Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 12:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 13 mar 2006, 22:16 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
Hejsan!

Detta är min första post eftersom jag e helt färsk här på forumet. Tänkte bara säga hej och ge er en och annan nybörjar fråga.
Jag har vart intresserad av att spela airsoft i flera år och nu är det dags att göra slag i saken. Vad jag undrar är hur man kommer igång, självklart skall ju utrustning och dylikt inhandlas i den mån jag har råd med, men så¨snabbt som möjligt ialla fall. Vapen får ju köpas först. Det jag undrar mest är hur jag kommer igång eftersom jag har inga polare som spelar. Måste man vara med i ett lag för att spela eller är det bara att dyka upp på spel? hur funkar det hela. hade vart oerhört tacksam för lite tips o råd. (jag bor i göteborg)

Mvh: Fredrik(stabfred)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 mar 2006, 22:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 mar 2006, 16:03
Inlägg: 113
Ort: Kålle-fokkin-red
Hej och välkommen

Enklaste sättet att komam igång är att kolla in trådarna om spel här på forumet. Kolla vart det spelas och följ med ut och träffa alla glada. Det kommer ge dig en bra inblick av vad där är vi hålelr på med och skogen är full av personer som kan ge bra tips.

Mvh markus

_________________
---- we are few, we need too many *Gung Ho*----
3rd Marine Raider Regiment, 1st Raider battalion, Alpha Companie, Fire team Alpha
------ // -----


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 mar 2006, 22:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 18:56
Inlägg: 47
Hej

Kul att du hittat till en skön hobby. Dyr men rolig! :)

Det bästa du kan göra är att hålla ögonen öppna här för nästa Söndagsspel. Sen är det bara att skriva upp sig och komma ut till skogen och vara med. Du behöver absolut inte vara medlem i nåt lag för att få vara med.

Bara att vara med och ha roligt helt enkelt. Lagen brukar delas in i camotyp.

Välkommen!

_________________
http://www.swetac.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 mar 2006, 22:26 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
Hej tack för dom riktigt snabba svaren!!!
det hade vart grym kul o följa med ut. fast jag antar att jag behöver all utrustning först!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 mar 2006, 22:32 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Åka med ut och titta behöver du ingen utrustning för och det är inte ovanligt att någon har en bössa extra att låna ut, om inte annat kan du alltid få provskjuta lite olika och se vad du kan tänkas köpa.

Välkommen till hobbyn!

Edit: Skyddsglasögon är ju sjävfallet ett måste om du skall följa med ut på spelplan, men om du säger till innan så är det nog inga problem att få med ett extra par.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 mar 2006, 22:40 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
tack för svaret.

Det låter som en bra ide att åka med som "spectator" nån gång o snacka med folket. Verkar ju finnas en hel djungel med vapen/utrustning och prylar att införskaffa sig. Jag antar att en utrustning är inte nånting man köper hel utan bygger på allt eftersom. Hur är det med att köpa begagnat? nån får gärna ge mig lite länktips.

mvh Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 mar 2006, 23:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 mar 2006, 16:03
Inlägg: 113
Ort: Kålle-fokkin-red
visst kan man köpa begagnat men ett tips är ett börja med en bössa från Tokyo Marui. Dom är billiga, håller hög stanadard och är en bra grund att bygga vidare från. Vill man ändå köpa begnat så kan man självklart hitta bra saker om man letar. två bra ställen att kolla på är http://www.airsoftforum.se eller http://www.airsoftsverige.com.

sen behöver man inte ha mer än ett par blåjeans, nätmask och en otrimmad ak47 för att ha väldigt kul ute i det gröna ;)

_________________
---- we are few, we need too many *Gung Ho*----
3rd Marine Raider Regiment, 1st Raider battalion, Alpha Companie, Fire team Alpha
------ // -----


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mar 2006, 00:52 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
okaj det skall jag lägga på minnet.

Jag hade ju mest inriktat mig på en bössa i metall kanske för att jag har fått för mig att dom skall vara mer robusta, men ju mer jag surfar runt så verkar det som om dom i metall skall vara lite svårare och ha o göra med tex med meckning osv. Så nu är jag lite kluven i frågan :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mar 2006, 08:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 mar 2006, 16:03
Inlägg: 113
Ort: Kålle-fokkin-red
som sagt börja med en från TM i plast. Kolla deras G36C, M14 eller AK47 så har du tre alternativ som absolut inte behöver va i metall och funkar kanon najs.

_________________
---- we are few, we need too many *Gung Ho*----
3rd Marine Raider Regiment, 1st Raider battalion, Alpha Companie, Fire team Alpha
------ // -----


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mar 2006, 14:37 
Offline

Blev medlem: 08 jul 2004, 17:44
Inlägg: 153
stabfred

Jag har en bössa en mp5 som jag använder som cqb bössa som du kan låna på ett söndagsspel om du är över 18 år vill säga.


Och kör som vanligt när vi lånar ut om något går sönder står du för delarna och jag byter det som gått sönder.

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mar 2006, 20:09 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
Tjena Taxi!

tack för erbjudandet. Det hade vart kanon schysst att låna en bössa för att test spela med. Inga problem med åldern (är 23) och självklart så står jag för reparations kostnad om jag lyckas ha sönder den.
Brukar ni köra varje söndag eller skall jag bara hålla koll på "spel" avdelningen här på forumet när nästa spel är.

mvh Fredriik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 mar 2006, 08:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 19:04
Inlägg: 304
Ort: Göteborg
I form av moderator tänker jag bara säga detta en gång: Tänk på att detta är ett publikt forum. Vårda ert språk! Inga svordomar tack!


stabfred skrev:
Detta är min första post eftersom jag e helt färsk här på forumet. Tänkte bara säga hej och ge er en och annan nybörjar fråga.

Mycket välkommen till VSAF och Airsoftens härliga community! Som lapplandsjägaren sa, en kul men dyr hobby.

stabfred skrev:
Jag har vart intresserad av att spela airsoft i flera år och nu är det dags att göra slag i saken. Vad jag undrar är hur man kommer igång, självklart skall ju utrustning och dylikt inhandlas i den mån jag har råd med, men så¨snabbt som möjligt ialla fall. Vapen får ju köpas först.

http://www.militarymorons.com/
Mycket bra guider till funktionella och passande kringutrustning i form av magasinförvaring, hölster, viktiga tips i byggandet av en fungerande gear.
  • 1st line Består oftast bara av ett bälte med det _ABSOLUT_ nödvändigaste. Vad som är nödvändigt avgör du helt själv. I stora drag: förstärkt bälte, pistolmagasin fickor, höft- alternativt lårhölster, hängslen (för ökad komfort), multiverktyg och någon så kallad utilitypouch/allmän nyttig ficka.
  • 2nd line är ofast en en kraftig stridsväst eller sele med stora möjligheter till förvaring av magasin, radio och vatten med mera.
  • 3rd line Ryggsäck/Bärsäck

Det finns en rad olika typer av Airsoftvapen. Bered dig på olika förkortningar!
AEG = Automatic/Air Electric Gun. Eldrivet Airsoftvapen.
AEP = Automatic Electric Pistol. Eldriven pistol vars uppbyggnad påminner om en AEG, inte att förväxla med EBB.
GBB = Gas Blow Back. Airsoftvapen med rörlig mantel, vilken rekylerar i likhet med ett riktigt vapen.
NBB = No blow back. Som gbb, fast utan blowback :) Drivs av gas.
EBB = Electric Blow Back. Eldrivna pistoler med mycket låg prestanda men likt GBB så rekylerar vapnet.
(källa: http://www.airsoftsverige.com/)

Ditt första vapen bör vara av typen AEG, dvs. Automatic/Air Electric Gun eller översatt på svenska, eldrivet airsoftvapen.
Det finns en uppsjö av olika modeller och de har i sin tur olika versioner på den så kallade gearboxen. Gearboxen är huvudmekanismen i en AEG. Kortfattat skulle man kunna säga att det är en eldriven luftpump.
De vanligast förkommande gearboxarna är version 2 och 3. De skiljer sig i fysisk form och stryktålighet. Jag kan säga, generellt sätt, att gearbox V3 är bättre överlag än V2.
Utöver en bra gearbox bör man ha åtanke att vapnet skall ha en bra hopup. Hopup enheten i ett airsoftvapen är ett gummi som sitter mellan gearboxen och pipan. Gummit är ställbart i höjdled. Vid avfyrning så slår kulan till detta gummit vilket gör att kulan får rotation och du kan på sätt ställa i viss mån hur kulan skall gå vid avfyrning.

Enligt egen mening är hela Tokyo Marui AK-serien ett MYCKET bra vapen. Särkskilt för en nybörjare. Det är stryktåligt, har bland den bästa hopup enheten på marknaden och har en gearbox 3 installerad.

Skall du köpa ett nytt vapen, rekommenderar jag att du köper direkt från Hong Kong återförsäljare.
Detta för att:
  • du får oftast dina beställda varor snabbare än från de svenska återförsäljarna (låter otroligt men ser man tillbaka så har historien bevisat detta).
  • de har bra service även om språkskillnaderna gör sig påminda från och till.
  • det är mycket billigare (ha dock i åtanke när du beställer från utlandet att frakt + moms tillkommer. (Varornas summa + frakt)*1,25 = den summa du slutligen kommer få betala).

De största och mest seriösa Hong kong återförsäljare

Svenska återförsäjlare (jag har aldrig handlat från svenska återförsäljare så jag ber andra medlemmar fylla på här)
http://www.roligt.se/
http://www.fakewar.se/
http://www.garderoben.se/


stabfred skrev:
Det jag undrar mest är hur jag kommer igång eftersom jag har inga polare som spelar. Måste man vara med i ett lag för att spela eller är det bara att dyka upp på spel? hur funkar det hela. hade vart oerhört tacksam för lite tips o råd. (jag bor i göteborg)

Du behöver absolut inte tillhöra något lag eller för den delen hållt i ett vapen innan.
Kom på spel, i vanliga kläder, presentera dig. Känn och kläm på olika personers gear och vapen. Prata med oss, få tips och umgås.
Har du ingen bil eller på annat sätt inte kan ta dig ut till spelplats, annonsera detta i speltråden så brukar det gå att lösa.

stabfred skrev:
det hade vart grym kul o följa med ut. fast jag antar att jag behöver all utrustning först!?

Absolut inte! Kom som du är!

stabfred skrev:
Verkar ju finnas en hel djungel med vapen/utrustning och prylar att införskaffa sig. Jag antar att en utrustning är inte nånting man köper hel utan bygger på allt eftersom.

Beror helt och hållet på din ekonomi och vilken nivå du vill lägga dig på. Vissa kör i blåställ och minimal gear medans andra är airsoftens motsvarigheter till Paris Hilton med märkesprodukter överstigande åtskilliga tusen.

stabfred skrev:
Hur är det med att köpa begagnat?

Marknaden är mycket god för köpare. Tyvärr inte för säljaren. Ha detta i åtanke vid köp av utrustning och vapen då andra handsvärdet är överlag dåligt.

stabfred skrev:
nån får gärna ge mig lite länktips.

För återförsäljare, se ovan.

Information och nyheter

Andra Airsoftforum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 mar 2006, 18:26 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
Tja,

Tack alla för den hjälpliga information! har vsaf nån irc kanal eller liknande, eller nån annan irc airsoft kanal där folk härifrån detta forumet hänger?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 mar 2006, 18:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2004, 13:26
Inlägg: 788
Förnamn: Jonas
Efternamn: Aronsson
#vsaf @ quakenet.

Kan även rekomendera:
#airsoft.se - Svenska kanalen
#krigsmaskineriet - Lag i gbg
#red-alliance - Eastern bloc airsoft

_________________
// Jonas Aronsson | http://www.airsoftsverige.com | ГРУ 13 Спецназ | 719. I.D.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 mar 2006, 21:57 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
tackar!!! då ses vi där :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 mar 2006, 22:32 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Jag tar mig friheten att klistra denna tråd och editera topic något (hoppas det är ok) då det kommer upp liknande frågor som redan behandlats här.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 mar 2006, 11:43 
Offline

Blev medlem: 13 mar 2006, 21:04
Inlägg: 36
Ort: Göteborg
min första tråd, och den har redan blivit en sticky... jag e stolt :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 apr 2006, 15:19 
Offline

Blev medlem: 02 apr 2006, 15:14
Inlägg: 12
Ort: Alingsås
Hej!

Jag är redigt sugen att spela, nu när det visar sig att man inte nödvändigtvis behöver ha massa kompisar som gör det! :)

Spelade för kanske 2-3 år sedan med ärtrör och fjäder-pistoler, och det var rysligt kul, så jag kan tänka mig att mer seriöst spel är redigt trevligt! :) Är rätt intresserad av vapen och utrustning också, så detta verkar vara grejen för mig.
Fyller 18 i augusti, och tänkte då inhandla lite utrustning. Verkar som att Maruis AK47 verkar vara ett bra val om jag förstått det hela rätt!
Blir väl mask, laddare, AK, lårhölster (till min KWC fjäder P99, secondary, höhö) till att börja med så får jag se vad som kan vara lämpligt senare. Det är dock något visst med vanliga kläder, rysk pälsmössa och Kalashnikov :P

Skall läsa runt lite på olika forum, och fortsätta söka sommarjobb (har sök t 12 jobb sen januari utan resultat :/ ) så är det bara hoppas på det bästa!
Kul att vara här, verkar vara ett kunnigt och trevligt forum!

Ha det
Johan

EDIT:
Vilka vapen rekomenderar ni?
Är inte helt förtjust i AKns design, är mer förtjust i typ M4A1. har sett att Marui har en sådan också, för ungefär samma pris, är den bra?

EDIT2: såg att det var Gearbox v2 på M4A1. Kan inte mycket om detta, men v3 känns ju bättre att köpa. Vad är den största skillnaden?

_________________
Vi kan allt om datorer. Eller vill du bara snacka? Kom ändå, hvos.cagnon.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 apr 2006, 20:09 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Välkommen till hobbyn.

V3 boxen har fördelen att motorn sitter fast i gearboxen samt att den helt enkelt funkar bättre, vet inte exakt vad som gör det. Om du inte är så sugen på en AK utan något mer modernt så skulle jag nog satsa på en G36, alternativt en m16 (förvisso har m16 v2 box som inte är lika pålitlig som v3 men stor stock och lång pipa ger goda batterimöjligheter och bra precision vilket är stort +).

Vi syns i sommar!

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 03 apr 2006, 07:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 19:04
Inlägg: 304
Ort: Göteborg
Jag sitter i rådande stund och försöker knåpa ihop en "nybörjar guide". Den skall ge en snabb inblick i airsoft; teknik, taktik och annat som kan vara viktigt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010