Aktuellt datum och tid: 29 mar 2024, 14:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 00:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Som ett samarbetsprojekt för jämställdhet inom airsoft kan Sverok Väst och VSAF (Västsvenska airsoftföreningen) presentera följande:
Under 2015 kan tjejer som är medlemmar i VSAF och boende i Sverok västs distrikt (Västra Götaland och Hallands län) spela airsoft gratis. Projektet betalar både spelavgifter och resor till spel (upp till 2000 kr /person), samt tillhandahåller utlåningsutrustning.
Här kan du läsa mer om detaljerna:
https://docs.google.com/document/d/1pzc ... sp=sharing

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 11:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
För det första, borde inte detta ha diskuterats med medlemmar?

Sen kan jag tycka att 4000 kr som är budgeterat är väldigt lite, vad räcker det till? max 2-4 spelare... Ska man nu göra en sådan satsning på detta sätt så får det väl vara ordentligt tilltaget så det är någon vits med det!?

Sen tycker jag att man kan ifrågasätta hela idéen med kvotering och särbehandling, det skapar knappast ett jämställt och neutralt synsätt! Plus att jag själv inte skulle tycka det vore lockande att särbehandlas (även om det skulle vara till min fördel). Som minoritet (vilket kvinnor är i denna sport) tror jag hellre man skulle vilja delta på lika villkor och behandlas som alla andra. Jag tror mer på att göra reklam, vi har väl några tjejer som spelar ibland, se till att dessa syns istället i forum där det är lämpligt!

Däremot tycker jag det är jättepositivt att föreningen vill jobba med att få in mer kvinnor i sporten, det behövs!!! Men att göra det till en grej typ "airsoft för tjejer" tror jag bara slår fel!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 14:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jättebra initativ!

Allt som kan sänka tröskeln för att fler kvinnor provar på hobbyn är bra, och om några tvekar på grund av att det kostar lite att åka till spelmarken eller låna grejer så är det ju fint att det går att komma runt nu.

Jag tycker inte det behöver handla om "särbehandling" eller "kvotering" - det är ju inte som att tjejer får fler hitpoints, bättre vapen och snällare regler - alla spelar ju på lika villkor när vi kör igång. Och alla är välkomna, ingen blir ju petad från att vara med pga att nån annan får gå före i kön. :)

Nej, det handlar ju om att sänka tröskeln för att fler tjejer skall testa att spela airsoft.

Välkomna allihop!

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 15:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Jag förstår tanken bakom initiativet och kan se det positiva till det hela, iaf det man vill åstadkomma, men tycker ändå att man skapar andra förutsättningar genom att erbjuda ekonomiskt stöd! Jag tror inte heller att det är just den ekonomiska biten som hindrar de flesta tjejer att vilja testa. Det är väl bra att kommunicera till alla nybörjare att det inom föreningen finns möjlighet att låna utrustning som vapen osv, gratis! Jag tror snarare att det finns ett grundläggande problem, att det anses som en "grabb"-sport/grej att ge sig ut i skogen och "leka krig" för det är nog just så många utomstående se på det som vi håller på med och i grund och botten är det just det vi gör också!

Tittar man på hur fördelningen ser ut i försvaret inkl hemvärnet så är det en ojämn fördelning även där och säkert även inom paintball så därav är intresset förmodligen statistiskt sätt mindre hos kvinnor än män att hålla på med sånt här. Jag tror snarare att man vinner fler intresserade människor genom att visa på att mångfald berikar det man håller på med och att alla deltar på samma villkor (på och av banan) som alla andra oavsett kön, etnicitet, ålder (fr 18 s.k).

Jag har inte sett alla filmklipp som ligger ute från vsaf-spel men varför inte göra en eller ett par nya klipp typ infomercials som man kan lägga upp på hemsida, youtube, fb osv där man intervjuar både tjejer och killar samt visar klipp på när de spelar. Även publicera nya foton, jag har enbart sett foton med killar på, det skulle jag kunna tänka mig inte är så inbjudande om man som tjej har lite funderingar på att prova!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 16:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Håller med dig Colliander, ingen kvotering utan diskriminering.

Men det är bara positivt att det görs något för att få in fler i sporten, tjejer som killar. Hoppas att ni lyckas locka fler nya spelare:)

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 17:47 
Offline

Blev medlem: 04 apr 2014, 16:08
Inlägg: 26
Ort: Uddevalla
Förnamn: Ludvig
Efternamn: Johansson
Håller också med Colliander, det är nog snarare intresset och inte pengarna som är det största problemet. Det kan vara att många intresserade tjejer inte börjar för att dom inte har någon annan som vill följa med, väldigt många börjar med föreningsaktiviteter tillsammans med en kompis.

Jag har precis som personen ovan inte sett alla filmer och bilder från spel men jag har sett ETT foto med EN tjej på, kan dock inte komma ihåg om det kommer från VSAF eller inte. Vore kul om man kunde få till någon bild som alltid syns på hemsidan, typ en bakgrund där alla är representerade.

Istället för att ge tjejer/kvinnor gratis spel kanske man kan anordna lite mindre prova-på spel där man kan låna lite utrustning och lite kulor för en slant (eller sedel), sen kan man sälja mer kulor efter hand. Det kan vara roligare för nya spelare att spela med andra nya och sen se vad man tycker.

Ex.
1 bössa
2-3 magasin
250 kulor
Skyddsutrustning

Vi har i min skytteförening ett tillfälle på novemberlovet och ett på februarilovet då folk får komma och prova på sporten, det brukar locka båda tjejer och killar av alla åldrar. Dom betalar då en liten peng och får då ca 30 samt en lånebössa och sen sitter dom där och skjuter en stund. Några stannar kvar, några ser man inte igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 17:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Det låter som ett vettigt förslag Pillow, liknande aktiviteter och åtgärder med att publicera foton som representerar eller kanske mer inkluderar alla tror jag skulle påverka mer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 18:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Ett sätt att dra nytt folk över lag skulle kanske vara att göra en bra presentationsfilm för vsaf, gärna med tjejer i då. Kanske använda lite pengar och starta en tävling där bästa bidrag vinner 5000 kr eller något sådant.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 17 dec 2014, 18:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
+1 zemet det låter också som ett bra initiativ tycker jag! Använd "kvoterings"-pengarna som prissumma tex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 18 dec 2014, 09:49 
Offline

Blev medlem: 20 mar 2006, 14:44
Inlägg: 211
Ort: Gothenburg
Nu är ju beslutet redan fattat, men de saker ni tar upp är också bra. Jag föreslår att ni är ansvarig för att det sker (ni är väl medlemmar i VSAF). Och det rör sig inte om kvotering (även om det också skulle vara fullt rimligt).

Jag tycker initiativet är en jättebra början, men är rädd att det inte räcker. Jag tror vi även aktivt måste locka kvinnor, medelst bättre infomaterial (såsom att se över all reklam man lägger ut, representera en större bredd i bildmaterial etc), men även riktade spel som vänder till kvinnor.

Vår egen halvhjärtade satsning på vårt Bockaby-spel förra helgen gav 3 (3!) testande nybörjarkvinnor, av 100 deltagare. Det är något seriöst fel på den fördelningen.

Ett hinder tror jag också kan vara att det är en ganska hög tröskel att pröva på. Både med utrustning, och umgänget. Den ena biten har väl föreningen egentligen löst, med lånevapen och utrustning, den andra biten bör man kunna lösa med något slags faddersystem. Personer som känns trygga, som är tillgängliga för att hjälpa till och guida en nybörjare in i hobbyn, på spel och utanför.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 18 dec 2014, 12:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
hiro skrev:
Nu är ju beslutet redan fattat, men de saker ni tar upp är också bra.


Beslutet är fattat, därav min första fråga, borde man inte ha tagit upp den här frågan först?

hiro skrev:
Jag föreslår att ni är ansvarig för att det sker (ni är väl medlemmar i VSAF).

Jag föreslår att VSAF´s PR-grupp tar tag i detta!

hiro skrev:
Och det rör sig inte om kvotering (även om det också skulle vara fullt rimligt).

Kvotering är aldrig bra i min mening, det är utpekande och skapar olika förutsättningar! Detta skulle kunna ses som ett försök till kvotering samt att det är särbehandling!

Att ha ett jämställt tänk är något som bör genomsyra hela föreningen (även icke-medlemmar) och inte bara några få och där tycker jag att alla som håller på med sporten kan och bör komma med synpunkter och förslag på hur vi kan bli bättre!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 18 dec 2014, 13:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Citera:
borde man inte ha tagit upp den här frågan först?

Beslutet kostar VSAF väldigt lite resurser, och kostar bara pengar om det fungerar (om nån tjej faktiskt spelar). Därför anser styrelsen att det är en del av vårt rekryteringsarbete, och utan problem kan rymmas inom det mandat som verksamhetsplanen satt.

Citera:
Jag föreslår att VSAF´s PR-grupp tar tag i detta!


Det finns tyvärr ingen arbetande PR-grupp. Om det finns någon som vill arbeta med PR i allmänhet och kanske jämställdhet i synnerhet är det bara till att kontakta styrelsen. Nybörjarspel, fadderstöd, tjejspel och liknande är alla bra idéer jag hört, förutom en mer könsneutralt PR-material och hemsida som föreslagits ovan. Men att göra något av detta står inte i motsättning till att också sänka den ekonomiska tröskeln för tjejer att prova på.

Citera:
Kvotering är aldrig bra i min mening, det är utpekande och skapar olika förutsättningar! Detta skulle kunna ses som ett försök till kvotering samt att det är särbehandling!

Det behövs ingen tjejsatsning för att peka ut att airsoft knappt har några tjejer. Hobbyn lider redan av klart olika förutsättningar. I ett sammanhang där 95+% av deltagarna är av ett kön upplevs det väldigt lätt som att man inte riktigt passar in om man tillhör minoritetsgruppen. Inte minst när språket är manligt kodat. Så satsningen är definitivt en särbehandling, en positiv särbehandling. Om en tjej inte vill använda projektpengarna så står det henne fritt att inte ansöka om dem.

Jag tror inte föreningens medlemmar i stort anser att satsningen var felaktig eller är utanför styrelsens mandat, inte heller att summorna är hutlösa. Om så är fallet lär vi få veta det om någon månad.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 18 dec 2014, 14:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Poängen är väl inte att det kostar lite eller mycket pengar, poängen är att det sänder ut fel signaler. Och nej jag anser inte att det finns någon positiv särbehandling. Som jag sagt så förstår jag syftet och det är gott men särbehandling leder oftast till att man trampar någon annan på tårna även om syftet är gott! Ni har ju redan basunerat ut denna nyhet så jag förstår att den får och bör vara kvar men jag tycker man kan vädra lite åsikter om det här och komma med input.

Ang PR grupp:
"PR-gruppen, som planerar deltagande på event samt sköter framtagande och distribution av reklammaterial. Utskottet har funnits under ett år.
Medlemmar:
Faulkner
Borka"

Citerat från tråden hur arbetet inom vsaf organiseras! Är denna grupp (2 pers) inte verksam då? Jag är för tillfället med i markarbetsgruppen men skulle absolut kunna tänka mig att byta om det skulle kunna få fart på arbetet!

"I ett sammanhang där 95+% av deltagarna är av ett kön upplevs det väldigt lätt som att man inte riktigt passar in om man tillhör minoritetsgruppen."
Precis det jag menar och detta tar man inte bort genom att erbjuda de som tillhör minioritetsgruppen pengar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 18 dec 2014, 14:44 
Offline

Blev medlem: 20 mar 2006, 14:44
Inlägg: 211
Ort: Gothenburg
Citera:
"I ett sammanhang där 95+% av deltagarna är av ett kön upplevs det väldigt lätt som att man inte riktigt passar in om man tillhör minoritetsgruppen."
Precis det jag menar och detta tar man inte bort genom att erbjuda de som tillhör minioritetsgruppen pengar!


Det är väl precis det man kan göra. Allt handlar ju om att sänka instegströskeln för minoritetsgruppen. Vi från föreningen MilSim stödjer helhjärtat VSAFs initativ, och hoppas det ger resultat.

Colliander, om du vill arbeta vidare med att försöka få fler kvinnor att spela airsoft, så finns det inget som hindrar dig att engagera dig. Det är tvärtom välkommet!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 21 dec 2014, 10:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 feb 2013, 17:46
Inlägg: 134
Ort: Rätt sida älven
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: G
https://www.youtube.com/watch?v=KoRXvX3JucA

Tycker att alla lösningar finns i denna video.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 21 dec 2014, 11:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jul 2009, 09:31
Inlägg: 82
Ort: Göteborg/Kville/Backaplan
Förnamn: Kristian
Efternamn: Gustafsson
Jag tycker att detta är ett bra initiativ. Under de år jag har spelat så har jag sett flera tjejer på många spel. Jag vet att Legion har en tjej med i sitt lag till exempel.

Jag har delade åsikter om vad alla säger här i tråden och orkar inte lägga energi på det. Men det är kul att så många bryr sig och vill ha in fler kvinnor. Jag hoppas att detta förslag ger resultat och att det går att hitta fler bra lösningar för att få in mer kvinnor till hobbyn.

Till sist måste jag säga att youtubeklippet var väl lite sexistiskt, men det är ju typiskt USA. Även att "Find a girl who likes video games." Så alla som gillar tv-spel gillar airsoft? Lite utanför själva ämnet men ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 21 dec 2014, 11:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Japp, det finns en sexism i klippet, men grundtanken att ha en mentor som tar sig tid att visa hur allt funkar (vapen, regler, radiokommunikation, handsignaler) är helt rätt tänkt. Det gäller förvisso alla nybörjare, men som tjej är det lätt att känna sig extra utsatt.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 22 dec 2014, 22:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Det ligger visst lite i tiden att behandla symptomen och skita flagrant i orsaken. Varför inte lägga pengar på att faktiskt göra sporten mer intressant för nybörjare överlag?

Det är ju inte direkt så att vi har något överflöd av resurser. Senast jag kollade så var det en väldigt motstånd till att ge nybörjarna tillgång till bra lånebössor, göra bergsjön mer nybörjarvänlig eller subventionera CQB banor i Göteborg.

Mellan detta och svindyra bussturer så förstår jag ärligt talat inte hur saker och ting prioriteras.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 23 dec 2014, 13:24 
Offline

Blev medlem: 16 dec 2011, 08:40
Inlägg: 82
Förnamn: Henrik
Efternamn: A
Se till att följa upp de tjejer som spelar.


Jag anser att för att få spela gratis och särskilt resor gratis så behöver de fylla i någon slags undersökning efteråt som de gått med på innan att göra.

Den kan vara anonym.

Vad gillade du?
Vad gillade du inte?
Kommer du fortsätta spela?
Om nej/ja varför?
Vad skulle du vilja ser mer/mindre av?
Finns det något annat som skulle kunna hjälpa?
Skulle du rekommendera någon väninna?

osv osv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GRATIS AIRSOFT FÖR TJEJER I VÄSTRA SVERIGE
InläggPostat: 23 dec 2014, 14:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Baker skrev:
Se till att följa upp de tjejer som spelar.


Jag anser att för att få spela gratis och särskilt resor gratis så behöver de fylla i någon slags undersökning efteråt som de gått med på innan att göra.

Den kan vara anonym.

Vad gillade du?
Vad gillade du inte?
Kommer du fortsätta spela?
Om nej/ja varför?
Vad skulle du vilja ser mer/mindre av?
Finns det något annat som skulle kunna hjälpa?
Skulle du rekommendera någon väninna?

osv osv


Bra förslag, detta kunde man gärna kombinera med sports förslag att få sporten mer attraktiv för nybörjare överlag.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010