskilja lagkamrater mot lede fi - Har hittills väntat för att se om dom skjuter mig först eller inte...

Jag röstar för obligatorisk armbindel för 2-3 sidor och utan för en!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 09:58 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
@Kim: Vet inte om jag vill gå in för beteckningen "livrädd" vad gäller armbindlar, tycker snarare att det ställer lite krav på att ha koll på sina egna på ett bra sätt, bra radiokommunikation underlätter ju här.
Förvisso är det fyra sidor, så kan det bli jobbigt, men å andra sida så torde lagen inte bli så stora, så man bör kunne hålla redo på sitt gäng.

@Greywind: Spontant nej, antingen kör alla med färgglade armbindlar, eller så kör ingen. Ett lag kan gynnas ohälsosamt om det inte behöver markera sig med en röd duk runt armen som kan ses på lång avstånd.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 aug 2012, 08:21
Inlägg: 344
Ort: Ljungskile
Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Med eller utan för alla, frivilligt skapar bara mer förvirring.

I regel tycker jag att hela frågan om armbindlar är uppblåst bortom all rymlighet.
- Jag har aldrig upptäckt en person på grund av deras armbindlar, med ett undantag - ett spel där man valde klarblå och skrikig gul färg (dock var det tänkt så)

Enda gången armbindeln blir avgörande är just vid identifikation av en redan sedd person!

Du är redan upptäckt!
- armbindeln gör bara att man försäkrar sig (mot friendly fire samt bekräftar fi)

Mitt förslag:
Välj armbindlar som inte står ut för mycket men som blir tydliga vid närmare avstånd eller genom kikarsikte.

T.ex. Mörkröd/Mörklila/Mörkgrå armbindel ca. 3cm brett.

_________________
Sons Of Fenrir
Callsign Pyro
https://www.facebook.com/groups/SonsOfFenrir


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 12:38 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Mjo, fast man måste ändå ha hyffsad klara färgar om man ska se vilken kulör det är, särskild om man ska ha fyra olika lag. Om man inte ser färgan på håll och kan identifiera den, så är den ju lite menlös att ha som markör.

Att dela in grönt vs brunt camo funkar ju, men då måse man anmäla sig till en viss sida innan spel så man kan planera klädsel efter det. Lite som hemmadräkt vs utedräkt i fotboll tänker jag :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 14:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2013, 08:20
Inlägg: 98
Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Kör huvudbonad efter lag. Går ju enkelt att identifiera vad folk har på knoppen och man slipper dolda armbindlar när man ser fi i fel vinkel eller när de ligger bakom en stock.

Kör hjälmtvång för ett lag, kepa för ett annat, boonie för det tredje och mössa för det fjärde.

Eller om något lag vill köra med flinten bar, sombrero eller annan huvudinlidning så funkar det också! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 18:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2011, 22:15
Inlägg: 329
Ort: Uddevalla
Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Kör på med armbindlar

Själv hade jag föredragit uppdelning efter camo, men som nämnt innan så finns det svårighet för att faktiskt identifiera vilket camo som är fiende och inte. Och man gör alltid misstag, som friendlyfire, en armindel (trots att den är förbannat ful :) minskar den faktorn. Även om man hållt på med hobbyn i 3 veckor eller 3 år ;)

Uppdelning med bonnie,keps och hjälm är jag tyvärr inte helt med på då jag gärna har kamera monterad på hjälm och kör DA-kit på i stort sätt alla spel :)

_________________
Development team 6 group 14 (tidigare TF Insomnia) - http://www.facebook.com/TFInsomnia?fref=ts
__________________
дракон ястреба


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 apr 2011, 20:01
Inlägg: 303
Ort: Gööööteborg
Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Jag tycker janosz idé är jättebra, en del hatar armbindlar, en del gillar det.. dessutom ger det mig möjlighet att alltid öppna eld när jag är osäker, vilket jag är väldigt bekväm med... skulle man välja att inte ha armbindel är det ju bara så att man får ha bättre radiokontakt, det blir lite som en tradeoff.

_________________
"Det är svårt när det är svårt"
PKM Abuser / PTW Destroyer
Drakon Jastreb


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 19:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 dec 2012, 11:43
Inlägg: 110
Förnamn: V
Efternamn: Andren
Lagindelning efter huvudbonad kommer nog föra med sig en del komplikationer. Kompisgäng, lag, etc kommer troligtvis splittras upp. Alla kanske inte har möjlighet att välja och vraka bland hjälmar, boonies, etc och kommer troligtvis inte heller springa och köpa bara för denna anledning.

Stackarna i mössor kommer ju smälla av om det är lika varmt som idag också.

Har inga större problem med armbindlar, men då bör alla ha det. Dvs, 4 färger.

_________________
Happy Lemon

Walk softly and carry a big gun.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 21 apr 2015, 19:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 aug 2012, 08:21
Inlägg: 344
Ort: Ljungskile
Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Voodoo 1 skrev:
Mjo, fast man måste ändå ha hyffsad klara färgar om man ska se vilken kulör det är, särskild om man ska ha fyra olika lag. Om man inte ser färgan på håll och kan identifiera den, så är den ju lite menlös att ha som markör.

Att dela in grönt vs brunt camo funkar ju, men då måse man anmäla sig till en viss sida innan spel så man kan planera klädsel efter det. Lite som hemmadräkt vs utedräkt i fotboll tänker jag :)


Jo och det är också så många tänker, inklusive mig själv men jag började tänka som såhär:

Om ett helt lag kör ett visst camo och det andra laget ett annat så hade det varit enkelt men..... om cammot är lika varandra så är det inte enkelt att urskilja och kräver lite mer check (precis som i riktig strid där samband inte är 100%)
- t.ex. att man kollar via kikare närmare på mönstret.

Det blir samma sak med armbindlar som inte är skrikiga i sin natur.
- de blir att ersätta funktionen av samma camo utan att ha nackdelen av skarpa färger.

Edit: Det ger alltså chansen att kunna urskilja vän från fi.
- Nånting man inte har en suck till om man är 40 pers med olika camo i ens lag eller som nybörjare (när man har fullt upp med att tänka på allt annat erfarna gör utan att äns tänka på).

_________________
Sons Of Fenrir
Callsign Pyro
https://www.facebook.com/groups/SonsOfFenrir


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 25 apr 2015, 23:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Färger som mörka toner av vinrött senapsgul mörkblått och mörk lila hade funkat. Det är trots allt inte för spelaren att bedöma utan det är arrangören som bestämmer vad som gäller. Vill arr att man skal ha Armbindlar skall man respektera det. Det är endå någon som tagit tid för att planera ett spel. Som är skal vara jämlikt.

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 14:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Friendly fire händer varje spel oavsett ifall det används armbindlar eller ej. Det som förhindrar friendly fire är kommunikation och att kunna läsa spelet. Båda dessa faktorer kommer hjälpa spelare bli bättre. Att förlita sig på armbindlar kommer utöver det faktum att de syns, fördumma spelen. Särskillt när det handlar om scenariospel i skogsmiljö. Vi har spelet airsoft utan armbindlar rätt många gånger hitills och det har fungerat bra, utan någon direkt ökning av antalet friendly fire incidenter.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 15:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2013, 19:50
Inlägg: 485
Ort: Göteborg
Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Min personliga uppfattning är att armbindlar generellt är bra.

Nu igår var vi ju så få i vart lag att det var ganska enkelt att hålla koll på sina egne (även om Kenny började skjuta på mig) så statistiskt sett så var ju de man träffade på fiender, eftersom det typ var 75% av de andra som var det.

Men i Bergsjön etc, när man är två halvor, folk rör sig lite hur som helst, då blir det lätt rörigt, alla har inte radio, alla vet inte vart de är etc.... tycker det är värt att köra armbindlar ett tag och sedan föra en diskussion kring det om det ger nått eller inte?!

_________________
***TEAM SPECIAL***


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 17:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Men för guds skull. Varför ska vi börja köra med armbindlar i Bergsjön?! Det har ju fungerat i 15 år utan några armbindlar. Ge upp nu. Det är en del av airsoft att klara av att läsa spelet till den grad att du i merparten av fallen inte skjuter mot dina egna. Det är en del i att utvecklas som spelare.

Jag har blivit skjuten av mina egna minst lika många gånger när vi kört med armbindlar som utan. Det beror 99% av fallen på hur du rör dig, från vilket håll och vilken kommunikation laget har. Armbindlar är kontraproduktivt och motverkar själva grundtanken med airsoft. Det är ett taktiskt spel. Det är inte CS eller COD vi spelar. Vi behöver inte några färgmarkörer.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 17:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 feb 2013, 21:46
Inlägg: 455
Förnamn: kenny
Efternamn: F
Armbindlar är bra för att våra nya spelare och att dom inte skall känna sig dumma när dom inte känner igen en medspelare och råkar göra en teamkill.
Sedan kanske inte alla har med sig en radio då blir det svårare.

Och detta är väl vad Vsaf skall prioritera att just få mer folk till denna roliga sport och vi skall få dom att fortsätta med att just spela.

Jag håller med Pyro i detta fall när du ser en spelare är det inte för en armbindel skull.
vad jag tycker i detta fall är det mer för att respektera arr om denna säger att vi skall ha markeringar eller inte ,armbindlar stör inte mig.

_________________
-------Sea Shepherd ---------
Lex Talionis


Senast redigerad av starfighter 26 apr 2015, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 17:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 mar 2013, 19:50
Inlägg: 485
Ort: Göteborg
Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Bara min åsikt, men visst jag köper att det är mer komplext problem som Sport säger, rörelse och kommunikation är antagligen de största delarna av det. Dock är jag så tråkig att jag aldrig spelat COD o CS, så kan bara gissa mig till vad som avses där. Dock förstod jag inte vilken grundtanke i airsoft som går mot armbindlar.

_________________
***TEAM SPECIAL***


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 17:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Min erfarenhet är att när man väl ser armbindeln är det oftast redan försent ifall man blir överraskad,eller möter någon runt ett hörn osv. Ligger någon bakom en sten så ser man bara huvudet ändå och då hjälper inte bindlarna heller.
Kommer man i ryggen på någon så kan bindeln hjälpa att identifiera såklart men då är den oftast överflödig eftersom man ändå kan identifiera om det är vän eller fiende.

Jag har nog dock aldrig varit med om att jag har sett en fiende pga att den har ett färgstarkt band runt armen.

Precis som sport säger så blir det lika mycket friendlyfire oavsett om man har bindlar eller inte.

Idag på Bockaby körde vi multicam och tan emot mörka camoflagefärger som woodland osv och det var ganska mycket friendlyfire då med. Och det är ganska mycket enklare att se om det är MC eller WL spelaren man möter har på sig än en liten bindel.

Och precis som Sport sa så berodde nästan alla dagens fall av FF pga dålig kommunikation, hur spelarna man mötte rörde sig och åt vilket håll.

Sport tog också upp CS och COD, det är väldigt mycket FF på CS när oerfarna spelare som inte tittar på radar och har dålig kommunikation spelar. Så återigen Kommunikation och rörelse är dom viktigaste faktorerna.

Nackdelarna med bindlarna är att det krävs mer jobb ifrån Arr med att ordna fram bindlarna, det tar tid att dela ut och ta på dom och är det tejp vi kör med så hamnar den ibland som skräp i naturen och är det armband så försvinner dom med spelare som glömmer ta av sig och att tar med dom hem. Sen så ser man ser inte lika Tacticool ut med armbindlar heller:)

Fördelar är väl att det kan underlätta marginellt för nya spelare.

För mig spelar det ingen roll alls egentligen om vi har bindlar eller inte, jag tycker inte dom har någon större inverkan på spelet ändå.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Senast redigerad av zemet 26 apr 2015, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Armbindlar - en fundering
InläggPostat: 26 apr 2015, 17:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Det som skiljer airsoft mot t.ex paintball, laserdoom eller motsvarande är just de taktiska aspekterna. Airsoft är som chack i ultrarapid. För att bli bra måste du kunna läsa spelen. Du måste kunna läsa rörelser och du måste kunna förutse hur fienden kommer reagera. Folk har olika förutsättningar att springa fort och olika snabba reflexer men majoriteten kan lära sig själva grunden i airsoft. Dvs ett taktiskt tänkande. Armbindlar är ett steg mot Paintball, där man sätter 2 lag mot varandra och det lag med flest spelare med snabba reflexer vinner. (grovt förenklat)

Att hjälpa nybörjare gör man rimligen genom att ge dem bra råd. Det finns inga möjligheter att "curla" in folk i en sport/hobby där de sätts mot spelare som spelat spelet i flera år. I vanliga sporter/hobby´s har man divisioner alternativt handikappssystem för att hjälpa nybörjare. I airsoft så har vi inget sådant. Därför kommer det alltid bli svårt för nybörjare. Det man kan göra är att försöka hjälpa nybörjaren och ge denne bra råd och tips. Att t.ex förklara att alla har varit nybörjare en gång i tiden och alla då och då skjuter ut sina egna lagkamrater, oavsett hur länge de har spelat. Det tillhör airsoft. Armbindlar gör det dock inte.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010