Aktuellt datum och tid: 20 apr 2024, 08:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spel för minderåriga
InläggPostat: 07 nov 2014, 23:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 jan 2013, 19:08
Inlägg: 216
Ort: Kingriver
Förnamn: Robin
Efternamn: Johnsson
Combatzone annodnar spel för ungdomar under 18år
http://www.combatzone.se/pages.php/page ... ttecentrum
Är det bara jag som reagerar på detta :shock:

_________________
Hörs man inte Finns man inte


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 09:46 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Under kontrollerade förhållanden, så ser jag faktiskt inte ett problem med det. Vad är det som upprör?

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 10:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Det är emot lagen. Principen med användande av airsoftvapen i vuxens "närhet" har redan prövats i rätten och resulterade i fängelse vad jag kan minnas.

Det är ju dock Combatzone vi pratar om, det kanske är på tiden att någon hamnar i rätten för att ha lånat ut airsoftvapen under ordnade former så att vi kan sätta punkt för denna decennielånga diskussion.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 10:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Jag vill minnas att det är tillåtet för omyndiga att skjuta med airsoftbapen under myndig persons uppsikt och den uppsikten ska vara såpass bra att man närsomhelst kan avbryta skjutandet. Kan ha helt fel men en annan knepig sak är ju att det kostar 100 kr att delta med egen utrustning!? Hur ska en omyndig person få tag i utrustning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 11:20 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Lagen:
Åldersgränser
Airsoftvapen jämställs juridiskt sett med luftgevär. Åldersgränsen för att köpa ett airsoftvapen är därför i Sverige 18 år. För att inneha ett airsoftvapen är åldersgränsen 18 år, för att bruka vapen under 18 års ålder krävs att en myndig övervakare finns tillgänglig på max 2 meters avstånd ifrån minderårig, detta är enbart applicerbart i kontrollerade situationer på en målskyttebana. Det är inte tillåtet att låna ut ett airsoftvapen om det kan antas att låntagaren kommer att missbruka vapnet.

Jag ser hellre att ungdomar får spela under ordnade förhållanden istället för att de springer runt med stulna vapen och pangar loss på egen hand utan säkerhetstänket som man antagligen görs väldigt uppmärksammad under ett arrangement som detta.
Colliander: ingen knepig sak att få tag i utrustning, att låna från sin vuxna storabror eller föräldrar är ju inte olagligt om man inte misstänker att vapnet kommer att missbrukas.

Ärligt talat, så tycker jag att det inte börjar vara så upprörande. Ska vi prata risk moment, så kan vi börja att utesluta ungdomar från en lååång rad aktiviteter, jakt, go kart, banracing, folkrace, motocross, enduro, tävlingsskytte (hejhopp, åldersgräns för pistolskyttekort på RIKTIGA vapen från 13 år).

Så om vi nu bortser från mer eller mindre luddiga lagtexter, vad är det som upprör med att ungar får spela lite Airsoft då o då?

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 13:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2013, 14:38
Inlägg: 387
Ort: Göteborg
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Det har du rätt i voodo. Kan även tycka att det kan finnas en poäng med detta arrangemang för många under 18 är intresserade och här ges de en chans att prova på. Bättre det än att de hittar på bus samt att de förhoppningsvis förstår riskerna med att använda ett airsoftvapen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 17:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Jag ser det bara som något positivt. Då kan combatzone anordna säkra spel mm.

Hur många här började inte med airsoft när man var typ 12 år?

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Senast redigerad av zemet 13 nov 2014, 02:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 17:53 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
zemet skrev:
Jag ser det bara dom något positivt. Få kan combatzone annordna säkra spel mm.

Hur många här började inte med airsoft när man var typ 12 år?

Jag gjorde. O inte fan tänkte man på skyddsglasögon, säkerhetsavstånd eller säkrade/laddade vapen......

Som sagt, jag tycker det är bra att ungdomar/kids får ett sätt att göra detta på under kontrollerade omständigheter.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 nov 2014, 19:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 jan 2013, 22:42
Inlägg: 106
Förnamn: Kim
Efternamn: L
zemet skrev:
Hur många här började inte med airsoft när man var typ 12 år?


Fanns inte airsoft när jag var 12, vi använde luftgevär i stället...övertygad att airsoft är mer hälsosamt Yellow_Flash_Colorz_PDT_07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 11 nov 2014, 08:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2013, 08:20
Inlägg: 98
Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Tycker det är bra att man under ordnade former kan få prova saker som man inte har åldern inne för. Dels för att man lär ut rätt sätt i att hantera saker samt att man tar bort lite av spänningen att "göra något olagligt".

Så om CZ gör det bra men bra tillsyn och genomförande och framför allt gör det vid flertal tillfällen så är det bara positivt för tillväxten av vår hobby.

Och hur farligt kan det egentligen vara om allt görs rätt? Jag skjuter ju IPSC med minderåriga och hittills har jag inte sett att de pluggat 9mm i någon medtävlare eller att de blir diskade mer än oss "gamlingar"! Men då görs det ju under mycket ordnade former och de lär sig göra allt på rätt sätt från första stund. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 13 nov 2014, 01:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 aug 2012, 08:21
Inlägg: 344
Ort: Ljungskile
Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Spel under ordnade former är alltid bättre än alternativet!

Att svensk lag fallerar när det kommer till airsoft och hur det jämnställs med luftvapen är ett problem för sporten, då vi får som följd just sådanna här ställningsfråganden.

Att man vågar ifrågasätta lagen med sunt förnuft och manar till diskussion kring den, är en början till framtida lagändringar. Lagändringar sker ofta just pga att opinionen vänder när nånting går från tabu (eller rent olagligt om man följer lagen slaviskt och inte dess andemening) till allmän acceptans.

Ta t.ex. gasvapen. Butikerna som säljer de gör det egentligen olagligt, då de inte har licenserna som krävs och inte heller deras kunder som köper de.
- Polisen gör en tolkning av lagens andemening (dock inte tullen) och väljer därför att inte ingripa.
Tack vore att några valde att ifrågesätta lagen och det fanns en opinion för en ändring (bl.a. tack vore att vapnen redan säljs) kommer lagen att anpassas.

Det är bra i mitt tycke att man på ett ansvarsfull sätt introducerar ungdomar in i sporten och etablerar grundläggande säkerhetstänk och lär ut ansvarstagande och fair play i tidig ålder - det är väsentligt svårare efter 18...

Det praktiseras med spel för minderåriga i de flesta stora "airsoft/paintball-nationer" framgångsrikt, vi har en del att lära där.

Viktigaste frågan för mig är hur det skötts på de arrangemang som görs, det är extra viktigt att det görs utomordentligt bra - då det kommer att påverka hur man ser på åldergränser för airsoft på banor i framtiden.

Själv tycker jag att det skulle vara väldigt intressant att från VSAF:s sida starta en dialog med lämpliga myndigheter för att utreda om spel under kontrollerade former skulle kunna föras i VSAF:s regi för just minderåriga.
- speciella regler för skydd, trim, rof etc.. skulle kunna introduceras om lämpligt.

_________________
Sons Of Fenrir
Callsign Pyro
https://www.facebook.com/groups/SonsOfFenrir


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 13:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2004, 17:19
Inlägg: 288
Ort: Kungälv
Förnamn: A
Efternamn: T
And here we go again.

Är du inte 18 så ska du göra annat, spela dataspel eller något annat som intresserar, inga undantag. Vad Combatzone gör är helt fel i mina ögon.
I andra länder där det finns andra lagar ja där kan man inte säga något, men
så länge vi går under svensk lag så skall detta inte ske.

_________________
727 Peace is our Profession, War is just a Hobby.

"Work out your own salvation with fear and trembling."
Philippians 2:12


BOHICA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 13:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Jag tror att det finns goda och dåliga argument för båda sidorna. Det största problemet är väll knappast dom här spelen. Det är väll dom föräldrar som köper ut airsoft vapen till sina barn och inte tar dom här vapen på allvar. Många tror att det här bara e leksaker. Det var ju bara ettpar veckor sedan någon amerikan blev skjuten i Ferguson för att han hade en airsoft pistol i näven.

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 14:13 
Offline

Blev medlem: 04 apr 2014, 16:08
Inlägg: 26
Ort: Uddevalla
Förnamn: Ludvig
Efternamn: Johansson
Killen i Ferguson var obeväpnad (iallafall enligt vad jag har läst), däremot sköts en 12-årig pojke i Cleveland till döds av polis efter att ha "riktat en leksakspistol mot polisen".

Citera mig inte på detta då jag kan ha missuppfattat saker och ting samt missat saker i min lilla research.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 14:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Det kan vara sant jag kan ha blandat ihop incidenterna. Ursäkta mig

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 19:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Att ett barn blivit skjuten av polis i ett annat land har väl inget med att göra om detta? Detta är ett kontrollerat spel för minderåriga som spelas innanför grindar.

Det är inte de som spelar på såna här spel som är "farliga" för våran hobby.
Är det inte bättre att man kan lära ut vapenvett på ett bra sätt på dessa spel för de yngre? Jag tycker det iaf. Bättre att de spelar kontrollerade spel än springer runt i slottskogen på kvällar och pangar på varandra.

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 20:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Point taken. Men jag säger att det e ett större problem med vuxna som köper ut vapen till minderåriga. Sen att det är en grå zon med spel för minderåriga. Hade kunnat acceptera lättare med målskytte på tavlor som i luftvapenskytte alt någon form av ipsc skytte med airsoft vapen.

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 08 dec 2014, 23:02 
Offline

Blev medlem: 13 aug 2012, 19:45
Inlägg: 490
Förnamn: Anders
Efternamn: R
Enligt det som jag har läst så hade killen i furgeson rånat en närbutik och när polisen försökte stoppa honom konfronterade pojken polisen och provoserade honom om att han inte vågar skjuta och försökte själv rycka pistolen ifrån polisen hand och därmed blev skjuten.
Den 12-åriga pojken som dog hade enligt många vittnen gått runt på gatan och viftat med en leksakspistol mot folk och hotat dom, när polisen kom så vägrade han släppa den och riktade den mot polisen. I båda fallen tycker jag att polisen gjorde helt rätt! Just saying..

_________________
"The strength of the team is each individual member. The strength of each member is the team."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 09 dec 2014, 06:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jun 2013, 09:50
Inlägg: 417
Ort: Lila Edet
Förnamn: Christian
Efternamn: Lindeman
Kritiserar inte polisen. Det måste vara svårt i en stressig situation och skilja på airsoft pistol och en riktig. Speciellt i USA där du kan få tag på riktiga vapen lätt. Min poäng är om vi inte e försiktiga kommer vi få lagar som tvingar oss att måla vår airsoft vapen i flirocerande färger.

_________________
Team "SPECAL"
Puts the "special" in special forces!
CALLSIGN: Kocken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spel för minderåriga
InläggPostat: 10 dec 2014, 13:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag ska försöka forska lite på ämnet under kvällen.
Men på ämnet vad som gäller vapen och utlåning, se vapenförordningen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.htm
samt vapenlagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.htm

Notera även att det är en skillnad på att låna ut vapen för prickskytte under ordnade former och att låta minderåriga låna samma vapen för striddspel. Vilket är det enda som är viktigt. Det handlar ju mer om på vilka sätt minderåriga får deltaga i spel, om alls, och inte huruvida de får låna bössor.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010