Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 13:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 07 sep 2015, 11:11 
Offline

Blev medlem: 16 okt 2014, 20:07
Inlägg: 101
Ort: Göteborg
Förnamn: S
Efternamn: N
YoungBuck skrev:
Sen har jag vanliga glasögon för min syn, är det rekommenderat att köra något på det, mask, nät, skyddsglasögon?

Det är faktiskt ett krav att ha riktiga skyddsglasögon även om man har "vanliga". Detta eftersom vanliga glasögon oftast inte täcker sidorna ordentligt och dessutom inte gjorda för att tåla en direkt träff av en airsoftkula.
Har du bara glasögon kan det vara lite lurigt att hitta något som funkar över, men det går. Bästa är såklart om man kan ha linser och sen skyddsglasögon över det.
Jag kan själv inte ha linser och kör därför ett par Echo aegis från Smith optics med ett sk. RX-system för att fästa slipade linser under skyddsglasen. Jag tog ett par gamla glasögon och filade till linserna så att de passade i RX-bågarna och det funkar perfekt.

Men om du vill komma billigare undan i början så ta och prova lite olika modeller på Röda stjärnan eller liknande och se vilka som passar över dina glasögon.
Nätgoggles kan vara ett tips, då du minskar risken för imma. Vissa avråder från att använda nätglasögon då kulor kan splittras och gå igenom nätet, men har du vanliga glasögon under är det ju lugnt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 08 sep 2015, 10:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Nya spelare undrar ofta vad man ska köpa först/lägga pengar på. Här kommer mina tips. De är baserade på att man har en snäv budget och måste prioritera. (var vänliga och starta inte en lång debatt i denna tråd om mindre detaljer, såvida du inte tycker jag har HELT fel då ;))

1: Bra vattentäta kängor (kanske viktigare än bössa, för den kan du låna av föreningen), boll.
2: En bössa, skyddsglasögon (vilka som helst till att börja med), dödsduk.
3: Några midcap magasin, ett cammoställ som har plats för magasin i fickorna, huvudbonad.
4: Radio, handskar, tandskydd, stridsväst, knäskydd.
5: PTT, sikte.

Föreningen säljer bra billig boll och radio. Som ny medlem får du 10% rabatt när du steg för steg köper din första utrustning på Röda Stjärnan i Göteborg.
Hoppas detta hjälper

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 10 sep 2015, 21:33 
Offline

Blev medlem: 04 sep 2015, 23:02
Inlägg: 13
Förnamn: Pontus
Efternamn: Milder
Janosz skrev:
Nya spelare undrar ofta vad man ska köpa först/lägga pengar på. Här kommer mina tips. De är baserade på att man har en snäv budget och måste prioritera. (var vänliga och starta inte en lång debatt i denna tråd om mindre detaljer, såvida du inte tycker jag har HELT fel då ;))

1: Bra vattentäta kängor (kanske viktigare än bössa, för den kan du låna av föreningen), boll.
2: En bössa, skyddsglasögon (vilka som helst till att börja med), dödsduk.
3: Några midcap magasin, ett cammoställ som har plats för magasin i fickorna, huvudbonad.
4: Radio, handskar, tandskydd, stridsväst, knäskydd.
5: PTT, sikte.

Föreningen säljer bra billig boll och radio. Som ny medlem får du 10% rabatt när du steg för steg köper din första utrustning på Röda Stjärnan i Göteborg.
Hoppas detta hjälper


Vad kan allt det där gå på? Fyller somsagt år nästa vecka (woho) och är väldigt taggad på att köpa och dyka upp på något spel snarast!
Gör om din lista så du ser vad jag antagligen har tillgång till redan!

1: Bra vattentäta kängor, duger vinterkängor som är vattentäta? . boll? Vad innebär boll haha, om det är skott så har jag några tusen miljövänliga av något slag som var min storebrors!
2: En bössa - köpes. skyddsglasögon - Duger skidsglasögon? Har ett par som passar utanpå mina egna glasögon då. Dödsduk - innebär?
3: Några midcap magasin, ett cammoställ som har plats för magasin i fickorna, huvudbonad - köpes.
4: Radio-köpes, handskar - något speciellt eller duger fingervantar? , tandskydd - köpes stridsväst - köpes knäskydd.-köpes
5: PTT, sikte.- köpes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 10 sep 2015, 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Återigen ur budgetperspektiv:

1: Bra vattentäta kängor, duger vinterkängor som är vattentäta? Funkar bra om de inte är för varma i nuläget. Bedöm själv. kan du jogga/gå runt med dem i 5 timmar? Det finna ibland att köpa på överskottsmagasin för 500-700 kr, annars blir nog nya det dubbla .
Boll har du tydligen redan :)

2: Bössa - som folk skrivit ovan, begagnat från ca 1000 och uppåt. Kolla här på "säljes externt" samt facebook Köp och sälj i västra götaland. Köper du begagnat får du ofta några magasin till, som annars kostar 80-120 kr styck.

skyddsglasögon - Duger skidsglasögon? Nope. Ska vara skyddsklassade. Leta här på forumet efter lååånga trådar där folk ger sina tips. Ligger från 65 kr och hööögt uppåt.
Dödsduk - en färggrann trasa. Klipp en reflexväst i två delar,eller en röd plastpåse.
3: Några midcap magasin: se ovan. Köp omkring 6-8 så klarar du dig.,
ett cammoställ: 600 kr och uppåt för stället, keps från 100 kr och upp.
4: Radio-300 kr.
handskar - fingervantar som inte drar i sig regn är bra. Många har lite förstärkta på knogar och leder, för där gör träffar extra ont.
tandskydd - 45+ kr
stridsväst - 150+ kr
knäskydd.-100+ kr
5: PTT och headset kostar bägge från 100 kr styck. sikte: 250+ kr

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 13 sep 2015, 17:12 
Offline

Blev medlem: 31 maj 2014, 13:49
Inlägg: 10
Förnamn: Andreas
Efternamn: Öhlander
Är det här man hejar på alla första gången på Forumet? :P
Isåfall, hej alla! Jag är 'hyffsat' ny här, och har spelat Airsoft en gång innan, för ett år tillbaka. Men har inte fortsatt riktigt, då mina vänner har haft lite annat för sig.
När jag är ny på olika saker, är jag sån att jag vill ha med mig några vänner, vilket är ganska så normalt, kan jag tycka. Men mina vänner har bara varit upptagna, och sånt. En av dessa vänner har bil (Ja, en av de som har annat för sig. :P), och det är lite awkward att åka i kollektivtrafiken med utrustningen, som man bär på sig. :P Några tips inom detta? owo'

_________________
Born in chaos in disastrous walkways of...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 13 sep 2015, 17:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 apr 2011, 20:01
Inlägg: 303
Ort: Gööööteborg
Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Bästa tipset jag kan ge dig är att ge fan i vad andra tycker ;) man kan också packa uniformen i ryggan och byta om på plats, eller skriva i tråden för spelet några dagar innan att man behöver skjuts, så brukar det lösa sig.

_________________
"Det är svårt när det är svårt"
PKM Abuser / PTW Destroyer
Drakon Jastreb


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 13 sep 2015, 19:09 
Offline

Blev medlem: 31 maj 2014, 13:49
Inlägg: 10
Förnamn: Andreas
Efternamn: Öhlander
Bargus skrev:
Bästa tipset jag kan ge dig är att ge fan i vad andra tycker ;) man kan också packa uniformen i ryggan och byta om på plats, eller skriva i tråden för spelet några dagar innan att man behöver skjuts, så brukar det lösa sig.


Tack för svar! Men jag tror jag kommer sätta igång igen inom någon vecka igen! Och förhoppningsvis på allvar, denna gång! :mrgreen:

_________________
Born in chaos in disastrous walkways of...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 13 sep 2015, 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 okt 2012, 16:18
Inlägg: 687
Ort: Hovås
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Ett tips är att du har neutrala väskor, finns massor av bra och stora väskor man kan köpa i sportbutikerna - ingen kommer tänka på om du kommer där med vanliga kläder och en Nike väska.

Att folk tittar om man kommer i en hel uniform och massa gröna militärväskor är ju rätt naturligt, ungefär som man brukar stirra på riktiga militärer eller poliser som är ute :)

Det är upp till dig vad du känner är bäst för dig! :)
Välkommen ut i skogen!

_________________
There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 13 sep 2015, 20:12 
Offline

Blev medlem: 31 maj 2014, 13:49
Inlägg: 10
Förnamn: Andreas
Efternamn: Öhlander
kimale skrev:
Ett tips är att du har neutrala väskor, finns massor av bra och stora väskor man kan köpa i sportbutikerna - ingen kommer tänka på om du kommer där med vanliga kläder och en Nike väska.

Att folk tittar om man kommer i en hel uniform och massa gröna militärväskor är ju rätt naturligt, ungefär som man brukar stirra på riktiga militärer eller poliser som är ute :)

Det är upp till dig vad du känner är bäst för dig! :)
Välkommen ut i skogen!



Okeej... Tack för det tipset... Ibland känner man sig dum, hahaha. Efter det så tänkte jag till lite och kom på att jag kunde fälla ihop bössan jag har, och lägga den i en vanlig ryggsäck som inte är så himla märkvärdig. Nu ska jag bara se om jag kan få tag på lite vänner som kan komma och köra också!

_________________
Born in chaos in disastrous walkways of...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 20 sep 2015, 18:57 
Offline

Blev medlem: 20 sep 2015, 17:29
Inlägg: 6
Förnamn: Sebastian
Efternamn: Simmons
Tjosan hejsan folket! Drar en kort intro på mig själv här och lite annat.

Jag heter Sebastian och jag är nyinflyttad till Götet pga studier. Jag är inte ny när det kommer till airsoft men är ingen veteran heller. Efter att ha landat i studierna så börjar det att locka att kasta lite plast, så nu börjar jag leta efter söndagsspel!

Mina personliga tips till nybörjare är att köpa begagnade gevär här på VSAF, airsoftsverige eller köp/säljgrupper. Vill ni ha en sprillans ny bössa (gevär >pistol) så säljer gunfire.pl billiga gevär av duglig kvalitet så länge du går över 1000kr. Du får dock vad du betalar för. Jag rekommenderar även att sikta på öststatsgear om ni vill ha billig komplett gear. Om jag inte missminner mig så är britternas saker också lite bättre ekonomiskt sett.

Även, våga låna gevär! På så sätt så vet du vilket vapen som känns bra i handen och passar dig stilmässigt och ergonomiskt.

Gällande kläder och surplus så slår jag ett slag för röda stjärnan men även varusteleka. De sistnämnda säljer exempelvis superbra tyska armékängor för ett väldigt överkomligt pris (fick mina för 400kr + 60kr frakt). Gällande skyddsglas så är det en smaksak om man vill ha tighta, öppna eller goggles. Jag rekommenderar att köpa billiga och testa dig fram innan du kommer fram till vad du vill ha. Rekommenderar ej nätglasögon då flera personer omkring har rapporterat att de går sönder och att även kulorna går sönder så att man får splitter i ögonen. Om du tycker att goggles är trevliga så är dessa att rekommendera. http://www.rodastjarnan.com/airsoft-taktiska-goggles-skyddsglasogon-4485

Det var allt för mig, Ha en trevlig kväll och hoppas att vi ses i fält!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 25 feb 2016, 14:52 
Offline

Blev medlem: 14 feb 2016, 04:02
Inlägg: 1
Ort: Guldheden, Gbg
Förnamn: Artem
Efternamn: Kusachov
Hello everyone.

I am checking the calendar and there is no records for this weekend and 2 next weeks. I am talking about the games that are suitable for newbies to start with. Does it mean that there are not games planned at all? Or maybe there are some other ways you guys getting together?
I am new in airsoft (well, technically I am not even in airsoft - didn't play a single game yet), so I can't wait to try it. And perspective of waiting for another month is a bit upsetting. :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 25 feb 2016, 15:36 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
hey Arey,

Quite often, games are posted pretty late, especially so in the Winter/Cold/Rainy period of the year. But they usually pop up all the same.

Most games we run in Bergsjön and Kvistdalen can be visited by anybody, regardless of experience level (as long as they're 18+ that is). Keep checking the calendar, something's bound to come up soon :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 04 nov 2017, 05:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 apr 2013, 23:20
Inlägg: 28
Ort: Ale
Förnamn: Johnny
Efternamn: Tömmerås
Hej allesammans!
Hoppas detta är okej.

Såg att nybörjare skriver lite här om sig själva så tänkte why not jag gör det också.
Mitt namn är Johnny aka Lilljab och bor lite utanför Göteborg. Är ny inom Airsoft världen och varit väldigt intresserad sen jag mötte grabbarna grus på sci-fi mässan ett par år tebax men aldrig fått tid och sparken i röven för att komma igång. Så nu med lite mer tid och inköpt Gear så tänkte jag komma igång och hoppas att få se alla goa å glada gröna gubbar ute i skogen.
Och som slut med en liten fråga: kan man ta kontakt med nån som man typ kan möta upp innan spelets gång då jag aldrig spelat förut och inte kan ställena där spelen spelas ?

Mvh Johnny Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

_________________
Utan tross kan ingen slåss.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 14 maj 2021, 23:08 
Offline

Blev medlem: 14 maj 2021, 19:24
Inlägg: 14
Förnamn: Mikael
Efternamn: Mattsson
Hej! jag är också ny i airsoft, kan inte så mycket men minns att jag sköt med några modeller när jag var liten och sedan dess alltid varit infatuerad av millitärt på olika saker. Jag bor här i göteborg och hoppas kunna ha en fartfull och spännande hobby. Det verkar vara mycket att lära sig så det kommer bli kanon!

Ser fram emot att gå med någon match nu i våren förhoppningsvis. Jag har inte så bra koll på hur jag kan gå med i saker men det lär jag mig nog efter tid. såg nämnligen att ni hade en del av forumet för det.

Mvh Mikael.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010