Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 14:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 11 okt 2013, 15:54 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Yes!
Anmäl dig gärna i kalendern också.

Ett bra tips, speciellt om du köper kulor är att bli medlem med en gång.
Medlemsavgiften tjänar man in om man köper kulor och är med på två spel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 11 okt 2013, 16:05 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Så, anmäld, chansade på vapentrim.... Hoppas det går bra ;)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 11 okt 2013, 16:23 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Jadå det spelar ingen roll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 20 nov 2013, 15:42 
Offline

Blev medlem: 06 nov 2013, 21:14
Inlägg: 4
Förnamn: ludwig
Efternamn: wennberg
Vart ska jag höra mig för om någon kan hjälpa mig trimma min bössa? Köpes eller vadå? Eller nån man som brukar göra det här som man skicka pm till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 20 nov 2013, 21:23 
Offline

Blev medlem: 08 apr 2009, 09:31
Inlägg: 156
Ort: Göteborg
Förnamn: Clas
Efternamn: Sudden
Det beror helt på vad du har för bössa, samt vad du vill att den skall göra Högre rof, bättre precision, högre utgångshastighet). Lätast är att hitta någon som har en liknande bössa soom dig, få lite tips och ideer. Ta reda på var du skall köpa prylarna och sedan ha någon om kan hålla dig i handen (bildligt inte bokstavligt) när du själv skruvar i den. Hjälp till självhjälp.

_________________
Har du inte identifierat soldatens värsta fiende, har du aldrig varit eller ens varit i närheten av att vara en!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 20 nov 2013, 21:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
dbeatrawpunk skrev:
Vart ska jag höra mig för om någon kan hjälpa mig trimma min bössa? Köpes eller vadå? Eller nån man som brukar göra det här som man skicka pm till?


Du kan lämna in den på röda stjärnan annars ifall dom har tid.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 20 nov 2013, 22:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 jun 2009, 14:07
Inlägg: 278
Förnamn: David
Efternamn: K
Vi gör inga uppgraderingar på röda stjärnan i dagsläget tyvärr. Kan bistå med information, och vi har vad som behövs i materialväg såklart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 21 nov 2013, 12:25 
Offline

Blev medlem: 06 nov 2013, 21:14
Inlägg: 4
Förnamn: ludwig
Efternamn: wennberg
Sudden skrev:
Det beror helt på vad du har för bössa, samt vad du vill att den skall göra Högre rof, bättre precision, högre utgångshastighet). Lätast är att hitta någon som har en liknande bössa soom dig, få lite tips och ideer. Ta reda på var du skall köpa prylarna och sedan ha någon om kan hålla dig i handen (bildligt inte bokstavligt) när du själv skruvar i den. Hjälp till självhjälp.


Men är mer än färsk alltså, är inte helt bekväm i att skruva upp skiten och så, men får väl ge det ett försök. Vill ha högre utgångshastighet bara, den gör 86m/s-ish nu och vill ha upp den över 110m/s iaf, men får väl försöka då. Cyma AK 0.28 är det :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 21 nov 2013, 12:29 
Offline

Blev medlem: 09 sep 2013, 22:37
Inlägg: 67
Förnamn: Karl
Efternamn: Thomte
dbeatrawpunk skrev:
Sudden skrev:
Det beror helt på vad du har för bössa, samt vad du vill att den skall göra Högre rof, bättre precision, högre utgångshastighet). Lätast är att hitta någon som har en liknande bössa soom dig, få lite tips och ideer. Ta reda på var du skall köpa prylarna och sedan ha någon om kan hålla dig i handen (bildligt inte bokstavligt) när du själv skruvar i den. Hjälp till självhjälp.


Men är mer än färsk alltså, är inte helt bekväm i att skruva upp skiten och så, men får väl ge det ett försök. Vill ha högre utgångshastighet bara, den gör 86m/s-ish nu och vill ha upp den över 110m/s iaf, men får väl försöka då. Cyma AK 0.28 är det :)
yike :) s har en 028a själv och trodde den skulle göra 100m/s ur lådan får väl till att trimma också nån gång också, dock vi som är nybörjare och inte har nån secondary än borde kanske hålla oss inom cqb zonen så vi inte behöver oroa oss om säkerhetsavstånd. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 21 nov 2013, 15:23 
Offline

Blev medlem: 06 nov 2013, 21:14
Inlägg: 4
Förnamn: ludwig
Efternamn: wennberg
Boothie skrev:
dbeatrawpunk skrev:
Sudden skrev:
Det beror helt på vad du har för bössa, samt vad du vill att den skall göra Högre rof, bättre precision, högre utgångshastighet). Lätast är att hitta någon som har en liknande bössa soom dig, få lite tips och ideer. Ta reda på var du skall köpa prylarna och sedan ha någon om kan hålla dig i handen (bildligt inte bokstavligt) när du själv skruvar i den. Hjälp till självhjälp.


Men är mer än färsk alltså, är inte helt bekväm i att skruva upp skiten och så, men får väl ge det ett försök. Vill ha högre utgångshastighet bara, den gör 86m/s-ish nu och vill ha upp den över 110m/s iaf, men får väl försöka då. Cyma AK 0.28 är det :)
yike :) s har en 028a själv och trodde den skulle göra 100m/s ur lådan får väl till att trimma också nån gång också, dock vi som är nybörjare och inte har nån secondary än borde kanske hålla oss inom cqb zonen så vi inte behöver oroa oss om säkerhetsavstånd. :)


Har en sec på ingång! Nä men kommer inte så långt med den, det är ju det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 23 nov 2013, 15:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 jul 2010, 20:12
Inlägg: 397
Ort: Göteborg
Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Räckvidd ökar du lättast med en bra hopup, pipa och gummi, inte med en starkare fjäder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 sep 2014, 21:16 
Offline

Blev medlem: 02 sep 2014, 18:44
Inlägg: 2
Förnamn: Mikael
Efternamn: Mühling
Hej allesammans!

Här kommer en färsking som är intresserad av att börja med denna intressanta hobby. Har läst igenom stora delar av forumet och tror jag har koll på hur jag skall gå tillväga för att komma igång, men för säkerhetens skull ställer jag gärna ett par frågor själv :)

Vad jag förstått det som så finns det vapen att låna om man vill prova på att vara med? Kulor skall vara ekologiska(nedbrytbara) och det får man fixa själv?
Tips på bra kulor uppskattas!

Det är bara att anmäla sig till ett spel i kalendern, betala avgift och panga på?

Angående klädsel, finns inga krav där? Har en overall med woodland camo som jag använt vid paintball, kan det funka till en början?

Skyddsutrustning, det finns inget att låna? Om jag måste inhandla själv, funkar denna kombinationen:

Skyddsglasögon och Ansiktsmask

Finns det några krav på att man måste deltaga vid x antal spel per år/månad? Har barn så kanske inte kan vara med vid varje söndagsspel till exempel.

Tror det var allt till att börja med :) Tack på förhand.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 sep 2014, 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 apr 2014, 16:39
Inlägg: 122
Ort: Göteborg
Förnamn: Oscar
Efternamn: Jägerby
Hej! kul att höra, hoppas du finner ett intresse för hobbyn :D

Smygarbengt skrev:
Vad jag förstått det som så finns det vapen att låna om man vill prova på att vara med?

Det stämmer, Spunk, Borka eller Janosz (tror jag) är det som håller i dem/den.
alternativt så kan du fråga om det är någon medlem som har en extra bössa att låna ut i tråden som skapas i samband med spelet.
Smygarbengt skrev:
Kulor skall vara ekologiska(nedbrytbara) och det får man fixa själv?

Föreningen säljer boll men inte på alla spel, det är bara ett par som säljer via föreningen och dem brukar fråga om det i tråden som skapas i samband med spelet.
Annars är det bara knalla ner till röda och köpa en påse Green devil bio.
Smygarbengt skrev:
Det är bara att anmäla sig till ett spel i kalendern, betala avgift och panga på?

Stämmer, helt otroligt hur smidigt det kan vara :P
Smygarbengt skrev:
Angående klädsel, finns inga krav där? Har en overall med woodland camo som jag använt vid paintball, kan det funka till en början?

Finns absolut inga krav på vad du ska ha på dig och tycker inte att du ska gå och köpa något innan du har testat på att köra.
Smygarbengt skrev:
Skyddsutrustning, det finns inget att låna? Om jag måste inhandla själv, funkar denna kombinationen:
Skyddsglasögon och Ansiktsmask

Som sagt gå inte köp massa dyra prylar innan du ens har testat spela, lånekittet som föreningen har innehåller det du behöver annars fråga om det du isf behöver låna i tråden, folk brukar med glädje låna ut saker och hjälpa nya tillskott :D
Smygarbengt skrev:
Finns det några krav på att man måste deltaga vid x antal spel per år/månad? Har barn så kanske inte kan vara med vid varje söndagsspel till exempel.

Inga krav, du kommer och går som du vill.
Lycka till!

_________________
Råttjägarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 sep 2014, 22:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Smygarbengt skrev:
Hej allesammans!

Här kommer en färsking som är intresserad av att börja med denna intressanta hobby. Har läst igenom stora delar av forumet och tror jag har koll på hur jag skall gå tillväga för att komma igång, men för säkerhetens skull ställer jag gärna ett par frågor själv :)

Vad jag förstått det som så finns det vapen att låna om man vill prova på att vara med? Kulor skall vara ekologiska(nedbrytbara) och det får man fixa själv?
Tips på bra kulor uppskattas!

Det är bara att anmäla sig till ett spel i kalendern, betala avgift och panga på?

Angående klädsel, finns inga krav där? Har en overall med woodland camo som jag använt vid paintball, kan det funka till en början?

Skyddsutrustning, det finns inget att låna? Om jag måste inhandla själv, funkar denna kombinationen:

Skyddsglasögon och Ansiktsmask

Finns det några krav på att man måste deltaga vid x antal spel per år/månad? Har barn så kanske inte kan vara med vid varje söndagsspel till exempel.

Tror det var allt till att börja med :) Tack på förhand.


Hej, och välkommen!

Vi har som ambition att alltid ha all utrustning som behövs för att spela till låns. Just nu håller vi på med att få i ordning våra lånekit igen efter sommaren. Men skicka gärna ett PM till Janosz eller sPunk och hör om de har lånebössor att låna ut i samband med spel.

I kitten skall allting som du behöver ingå, minus kulor. Men det är vida rekommenderat att du köper egna skyddsglasögon, så du har ett par du är bekväm i och känner dig säker med. Samma sak gäller tandskydd. Kolla förbi Röda Stjärnans butik eller en sport- eller kampsportsbutik och hitta en modell du gillar. SISU är fabrikatet som lovordats bäst.

Inga krav på kläder. Ta vad du känner passar! Men undvik signalfärger :)

Inga krav på medlemskap. Inga krav på aktivitet. Det är inte ens krav på att du skriver upp dig i förväg till spel.

Kolla med Janosz eller sPunk om lånebössor. Är du bara generellt nyfiken, vill komma förbi och ta bilder eller deltaga på det sättet även utan bössa, är det bara att dyka upp i samband med spelsamling.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 03 sep 2014, 06:24 
Offline

Blev medlem: 02 sep 2014, 18:44
Inlägg: 2
Förnamn: Mikael
Efternamn: Mühling
Ok! Tack så mycket för hjälpen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 17 okt 2014, 22:13 
Offline

Blev medlem: 16 okt 2014, 20:07
Inlägg: 101
Ort: Göteborg
Förnamn: S
Efternamn: N
Hallå, hallå pojkar och flickor!

Jag har under många år funderat på att börja med airsoft. Det är väl inte så att jag tänkt på det dagligen, eller ens varje vecka, men det är inget infall heller... :)
Jag gillar att vara ute i naturen, har väl nån sorts slumrande MÖP-sida och var förtjust i att "leka krig" som ung/yngre.

Nu har jag hur som helst bestämt mig för att göra slag i saken, och jag är av den sorten som ägnar massa tid åt att planera inköp osv innan jag ens har provat på hobbyn. Det är ett sätt för mig att komma igång, för annars blir det fan aldrig av något av mina hobbyprojekt.
Jag har alltså tänkt åka till Röda stjärnan här i Göteborg och införskaffa mig en puffra, skyddsglasögon osv efter löning denna månad.

...och sen är det bara att anmäla sig och dyka upp på en söndagsspel eller nåt? Eftersom jag bor i Kortedala är det smidigt att ta sig till spelområdet i Bergsjön :)
Jag har kikat i kalendariet och spelstart verkar ju sättas en timme innan det börjar skjutas så man kanske hinner snacka lite och få en genomgång av vad som kommer hända innan plasten börjar flyga?

Jag har sett att andra frågat samma innan men det känns ändå bra att skriva lite och fråga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 18 okt 2014, 00:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Välkommen till VSAF.
Det är i princip bara att dyka upp på spel, anmäl dig i kalendern och kolla i tråden om spelet och skriv där ifall du vill köpa kulor lr liknande. Sedan tar du med dig pengar för spelet och sedan är det bara dyka upp. Tiden innan spelet kan du absolut använda till att fråga saker osv.

Kan ju råda dig att överväga noga vad du vill uppnå med din gear, det är inga krav på att man måste köra amerikanska vapen om man har amerikanskt cammo eller liknande men ganska många vill ändå köra lite impression.

Ryskt och amerikanskt finns det stort utbud av grejer till i alla prisklasser, svenskt är lite mindre utbud på grejer tex.

Som nybörjare så är det inte jätteviktigt att tex inte använda higcap magasin dom första spelen osv.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 18 okt 2014, 18:12 
Offline

Blev medlem: 16 okt 2014, 20:07
Inlägg: 101
Ort: Göteborg
Förnamn: S
Efternamn: N
zemet skrev:
Välkommen till VSAF.
Det är i princip bara att dyka upp på spel, anmäl dig i kalendern och kolla i tråden om spelet och skriv där ifall du vill köpa kulor lr liknande. Sedan tar du med dig pengar för spelet och sedan är det bara dyka upp. Tiden innan spelet kan du absolut använda till att fråga saker osv.

Kan ju råda dig att överväga noga vad du vill uppnå med din gear, det är inga krav på att man måste köra amerikanska vapen om man har amerikanskt cammo eller liknande men ganska många vill ändå köra lite impression.

Ryskt och amerikanskt finns det stort utbud av grejer till i alla prisklasser, svenskt är lite mindre utbud på grejer tex.

Som nybörjare så är det inte jätteviktigt att tex inte använda higcap magasin dom första spelen osv.

Tack för svaret och tipsen! Eftersom jag är lite av en anglofil har jag tänkt köra MTP-uniform och hämta lite inspiration från Storbritannien. Verkar finnas bra utbud på nätet av sånt också. I framtiden får det kanske bli en L85A1/A2, men jag börjar med en M4 från Röda stjärnan. Känns bäst att köpa första bössan i en fysisk butik så att man kan få lite tips och råd och få känna på grejerna (och komma tillbaka om man har problem) :)
Jag tänker inte helt fel här va? :roll:

Är det så att folk i regel kör lowcap-magasin eller? Är det för att spelet ska bli mer realistiskt?
Jag kommer väl köpa åtminstone ett extra på Röda stjärnan och då kan man väl likväl köpa "rätt" direkt tänker jag :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 18 okt 2014, 18:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 apr 2013, 15:00
Inlägg: 334
Ort: Tjörn
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Inis skrev:
zemet skrev:
Välkommen till VSAF.
Det är i princip bara att dyka upp på spel, anmäl dig i kalendern och kolla i tråden om spelet och skriv där ifall du vill köpa kulor lr liknande. Sedan tar du med dig pengar för spelet och sedan är det bara dyka upp. Tiden innan spelet kan du absolut använda till att fråga saker osv.

Kan ju råda dig att överväga noga vad du vill uppnå med din gear, det är inga krav på att man måste köra amerikanska vapen om man har amerikanskt cammo eller liknande men ganska många vill ändå köra lite impression.

Ryskt och amerikanskt finns det stort utbud av grejer till i alla prisklasser, svenskt är lite mindre utbud på grejer tex.

Som nybörjare så är det inte jätteviktigt att tex inte använda higcap magasin dom första spelen osv.

Tack för svaret och tipsen! Eftersom jag är lite av en anglofil har jag tänkt köra MTP-uniform och hämta lite inspiration från Storbritannien. Verkar finnas bra utbud på nätet av sånt också. I framtiden får det kanske bli en L85A1/A2, men jag börjar med en M4 från Röda stjärnan. Känns bäst att köpa första bössan i en fysisk butik så att man kan få lite tips och råd och få känna på grejerna (och komma tillbaka om man har problem) :)
Jag tänker inte helt fel här va? :roll:

Är det så att folk i regel kör lowcap-magasin eller? Är det för att spelet ska bli mer realistiskt?
Jag kommer väl köpa åtminstone ett extra på Röda stjärnan och då kan man väl likväl köpa "rätt" direkt tänker jag :)


M4a från röda stjärnan kan nog inte bli fel och dom är väldigt hjälpsamma på röda stjärnan. M4an är ju typ det vanligaste vapnet inom airsoft så det finns sjukt bra utbud på delar och tillbehör osv.

Dom flesta kör med midcap magasin som man sedan laddar med 80 kulor, men vill du köra mer realistiskt så kan du absolut köra med lowcap om du vill. Finns ju inget som annars hindrar dig från att ladda midcap magasin med 30 kulor och på det sättet kunna välja hur du vill spela.

Folk kör med midcap magasin för att dom är mycket bättre än highcap, dom matar bättre och man låter inte som en marackas i skogen.

Storbritannien har väll börjat byta ut sitt camo mot multicam nu så det kan vara något att tänka på ifall du vill ha modern brittisk gear.

_________________
Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 18 okt 2014, 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2004, 13:27
Inlägg: 1042
Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Hej o välkommen till gänget.

MidCap magasin eller nästan hellre standardmagasin är ju att föredra då de inte rasslar som HiCaps. Ingen hindrar någon för all del från att springa omkring med HiCaps till en vanlig bössa i skogen, så länge man inte laddar dem med mer än 80 boll (VSAF-Regel). Dock kan man ju tillägga att när det kommer till underhåll så är standard-/MidCap-magasin mycket lättare att ha och göra med än HiCap, samt att man slipper dra upp dem för att de skall mata. Nya spelare som dock inte har mer än något HiCap är ingen man jagar efter med magasinsregeln dock.

Vad gäller vapen för britterna så är det faktiskt en del förband som kör med Diemaco-karbiner så även om en M4 inte är en Diemaco C7/C8 så är det mindre fel än ex en AK. :)



Regel:
§1 Vapen och magasin
Skarpskyttar: Halvautomatiskt vapen där magasin laddas med max 30 kulor
Understöd: Vapen med totalvikt på minst 5kg där magasin laddas med max 2500 kulor
Övriga: Vapen där magasin laddas med max 80 kulor


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010